H
hundar2
Jag undrar om någon har erfarenhet av skador på yttre böj senan?? Hur lång tid tar det innnan det läker?? Vet sa att man kan operera bort den , är det någon som gjort det??? blev det bra sen? Jag är tacksam för alla svar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enda jag kan komma på på rak arm som de klarar sig utan är ju tåsträckaren,
Hur ska då hästen kunna sträcka ut benet?
Vet att det förekommer att man kapar djupa böjsenan på fånghästar, men har aldrig hört talas om att man skulle operera bort den?
De lär sig att 'slänga' fram benet. Och nej, det ser inte så 'illa' ut som det låter, n.
Alltså, caudalt sett har hästen en ytlig böjsena, en djup böjsena, gaffelband med förstärkningsband, alla dessa hjälper till att böja/flexa/stadga benet bakåt. Dorsalt sett har hästen långa tåsträckaren. Och hur menar du då att hästen öh. ska kunna stå utan den? Det handlar ju inte bara om att "kasta fram" benet, den måste ju kunna kompensera rörelser genom att använda tåsträckaren. Kapar man dj.B har hästen kvar ytliga samt lite andra strukturer som hjälper till. Är int Lundin här och kan korrigera våra teorier? Eller SO Hovis som kan anatomi?