Någon som var på Borba clinicen?

Sv: Någon som var på Borba clinicen?

Jag var där i helgen och hade med mig Samurai.

Det har varit mycket givande, stämningen var härlig och det var en atmosfär av lärande och glädje i ridningen tycker jag.

På lördagen red Julio Samurai för att veta hur han fungerar samt för att kunna identifiera områden att arbeta med. Det gav att söndagens pass blev koncentrerat. Först valdes musiken ut med omsorg, en flamencoinriktad variant som skapade lugn, fokus och koncentration. Därefter arbetade vi först med hur jag ska rida med framåtbjudning, och ännu viktigare hur jag ska förmedla den energi som uppstår.

Därefter gav vi oss på byten i serier, något som varit ett aber för mig länge. Jag fick rida på volten, göra öppnor och därefter byten. Eftersom det fungerade utmärkt fick jag order att "kan du göra detta på volten kan du göra det på diagonalen, march iväg och rid". Så det var väl bara att göra som chefen säger och rida.. Och tänka sig, det gick bra. :D

Det är massor av arbete kvar innan det liknar något vettigt, men det passet jag red gav så oerhört många nycklar för att komma vidare i ridningen. Även om det var mycket ordergivning så gjordes det med respekt.

I övrigt kan man väl säga att Julio Borba som vanligt visade prov på stor skicklighet i att bedöma de olika ekipagens behov. Somliga fick rida framåt-framåt-framåt medan andra fick arbeta med att ta det lugnt och göra mjuka övergångar för att behålla hästens mjuka aktion.

Tack för svar.

Vilka träningsmetoder förespråkar han?

Är det barock, akademisk ridkonst, klassisk dressyr eller modern dressyr.

Frågar du honom själv svarar han nog rätt och slätt "dressyr". Men den portugisiska ridskolan där Julio Borba arbetar och fått delar av sin utbildning baserar sig till stor del på den portugisiske mästaren Markis Marialva från 1700-talet. Portugal har ju en gammal ridtradition som levat kvar in i modern tid.

Personligen kan jag säga att jag blir mer och mer benägen att säga "dressyr" om det jag gör, för att komma ifrån den här fokuseringen på inriktningar...

Något mer detaljerat kan man säga att han förespråkar en mjuk ridning med höga krav på hästar och ryttare. Något man hör honom säga mycket, mycket ofta är "give him a pet" där han alltså inte menar att man ska ge hästen ett husdjur. ;-) Man ska helt enkelt klappa, men inte nödvändigtvis skritta på lång tygel, utan en klapp ska komma så snart hästen gör ett bra jobb, och sedan fortsätta arbetet. Har hästen gjort bra ifrån sig får den en kort paus innan arbetet fortsätter.

Andra viktiga "redskap" är framåtbjudning och lätthet. Något han upprepar gång på gång på olika vis för att säkerställa att man förstår. Han är väldigt mycket en känsloryttare och med det menar jag att lika viktigt som det är för honom att man förstår tekniken, lika viktigt är det för honom att man rider med hjärtat och inte med hjärnan. Hans fokus på hästen är totalt, både när han undervisar och när han rider.

Låter som om han vore bättre än Joao som inte har rätt inriktning enligt mitt sätt att se på saken.

Han låter väldigt trevlig.. Verkar vara en tränare som jag skulle gilla.

Bäst att jag tränar upp mig och hästen fort som attan så att jag kan med att visa mig på en sån kurs :D ;) För i dagsläget är vi nog inte tillräcklig bra, tyvärr..

Det här låter himla kul och jag har velat åka och titta... men eftersom jag inte vet så mycket om honom så har jag undrat för mig själv om jag kommer att förstå vad han säger...? Jag menar alltså om han talar engelska och om han i så fall bryter väldigt mycket?
Vad tyckte du? :)

Han pratar engelska och jag tycker inte han är svår att förstå även om han bryter en del. Så åk du och titta!

Kan vara bra att lära sig lite häst- och ridtermer innan, för annars kan det vara svårt att hänga med. Finns flera på internet...../T_B

Åah vilken bra idé! :idea: :bump: Har du tips på var? Har tänkt länge att jag skulle kolla upp engelska ridtermer men inte kommit mig för... :angel: //M

Hur mycket behöver man kunna för att vara med på en Julio-clinic (eller annan)med sin häst? Jag håller på med inridningen av min häst och själv har jag ridit mycket men inte akademiskt. Jag får en känsla av att det är mest mycket rutinerade akademikerryttare som är med på dessa clinics. Stämmer det? Skall man börja rida för någon lokal tränare först? Jag vet att inte alla "stora" tränare uppskattar nybörjarträningar...En kompis fick höra av en mycket känd dressyr/hopptränare att hon inte hade någonting där att göra med sin "dromedar" och blev naturligtvis mycket ledsen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Englandsbaserade finskan och VM-medaljören Kyra Kyrklund kommer till Sverige för att hålla en clinic i Sverige i december.
Svar
0
· Visningar
47
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Breeders Trophy närmar sig och i år finns det en ny programpunkt. Det blir två clinics, en under dressyrveckan och en i samband med...
Svar
0
· Visningar
105
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En clinic med känsla. Det utlovas inför Malin Baryard Johnssons clinic vid Jönköping Horse Show i november.
Svar
0
· Visningar
89
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppryttaren Angelica Augustsson Zanotelli kommer att hålla i en clinic i Flyinge med fokus på den unga hopphästens utveckling. Nu...
Svar
0
· Visningar
101
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023