Någon som vet något om yttre böj senan ???

H

hundar2

Jag undrar om någon har erfarenhet av skador på yttre böj senan?? Hur lång tid tar det innnan det läker?? Vet sa att man kan operera bort den , är det någon som gjort det??? blev det bra sen? Jag är tacksam för alla svar. :confused:

Sv: Någon som vet något om yttre böj senan ???

6-8 månader innan hästen ( om den BLIR bra) är igång som vanligt, att operera bort den ytliga böjsenan har jag aldrig hört tals om och det skulle nog inte gå så bra för den hästen vars böjsenor försvinner :D

Tydligen skulle det gå att operera bort den?? det är en hopphäst och det skulle fungera utan?? nu får vi hoppas att det blir bra ändå men hästen har tagit det lungt i ca 1 år nu och så fort man rider lite försiktigt så svullnar benet igen...

Det har jag aldrig hört talas om:confused: :eek:

Det låter lite konstigt att det svullnar efter så lång tid som efter ett år. Tycker du ska prata med vet igen.

Den enda erfarenhet jag har är av en fd galoppör som utom fraktur dessutom skadade både djupa och ytliga böjsenan mkt allvarligt i en olycka.

Han fick vila under lång tid, tror nog det var ett år innan han var igång.
Han kunde startas igen t o m men verkade nog ha tappat lusten att springa så jag köpte honom som ridhäst. Han hade aldrig mer problem av det benet eller något annat ben, och fungerade i 18 år i rätt tuff ridning (bla hopp) som ridhäst.

Men han hade en olycksfallsskada och i grunden mkt bra ben, det kan ju vara annat om det är en förslitningsskada från början kan jag tänka mej.

Är det verkligen ytliga böjsenan du tänker på? Eller har du blandat ihop den med kotsesambenet?

Han skadade sig i hagen o men han var aldrig halt men han svulnade upp efter ridning, då var vi hos vet och han sa att han bara skulle vila,,, nu får han stå ett tag igen får vi se...

Det är ytliga böjsenan , jag skrev fel :o

Låter helskumt?? Är du säker på att veterinären sa att man kunde operera bort den? :confused:

Utan ytliga böjsenan är det ju klippt, så visst kan man operera senor, men inte operera BORT? Enda jag kan komma på på rak arm som de klarar sig utan är ju tåsträckaren, mend en borde man inte kunna blanda ihop med ytliga böjsenan. Du får nog fråga veterinären igen?

Att operera bort djupa böjsenan har man provat ett antal gånger på fånghästar, men ytliga vet jagingenting om. Men det är väl inte omöjligt.

Hur ska då hästen kunna sträcka ut benet?

De lär sig att 'slänga' fram benet. Och nej, det ser inte så 'illa' ut som det låter, det är alltså inte något okontrollerat sprattel. (Du ser det oftast inte om du inte vet vad du tittar efter). Men de kompenserar helt enkelt och har inga som helst problem varken inom dressyr eller hoppning. Sen, på hög nivå i dressyr så kan jag tänka mig att en tåsträckare helt ur funktion gör skillnad och gör hästen olämplig för den nivån.

En skada på en böjsena är alltid en lång rehabilitering. Jag har aldrig hört talas om en operation där ytliga böjsenan tas bort, men det betyder inte att den inte finns. Böjsenorna har en mycket viktig funktion när det gäller att ta upp belastningen när hoven går i marken, så det känns som en konstig åtgärd att ta till för en häst som ska kunna fungera i arbete.

Du kanske blandar ihop det med att behandla en senskada med hjälp av operation. Det finns t ex en teknik där man klyver senan för att stimulera läkningen. Man kan också rensa bort bindvävsavsättningar som bildats etc.

Prognosen för en böjsenskada beror alltid på hur allvarligt senan är skadad. Generellt så har en skada pga trauma (där senan är frisk utom där den blivit skadad) bättre prognos än en överbelastningsskada där hela senvävnaden kan vara uppluckrad med små blödningar här och där. Rehabtider på ett år eller längre är inte ovanliga och det är mycket viktigt med kontrollerad motion för att vävnad ska nybildas på ett bra sätt.

Vet att det förekommer att man kapar djupa böjsenan på fånghästar, men har aldrig hört talas om att man skulle operera bort den?

En av mina hästar skadade djupa böjsenan på det viset att nedanför knäet sitter det visst ett förstärkningsband som lixom håller i senan, och där skadade pållen sig. Vi var och röntgade sör att säkerställa skadan, och den veterinären sa att om det inte läkte så gick det att operera bort denna bit. Men benämingen på skadan var fortfarande "på djupa böjsenan". Iallafall sa var "råttan" knvalecens i ca 11 månader och vi masserade benet med arnika liniment undertiden. Han vart helt återställd och tillochmed bindväven runt skadan och benet försvann.

De lär sig att 'slänga' fram benet. Och nej, det ser inte så 'illa' ut som det låter, n.

Alltså, caudalt sett har hästen en ytlig böjsena, en djup böjsena, gaffelband med förstärkningsband, alla dessa hjälper till att böja/flexa/stadga benet bakåt. Dorsalt sett har hästen långa tåsträckaren. Och hur menar du då att hästen öh. ska kunna stå utan den? Det handlar ju inte bara om att "kasta fram" benet, den måste ju kunna kompensera rörelser genom att använda tåsträckaren. Kapar man dj.B har hästen kvar ytliga samt lite andra strukturer som hjälper till. Är int Lundin här och kan korrigera våra teorier? Eller SO Hovis som kan anatomi?

Tack VDB för att du kasta den på mig kl 6:00 på morgonen:D
Nää det här är överkurs för mig, Kanske PL kan svara?
Ytliga böjsenan deltar i att flexa kotled och kronled men deltar även i stödjeapparaten för kotan, Jag känner att gaffelbanden skulle ta stryk av att inte ha hjälp av ytliga. Och att hästen skulle få björnfot. Men jag kan ha fel där. Jag har aldrig hört talas om att man kapat den avsiktligt.

Djupa böjsenans förstärkningsband däremot finns det en del veterinärer som tycker det är omåttligt roligt att kapa.

Alltså, caudalt sett har hästen en ytlig böjsena, en djup böjsena, gaffelband med förstärkningsband, alla dessa hjälper till att böja/flexa/stadga benet bakåt. Dorsalt sett har hästen långa tåsträckaren. Och hur menar du då att hästen öh. ska kunna stå utan den? Det handlar ju inte bara om att "kasta fram" benet, den måste ju kunna kompensera rörelser genom att använda tåsträckaren. Kapar man dj.B har hästen kvar ytliga samt lite andra strukturer som hjälper till. Är int Lundin här och kan korrigera våra teorier? Eller SO Hovis som kan anatomi?

Tja, jag kan inte förklara det anatomiskt, men i samband med att min ena dam skadade tåsträckaren och carpalsenskidan så kom diskussion kring det, och frånf lera håll uttrycktes att de inte behöver den. Jag läste på då det var/är en 'ny' skada för mig, och litteraturen stödde det hela. Min dam undvek dessutom att använda den när den smärtade (vilket btw syntes i en aningens slängigt HF).

Men om du vill kna jag ju be att få en förklaring exakt vilka strukturer som de använder istället. Men jag är inte veterinär så jag ger mig inte på att försöka förklara det själv.

(Sen, det kan ju vara skillnad på helt av och på hel men inte använd. Alltså att om den bara finns där så kan de låta bli att använda dem för att föra fram benet osv, men att om den är helt av så blir det trassel? Får kika som sagt. Min dam hade ju sin intakt men skadad, och det var farhågorna för att de skulle bli kroniskt som diskuterades, och det då från flera veterinärhåll sas att de klarar sig utan den och lär sig använda andra strukturer och lär sig 'kasta' fram benet och inte använda tåsträckaren. Om det är skillnad handlade det om ett framben)

Senast ändrad:

Just när det gäller långa tåsträckaren så är det inte helt ovanligt att en avspränging av processus extensorius där tåsträckaren ju tappar kontakten med hovbenet helt går hästägaren förbi. Fast jag har svårt att tro att det är lika lätt att kompensera en flexsena som just denna extensorsena.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 538
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
490
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31