Någon som känner igen sadeln!?

Sv: Någon som känner igen sadeln!?

Rough out - "avigsidan" utåt, alltså tvärtom mot vad det brukar vara. Man vänder "fel" sida utåt på fendrar och säte (oftast) på exempelvis Barrel-sadlar just för att du ska sitta stadigare i sadeln. Du sitter som klistrad! :D

Aha..då förstår jag...:idea:

Jo, men det ör nog avigsidan på lädret som är utåt på denna sadel i sitsen.. Det är liksom inte "blankt" som det andra lädret och man sitter väldigt stadigt i den...:D

Mvh Domino_s

Sadeln liggandes på mitt sto...:laugh:

Mvh Domino_s

Tycker inte det ser ut som en barrelrace sadel.
Hornet är betydligt högre och smalare samt att sitsen brukar ha ganska högt bakvalv, vilket jag inte tycker denna har.

Mer en allround/pleasure modell isåfall.

Vad det kan vara för märke eller modell är omöjligt att säga.
Liknar simco, kan ju vara en äldre modell av den.
eller så är det "bara" en märkeslös greje.
bara för att den kommer fårn USA betyder det inte att det är en kvalitets sadel.

Av de nya Garland sadlarna tycker jag inte det är speciellt lika heller men hur äldre ser ut vet jag inte.
garland märket görs väl i Italien eller ?

Sen får jag väl vara den som är tråkmånsen men jag tycker faktiskt inte den passar optimalt på din häst, tycker det SER UT som att den trycker precis där conchos är framtill, att den är för smal helt enkelt.

Får du in en hand lätt däremellan padden och sadeln ?

Men jag är nu ingen expert och det är alltid svårt att se på bilder.

Tycker inte det ser ut som en barrelrace sadel.
Hornet är betydligt högre och smalare samt att sitsen brukar ha ganska högt bakvalv, vilket jag inte tycker denna har.

Mer en allround/pleasure modell isåfall.

Vad det kan vara för märke eller modell är omöjligt att säga.
Liknar simco, kan ju vara en äldre modell av den.
eller så är det "bara" en märkeslös greje.
bara för att den kommer fårn USA betyder det inte att det är en kvalitets sadel.

Av de nya Garland sadlarna tycker jag inte det är speciellt lika heller men hur äldre ser ut vet jag inte.
garland märket görs väl i Italien eller ?

Sen får jag väl vara den som är tråkmånsen men jag tycker faktiskt inte den passar optimalt på din häst, tycker det SER UT som att den trycker precis där conchos är framtill, att den är för smal helt enkelt.

Får du in en hand lätt däremellan padden och sadeln ?

Men jag är nu ingen expert och det är alltid svårt att se på bilder.

Den är mest lik simcosadlarna, men jag tror som sagt att det bara är en märkeslös import. Att det är bra kvalitet baserar jag på följande: Lädrets kvalitet, arbetet på sadeln, tyngden, känslan när jag sitter i den.
Denna sadel är något helt annat än några av de billigare märkena jag känt på...

Jag tror inte att den är för smal, jag tror snarare att den är för vid och då kommer ner för långt och trycker. Sadelutprovaren kommer imorgon, då ska han kika....:laugh: Det är en väldigt vid bom, så det hoppas jag verkligen inte att hon ska behöva vidare..då får jag stora problem...:crazy:
Jag har endast ridit i den några enstaka gånger för att känna hur hästen reagerar (på inrådan från utprovaren efter att jag beskrivit hur det ligger).

Mvh Domino_s

Ja, det kan vara att den är för vid oxå.
I vilket fall så ser den ut att trycka precis vid manken liksom.....och det kan ju vara för att den kommer får långt ner och är för vid.

Jag tänker ofta att om det trycker - då är det för smalt men kan ju vara för stort oxå :)

Ja, det kan vara att den är för vid oxå.
I vilket fall så ser den ut att trycka precis vid manken liksom.....och det kan ju vara för att den kommer får långt ner och är för vid.

Jag tänker ofta att om det trycker - då är det för smalt men kan ju vara för stort oxå :)

Det kan också vara så att den egentligen är lagom men fel form på själva bommen, alltså för utsvängd.. eller hur man nu ska förklara det...:D (fick det där väldigt noggrant beskrivet för mej när jag var hos sadelutprovaren och kikade på sadlar första gången, men fattade ju inte hälften...:o)

Den trycker lite, jag red med ett vitt lakan under idag (skrittur 35-40 min, med lite klättring) och det såg ganska jämnt ut när jag tog av det. Den ligger an jämnt hela vägen längs ryggen, men precis som du säger syntes det att den legat an lite mer just längst fram vid manken...

Ska bli spännande att se vad utprovaren säger imorgon...:laugh:

Tack för svaren!

Mvh Domino_s

Egentligen var det mera vinkeln på bommen jag tänkte på när jag sa den ser för smal ut :)

Den ser liksom lite trång ut precis där den ligger an vid manken, som att den borde breddas lite just där....så det kan nog vara vinkeln.

Kul att höra sadelprovarens svar....

Man ska alltid prova sadel utan något under men de kanske du vet.
MVH

Man ska alltid prova sadel utan något under men de kanske du vet.
MVH

Jag tog bilderna efter ridturen, har lite ryggproblem så jag orkade inte ta av den, plocka av padden och sen slänga upp den igen...:crazy: Men har naturligtvis provar den utan padd innan....:laugh:

Sadelutprovaren tyckte att den skulle funka, men att lillhästen saknar ryggmuskler bakom bogbladen (vilket jag visste, förmodligen min engelska som klämt lite det sista...:crazy:). Så jag ska padda upp under och så ska vi kika om några månader igen. Dock var sitsen för liten för mej så det blir till att leta annat ialla fall. Men nu vet jag ju vad jag ska leta efter, simco Arabian 15,5" el. 16"...:laugh: Bommarna var i stort sett identiska...

Mvh Domino_s

OT

Det har jag hört om en sadel som var från Ekohallen:angel:

Jo, det är vida populärt att säga att det är en import och att med en import blir det kvalitet...:D Det vet väl alla att ALLA sadlar från USA är top notch...:angel:

Jag fick tag i tjejen som köpt den i USA som tagit med den från USA hit till Sverige...:laugh: Hon hade gett ganska bra pengar för den så någorlunda kvalitet borde det ha varit...:laugh:

Mvh Domino_s

När hästen får MER muskler finns ju risken att den blir för trång då eller tyckte inte sadelutprovaren det ?

Det där med sitsen är alltid svårt...tycker det är olika från sadel till sadel och modell och märke :)

Jag tog bilderna efter ridturen, har lite ryggproblem så jag orkade inte ta av den, plocka av padden och sen slänga upp den igen...:crazy: Men har naturligtvis provar den utan padd innan....:laugh:

Sadelutprovaren tyckte att den skulle funka, men att lillhästen saknar ryggmuskler bakom bogbladen (vilket jag visste, förmodligen min engelska som klämt lite det sista...:crazy:). Så jag ska padda upp under och så ska vi kika om några månader igen. Dock var sitsen för liten för mej så det blir till att leta annat ialla fall. Men nu vet jag ju vad jag ska leta efter, simco Arabian 15,5" el. 16"...:laugh: Bommarna var i stort sett identiska...

Mvh Domino_s

Samma problem som jag har. Min sadel passade perfekt i November men då hästen vilat nästan hela vintern efter en senskada så är sadeln för vid nu. Den ligger an bakom bogen precis som din verkar göra. Vid första anblick verkar den för trång. Om man drar med handen uppifrån och ner under sadelbommens främre del kan man känna att den ligger an mer upptill. En för trång sadel ligger oftare an mer nedtill förutsatt att bommen har rätt form och lutning i övrigt. När hästen musklar sig hamnar sadeln liksom "högre upp" istället för att, som nu, nästan bli "hängande" på bogen.

På min häst funkar inte built-up men pad + 2 filtar löser problemet då han tappat jämnt över hela ryggen så bommens form och bladens lutning är fortfarande rätt.

Menar du Sthu ´s sadel eller min?

För om du menar min ser jag många likheter med simcosadlarna, men ingen märkning som tyder på det.

Mvh Domino_s

Hej

Sent svar men jag det var din jag menade som liknar Simco

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: phie
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka