Någon som prövat glassmaskin?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag funderar på att köpa mig en glassmaskin, då jag gillar glass ;)
Är det någon här som prövat en sån? Blir det gott? Är det komplicerat dvs behöver man en massa ingredienser? För i såna fall känns det lite för bökigt för min del.

Sv: Någon som prövat glassmaskin?

Jag och ex brukade göra glass tillsammans för och det var ingen större konst, hur komplicerat det blir bestämmer du ju själv beroende på vad du ska göra. Grannen använde iaf tidigare sin flitigt och en kompis fick en av mig i bröllopspresent och den blev väldigt uppskattad. :d

Grädde/mjölk, ägg och smaktillsats är ju grunden men går förstås att variera i det oändliga - men det jag inte visste innan jag köpte min maskin var att man ändå fick vispa varje sak för sig innan man hällde ner det och lät glassmaskinen röra och frysa smeten. Kanske allmän kunskap ;) men något jag missat och tyckte var lite jobbigt först.

Jag älskar hemmagjord glass och när min glassmaskin dog i höstas gjorde jag också det litegrann... Hoppas på en ny i julklapp nu!

Varför vispa var för sig?
Jag har glassmaskin och numera äter jag inte köpeglass. Varför äta något som inte är gott? Det är inte svårt att göra glass och tar inte särksilt mycket tid. Hos mig är det alltid samma grundrecept som används. Det är ursprungligen gjort för vaniljglass men funkar med annat också det är bara att ta bort mjölken om man vill göra fruktglass eller hälla i cacao om man vill göra chokladglass.

Vaniljglass med vaniljstång:
2 ägg
1 ¼ dl strösocker
2 ½ dl mjölk
2 dl vispgrädde
1 vaniljstång
Vispa ägg och socker vitt och pösigt
Skär upp vaniljstången på längden och lägg den i mjölken. Sjud.
Skrapa sedan ur kärnorna ur vaniljstången och lägg tillbaka både kärnor och stång i mjölken. Häll äggvispet i mjölken medan du fortsätter att vispa. Häll tillbaka i kastrullen och sjud blandningen under vispning tills den tjocknar (det kan ta tid, men den får inte koka och man måste röra hela tiden). Låt svalna till rumstemperatur och plocka upp vaniljstången. Rör i grädden (ovispad!) och blanda väl men försiktigt.
Starta glassmaskinen och häll i smeten.

Äggsmeten ska bli max 70 grader 65 brukar vara ganska lagom. Blir den varmare än 70 så blir det klumpigt.
Vill man inte koka frukten så mosar man den med lite av sockret och låter den stå några timmar sen vispar man ihop resten av sockret med äggen och värmer enbart socker och ägg innan man rör ihop alltsammans när äggsmeten är sval.
Det ser krångligare ut än det är

Och jag gör helt perfekt glass utan glassmaskin :p
Men mina föräldrar har en och dom är nöjda och jag tycker glassen vi ätit där är god :)

Jag har en. Som mest står. Plättlätt göra glass, vispa, hacka/mosa ev frukt/bär, häll i smeten, starta maskinen. Glassen blir jättegod (och jag har roat mig med ganska många vilda smaktest, kiwiglass blev grymt gott).

Men jag kommer mig inte helt för att använda den, det blir inte av.

Jag har en. Som mest står. Plättlätt göra glass, vispa, hacka/mosa ev frukt/bär, häll i smeten, starta maskinen. Glassen blir jättegod (och jag har roat mig med ganska många vilda smaktest, kiwiglass blev grymt gott).

Men jag kommer mig inte helt för att använda den, det blir inte av.

Så är det för mig med juicepressen jag har. Vissa av delarna är så krångliga att diska så det blir bara av att jag använder den sällan.

Ja dom är ju inte så dyra. Jag ska nog slå till på en tror jag... Vill ha en men har shoppat så himla mkt julklappar till mig själv de senaste veckorna..:o Å andra sidan blev glöggmuggarna mkt billigare än vad jag hade tänkt!

Funderar nu på om jag ska välja en glassmaskin som kostade 199 eller den för mjukglass för 399.. Dessa i-landsproblem... tänk vilka beslut som ska tas..

Senast ändrad:

Vi har en som används ganska sällan. Men när vi använder den gör vi den godaste hasselnötsglassen i världen!
Det vi blev besvikna på är storleken, vi kan bara göra för ca 3-4 pers åt gången. Men det kanske är för vi äter så mycket glass var?:D

Hade en period när det gjordes mycket glass hemma.

Den smet man kokar och sen kör i glassmaskinen blir överlägset mycket godare än någon glass man kan köpa i affären tycker vi. Och med riktiga bär i blir det himmelskt gott. Men det är lite omständigt och kräver planering med inhandling av ingredienser, grädde är inte standard i kylskåpet hemma.

En snabb-variant som jag kört mycket, i synnerhet varma sommardagar, är yoghurt glass. Vanlig yoghurt av valfri smak (kaffe smaker har länge varit min favorit, blåbär och jordgubb är andra säkra kort) hälles direkt i glassmaskinen. Det är färdigt när det är i mjukglass konsistens. Skall ätas genast, blir skarpt i frysen. Mycket läskande och gott. Har varit passligt som efterrätt efter middagen. Och inget extra jobb bortsett från diskningen av glassmaskinen.

Jag har en liten glassmaskin som jag fick i julklapp en gång..
GetImage.aspx

Tycker glassen blir god men det är ju helt värdelöst att det blir så liten mängd.

Bland de mest icke genomtänkta julklapparna jag fått..

En sån kollade jag på häromdan. Hur liten blir det- om tex har en middag för 3-4 personer måste man göra flera omgångar då?

*KL*

Jag har en Philips, den gör 1 l hårdglass. Tycker det blir helt lagom som efterrätt för fyra personer, eller lagom för två personer i TV-soffan :devil:

Googlar man philips glassmaskin ser man hur den ser ut, har en äldre modell men det är eg bara viss design som skiljer

Bra att några nämnt det om storleken/ mängden. Såg nu på den jag tänkte köpa att den bara gör 0,5 L åt gången... Det blir ju för lite..
Så nu ska jag kolla efter en större istället.:)

problemet kan bli att man gor nya glasser hela tiden :angel: sen ar hela frysen fylld med halvätna glassorter :angel:

användes valdigt ofta med andra ord ;) glassen blir oerhört god om man jamfor med kope glass. Daremot har vi inte gjort någon sen vi flyttade, da det ar lite ont om frys utrymme.

Haha... Det slutar kanske med att man blir glasstillverkare på heltid då . Och jag som alltid velat starta eget företag ... Haha.. Fast glasstillverkare har jag aldrig tänkt på....

Liknande trådar

Hemmet Mer på temat glass, med inspiration från tråden om glasspriser och vad man kan köra i en glassmaskin. Vi äter mycket glass hemma, och...
2
Svar
22
· Visningar
1 693
Senast: Human
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag behöver talkpulver. "Rent" dvs utan oljor, parfymer eller annat gojs. Vilken typ av butiker kan tänkas ha sådant? :confused...
Svar
5
· Visningar
462
Senast: Sassy
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka