Någon som känner till...

Sv: Någon som känner till...

Blandar jag ihop eller är det dom som börjes sålde förut för ca. 1000.-?? I sådana fall är det som du skriver ett skitmärke;)
Enligt de jag hört så var den ihopsatt med häftklammer, så fendersarna kunde mittiallt lossna:eek:
Men, det är bara rykten så jag vet inte om det är sant:D

Menar du någon annan sadel så har jag ingen aning:o

Japp El paso är B-rjes märke. Inte speciellt bra kvalitet. Jag köpte ett huvudlag av det märket förut som jag aldrig använt. Materialet var plast/gummi-liknande och Curbstrapen hade de häftat ihop med en "häftapparat", jag skulle aldrig i mitt liv lägga en sadel av de märket på en häst. Det kan ju hända att sadeln är att sadeln är bättre än huvudlaget iofs.

*kl*

Tack för svaren. Jag vet att det är Börjes. Blev erbjuden att köpa en helt oanvänd för 200 kr. Så jag misstänkte att det var skit. Men sedan tänkte jag att vaddå. Börjes vanliga ridsadel för 1000 kr är den som legat absolut bäst på min kille och som vi båda trivs med.

Tja, för 200.- är det kanske värt att köpa och se hur den verkar.. Går den då sönder så går den. Så länge bommen är rak & hel så borde det inte skada hästen;)

Mount Never Rest skrev:
Tja, för 200.- är det kanske värt att köpa och se hur den verkar.. Går den då sönder så går den. Så länge bommen är rak & hel så borde det inte skada hästen;)

Måste erkänna att jag är lite nyfiken på den. Har inte sett den ännu och 200 kr känns inte som några pengar direkt.

Mount Never Rest skrev:

En bekant till mig köpte en sådan för ett par år sedan, den hade en rak och hel bom, problemet var bara att det lossnade nitar från undersidan av sadeln, hästen tyckte inte om att ha dom i ryggen om man säger så...
Den sadeln hamnade på tippen illa kvickt!

Mount Never Rest skrev:
Så länge bommen är rak & hel så borde det inte skada hästen;)

Förutsätter att hästen är rak och hel i ryggen, dvs hästen har en rak rygg. Lägger jag en så rak sadel på min fattas det 5-7 cm ner till ryggen på mitten av sadeln.

En fråga allmänt då, vad för westernsadel lägger man på en sådan damcykel till häst? Finns det svängda westernsadlar, så svängda? Eller bygger man upp?

JHANA skrev:
En bekant till mig köpte en sådan för ett par år sedan, den hade en rak och hel bom, problemet var bara att det lossnade nitar från undersidan av sadeln, hästen tyckte inte om att ha dom i ryggen om man säger så...
Den sadeln hamnade på tippen illa kvickt!

Fast man har väl ändå en filt under sadeln eller? Inte för att jag skulle rida min i en sadel som tappar nitar men å andra sidan så har jag i så fall bara betalat 200 kr för den ju.

mizz skrev:
En fråga allmänt då, vad för westernsadel lägger man på en sådan damcykel till häst? Finns det svängda westernsadlar, så svängda? Eller bygger man upp?

Finns ett antal trådar om just svängda/skålade bommar, sök!:)

En nit som lossnar ur bommen och vandrar genom "ullen" på undersidan av sadeln låter sig inte hejdas av en filt. Inte i det fallet i alla fall...

JHANA skrev:
En nit som lossnar ur bommen och vandrar genom "ullen" på undersidan av sadeln låter sig inte hejdas av en filt. Inte i det fallet i alla fall...

Jo det är sant! Fast om man bara betalar 200 kr för sadeln så är det ju bara att kasta om det skulle hända. Man behöver ju faktiskt inte utgå från att det kommer hända med denna sadeln oxå.

Visst inte skönt för hästen och det förstår jag oxå. Men då kan jag i princip säga åt folk att inte köpa en Stubben sadel för att min kompis köpte en sådan och den gick upp i sömmarna efter 2 månader.

Det finns ju måndags exemplar inom alla sadeltillverkare. Men nu är jag ändå inte säker på om jag ska köpa den eftersom jag av någon anledning inte får se bild på den. Känns som att den kan vara rejält trasig redan nu då ju.

heheheh.
en aning skillnad på stübben å el paso. :rofl: :rofl:

Hursomhelst, jag skulle aldrig utsätta mig häst för en sådan sadel....

Om jag hade 200 kr över skulle jag, i stället för att köpa skräp för pengarna (begagnat skräp dessutom), skänka dom till rädda barnen eller liknande. 200 kr räcker till många mål mat i fattiga länder...

Fast är den helt askass om nu inte vassa grejer lossnar? Det är det är är intressant.

JHANA skrev:
Om jag hade 200 kr över skulle jag, i stället för att köpa skräp för pengarna (begagnat skräp dessutom), skänka dom till rädda barnen eller liknande. 200 kr räcker till många mål mat i fattiga länder...

Men nu så är ju denna sadel inte använd särskilt mycket. Jag kan lova dig att dessa pengar kommer inte gå till någon hjälporgansation ändå eftersoma jag redan skänker 200 kr i månaden till en organisation.

Jag har varit i kontakt med MÅNGA sadlar i El Paso-stuket, samma märke, samt snarlika. Jag vet inte en sadel som orkar mer än 2 år innan de - Rasar sönder i bommen, spricker i undersidan, lossnar i spikar, spricker i undersidan av stigbygeln, skär rakt ner i hästens rygg pga dåligt byggd bom. osv osv osv osv osv

Nä men jag är glad om sadeln håller 1 år för det priset. Så håller den då 2 år innan den rasar så är ju det bra.

Nu tänkte jag köpa en lite billigare sadel mycket för att få veta om jag öht gillar att rida i en westernsadel. Skulle denna sadel duga då tror du??? Eftersom jag tyvärr inte har någon på nära håll som jag kan låna av och prova.

Så om vi ser det ur den synvinkel. Kan jag då köpa en El paso för att testa om jag trivs i westernsadel? Givetvis vill jag inte min älskade häst något ont men om man ändå kan räkna med att den håller 1½ år så borde jag ju redan efter 3 månader kunna veta om jag gillar att rida i westernsadel och kan då leta rätt på en sadel som har bättre kvalite eller hur?

Jag skulle vilja säga att, det är skillnad på westernsadel och westernsadel.
Rider jag i en skitsadel, och sedan sitter upp i en bra, så är det verkligen en befrielse och wow-upplevelse att sätta sig upp i den "riktiga" sadeln.
Så om du ska testa om du trivs i westernsadel så gör dig inte El Paso rättvisa. Ta några lektioner på en ridskola istället där de har westernsadlar så du får känna på .

Det har vi inga här ute i smålands mörka skogar inte. Jag får köra väldigt långt för att komma till en sådan plats.

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
496
Senast: Mirre
·
Western Tittar runt på lite western sadlar och kom förbi en bona allen sadel. Är det en kvalité sadeln? Har inte hört det märket förut.
Svar
2
· Visningar
1 141
Senast: Bubbles
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
495
Senast: CarEr
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka