Någon som kört på långtur?

Zqathan

Trådstartare
Hur planerar man på bästa sätt?
Vi är två med varsin häst som planerar en semestertripp på 2-3 dagar i sommar.

Hur får man tag på kartor som är så detaljerade att de även visar små vägar typ skogs vägar?

Hur har ni löst vatten frågan till hästen, att lägga upp färden efter vatten drag är ju inte så lätt, tigger man vatten längs vägen av typ bönder?

Vi ska bo på vandrarhem, med hage och hö till hästen, kör dit allt som behövs för natten med bil, det transporteras dagen därpå till nästa ställe med bil.

Vad bör man ha med i vagnen?
Kör med två enkla rockader, plats för två ev tre cykel korgar som hängs därbak, totalt 4 ev 6 cykelkorgar alltså.
Grimma/grinskaft, hovkrats förstås, vad mer till hästen?
Regn jacka, kaffe och smörgåsar till tvåbenta, vad mer?

Alla tips mottages med tacksamhet, det är långt till sommaren, men det är ju mycket att planera och kolla så att det blir bra det här.

Sv: Någon som kört på långtur?

Har varit på långtur 2 gånger. En gång enbart ridandes, andra gången med en ridandes och en körandes.

När vi red så hade vi sadelväskor där vi packade mat, stormkök, vatten och mellanmål. Hade med en påse kraftfoder till hästen med massa äpplen och morötter.
Hade planerade stopp på vägen där hästarna skulle få dricka, men ingen av hästarna var sugna på vatten alls.

När vi körde hade vi flakvagn så då fick vi med oss en höbal och en dunk vatten, hade även en tjej som assisterade oss och kom ut med mer vatten och hö längs vägen.

Min erfarenhet är att hästarna ogärna dricker på "befallning". Men om man tar lunchpaus och de kan få pausa och äta och dricka så kan det gå i några liter, men de överlever också om de inte får vatten förrän framkomst.

Hur långt ska ni ta er? När vi red så tog vi oss ca 3-4 mil, vilket var en alldeles för kort tur tyckte vi. När vi körde/red så tog vi oss 7 mil på en dag och det var i längsta laget, 6 mil är nog max på en dag för våran del då vi ska ut nästa gång.
Vi har programmet route66 i datorn, det är jättebra, alla små vägar finns med, dock har vi ett gammalt program så många av de små vägarna är igenvuxna.

Ska man köra så bör man ju komma fram på samma vägar med bil, så man bör köra vägen med bil någon vecka före för att kolla om det eventuellt är vägbommar någonstans eller andra hinder. Man kan ju då även passa på att stanna vid någon gård och fråga om man kan få ta matrast där och kanske man då kan få lite mat och vatten till hästarna.

Ett tips är att ge sig iväg tidigt på morgonen, vi har startat 05.00 när vi gett oss iväg och det har varit bra att komma iväg tidigt så man kan vila under den varmaste tiden på dagen om det behövs och man slipper komma fram vid midnatt.

Min utrustningslista ser ut ungefär så här:
Till hästen:
Borste
Hovkrats
Flugtäcke, gärna ett som syns ordentligt
Grimma
Grimskaft
Kniv
Ev. reparationsmaterial till vagn eller sele om de inte är i bra skick vilket är att föredra

Påse med kraftofder, uppblött och med morötter och äpplen

Till mig:
Regnkläder
Varm tröja
Salva till eventuella skavsår
Spritkök
Mat att tillaga på spritköket
Mellanmål: Färdigbredda mackor och frukt
Hårt bröd och mjukost
Vatten - inget annat duger att dricka under långtur
Godispåse för snabb energipåfyllning

Har säkert mer med mig, men det är vad jag kommer på just nu.

/M

Stort tack för tipsen!
Låter rätt lagom med en 4-5 mil/dag hade vi tänkt.
Vi vill ta det i lungt, njuta av naturen och upplevelsen, kunna rasta ofta om vi känner för det.
Vi har ju också tänkt göra det bekvämt för oss och bo på vandrarhem, två st, där det finns hage, vatten och hö till hästarna.
På det sista kommer vi att stanna en dag och lata oss innan vi kör hem igen.
Alltså kommer vi att vara borta i 5 dagar.
Vi äter själva på vandrar hemmet, så tänkte att det kunde räcka med kaffe, mackor och frukt i vagnarna.
Vi kommer också att passera ett par byar så möjlighet finns att köpa extra läsk, glass osv.
Våra män, kommer att ställa upp med bilar, hämta grejorna på första vandrarhemmet och köra till det andra osv.
Ska bli så underbart roligt detta, gläder mig så:banana:

Det är alltid jättekul med en sådan tripp, även när det regnar har vi haft jättekul.

Kom på en sak till. Om hästarna är skodda så se till att de är hyfsat nyskodda innan ni ger er av så ni slipper tappskor i onödan.

/M

Hej! Ett tips med vattnet är att lägga några nävar betfor i dunken, smaskens för kräsna hästar! :D

Jo, det är nog bra att vi kör med nyskodda hästar!
+ har hovslagarens telefon nr i mobilen med om i fall allt...

Hej alla kör människor http://www.bukefalos.com/f/images/smilies/bounce.gif
:bump:har varit borta ett tag men kul att läsa alla inlägg igen. jag hoppar in på denna tråd då vi kör forbonde resor och långritter. ville bara tipsa till listan med packning ..salt lägg en matsked i fodret speciellt under sommarens hetta. lär er oxå att slå dit en tappsko på egen hand allt blir väldigt mycket enklare då .det finns inte mottagning för mobilen överallt.http://www.bukefalos.com/f/images/smilies/smirk.gif
:smirk:

Vad kul med långtur!
Har bara varit på långritter, ca 4-5 gånger. Men antar att principen ändå är ganska lika.
Vi har använt oss av "Gröna kartan" vid planeringen av våra färdvägar. Den är hyggligt detaljerad. Vill ändå starkt rekommendera att ni "rekar" den planerade färdvägen innan turen. Inte kul om någon väg blivit avbommad efter kartans tryckning t ex (bommade vägar har det markerat i Gröna kartan).
Vi har inte tagit med hö på våra senaste turer. Hästarna har fått beta gräs under raster och nattvilan. Vi har antingen haft följebil som mött upp på bestämda platser för utfodring av tvåbeningarna samt ge vatten till hästarna. Eller så har vi förlagt färdvägen så att man har kunnat dricka ur sjöar/bäckar efter vägen. En kraftfodergiva på kvällen samt salt. Man kan ta med en saltsten och lägga i hagen. Det finns också salt i pulverform att köpa. Vi har alltid med ett första hjälpen-kit med på turen och en bättre utrustad förbandsväska i ev följebil. Man behöver i regel mindre packning än man tror. Stort lycka till med er tur!

Tror jag har hittat den idealiska långturen, med övernattning på hästgård, hästarna precis utanför fönstret:love: på stugan.
Vacker natur och vi passarer ett kaffe torp också, där fyrbenta kan få vatten, två benta kaffe/smörgås och toalett besök.
Ska bara kolla upp vägar och sånt också, men det ser lovande ut:banana:

Återkommer med detta, när jag kollat upp möjligheten, finns kanske folk som vill hänga med?
Återkommer som sagt!

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 608
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en egen häst samt en foderponny som står hemma hos mina föräldrar. Jag själv bor i stan, 2 mil från deras gård, har ej...
2
Svar
38
· Visningar
4 815
Senast: hekla
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 677
Senast: scizofren
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Martina_m
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka