någon som vet något om bomlösa sadlar?..

S

sanni

hejsan alla distans ryttare...jag kommer nog vara här och fråga en massa tills jag själv är lika van som ni!;) Men jag håller ju igång forumet!.. :)
Jag undrar om det är någon av er som rider i bomlösa sadlar?Hur känns det, tar det lång tid innan man vänjer sig? Har nämligen funderat på att inköpa mig tv å stycken till två av mina pållar som ska ridas in nu!!
Tack för mig! :bow:

Sv: någon som vet något om bomlösa sadlar?..

Jag rider bomlöst på min arabkorsning och både ajg och hästen trivs så bra med det! Är man sedan tidigare van med westernsadlar så är övergången inte så dramatisk, det är lite mer "konstigt" om man bara ridit engelskt. Du sitter ju mycket bredare än i en vanlig engelsk sadel. Man kan tycka att hela sadeln och hästen känns svajiga de första gångerna, samt att man tycker att skänklarna hamnar längre bak än i en engelsk. Men det är inte värre än att man vänjer sig, det är inte SÅ illa som det kanske låter, bara lite annorlunda, men SKÖNT! Jag rekommenderar varmt bomlösa sadlar, men köp inte de allra billigaste du kan hitta, lägg hellre till lite mera och ta en "mellanklasspris", det tjänar du på både i kvalité och komfort!

Ja rider i en bomlös sadel... :)
Den är ur härlig att rida i...
Men det ja hade lite problem med i början var att vänja mig vid att den är så bred (har alltid ridit i engelsk sadel) Men man vänjer sig efter ett tag.

Mvh Sandra

HALLÅ DÄR! Jag undrar om bomlösa sadlar är bekvämare än andra och har dom inga stigl å stigbyglar? ser inte ut så på bilderna? :banana:

Jo, de har stigläder och stigbyglar men många sadlar, även engelska, visas utan tillbehör på bilder i kataloger och så.

Jag har också en bomlös sadel som jag rider distans i. Trivs ypperligt men framför allt så trivs min häst med den och det är viktigast!

/Camilla

anneli_689 skrev:
HALLÅ DÄR! Jag undrar om bomlösa sadlar är bekvämare än andra och har dom inga stigl å stigbyglar? ser inte ut så på bilderna? :banana:
Jag tycker bomlösa är bekvämare än bomsadlar. Men jag har tex inga problem med breda sadlar som andra kan få ont i höfterna av.
Sen finns det numera väldigt många typer av bomlösa sadlar så gillar man inte en sort så kan en annan passa.
// Linda

Hej!
Om du vill kan du få låna min bomlösa och provrida om du vill. Så gjorde jag innan jag köpte min. Det tar väl upp till en vecka att vänja sig, beroende på ekipage. Jag satt fast efter bara någon ridtur och älskar den! :love:

:) Det är jag med arabskimmeln som står i Berlinstallet. Jag har en likadan bomlös som Nattuggla som du hemskt gärna får prova. Är faktiskt ute efter att sälja den eftersom den är lite för liten för min rumpa

Har själv alltid ridit westernsadel, men funderar nu på att skaffa bomlös. En väninna till mig håller på lite vid sidan om och köper upp och säljer sadlar och hon hade fått in en bomlös sadel som vi testade på min häst. Sadeln satt väldigt bra och jag tycker inte själv att den var så pjokig att sitta i. Men den var från Börjes, och du undrar jag om någon vet något om kvalitén på den? Dens pris ligger ju en bra bit under andra, men den passade och var fräch, men vet samtidigt attman ska passa sig för att skicka efter.

Är ingen distansryttare men vill tillägga att under sådana sadlar där det inte finns pandeler (ex från börjes) ska man ha en speciell pad under så att ryggraden går fri och ens vikt fördelas över hästens rygg. Exempel på sådana finns på Torsions hemsida.

hej!

Tänkte bara höra vilka bomlösa sadlar det är ni har? Vilket märke?

Funderar på att införskaffa mig en men kan inte bestämma mig för vilken...beslutsångest:crazy: ...plus att hästen har sådan kort rygg...:confused:

Vill ni inte skriva direkt i forumet så PM gärna om den sadeln ni har.

MVH Therese

Jo, jag vet. Köpte en sådan padd till min gamla manskapssadel för inte så länge sedan med tjock gel-stoppninga bara för att den var otroligt hård i botten. Är bara 2 år gammal, men det kanske är lika bra att köpa en ny.

Men är det någon som vet kvalitén på den bomlösa sadeln från Börjes?

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 539
Senast: sorbifolia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 376
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka