Sv: Någon som var på Borba clinicen?
Jag var där i helgen och hade med mig Samurai.
Det har varit mycket givande, stämningen var härlig och det var en atmosfär av lärande och glädje i ridningen tycker jag.
På lördagen red Julio Samurai för att veta hur han fungerar samt för att kunna identifiera områden att arbeta med. Det gav att söndagens pass blev koncentrerat. Först valdes musiken ut med omsorg, en flamencoinriktad variant som skapade lugn, fokus och koncentration. Därefter arbetade vi först med hur jag ska rida med framåtbjudning, och ännu viktigare hur jag ska förmedla den energi som uppstår.
Därefter gav vi oss på byten i serier, något som varit ett aber för mig länge. Jag fick rida på volten, göra öppnor och därefter byten. Eftersom det fungerade utmärkt fick jag order att "kan du göra detta på volten kan du göra det på diagonalen, march iväg och rid". Så det var väl bara att göra som chefen säger och rida.. Och tänka sig, det gick bra.
Det är massor av arbete kvar innan det liknar något vettigt, men det passet jag red gav så oerhört många nycklar för att komma vidare i ridningen. Även om det var mycket ordergivning så gjordes det med respekt.
I övrigt kan man väl säga att Julio Borba som vanligt visade prov på stor skicklighet i att bedöma de olika ekipagens behov. Somliga fick rida framåt-framåt-framåt medan andra fick arbeta med att ta det lugnt och göra mjuka övergångar för att behålla hästens mjuka aktion.