Någon som känner igen sadeln!?

Domino_s

Trådstartare
Som rubriken säger, någon som känner igen sadel och kan upplysa mej om märke eller vart den kommer ifrån eller helst båda...:laugh:

Mvh Domino_s

Sv: Någon som känner igen sadeln!?

Jag får hem sadeln imorgon så jag kan undersöka den närmare då. Men tjejen i butiken kunde inte hitta någon märkning. Men jag vet inte hur noga hon letat under alla läderdetaljer...;)

Tycker den är lite speciell iom att den i princip inte har några utsmyckningsdetaljer i form utav flashiga conchos eller något mönster i lädret.
Tycker den är jättesnygg...:D Gillar inte en massa extra...

Återkommer med rapport när jag undersökt den närmare imorgon...

Mvh Domino_s

Jag hittade en märkning på ena "stålgrejen" som håller fast plupparna till stigbyglarna.

Det står följande:

BLEVINS BUCKLE
PAT. END
WHEATLAND
WYO

Mvh Domino_s

Blevins buckle är just vad "stålgrejen" heter, har inget med sadeln i övrigt att göra

*kl*
Om den är helt märkeslös just nu så kanske den inte har varit det hela tiden. Flärpen som märket brukar stå på kan vara utbytt pga av slitage, och man kan ju ha satt dit en redan begagnad... det är bara en teori.

Men det ser ut att vara en ordentligt använd sadel, kanske lutar mot barrelrace sadel? Men passar den och priset är rätt så duger den gott och väl för ridning. Det är ju inte det billigaste skiten från början. :)

*kl*
Om den är helt märkeslös just nu så kanske den inte har varit det hela tiden. Flärpen som märket brukar stå på kan vara utbytt pga av slitage, och man kan ju ha satt dit en redan begagnad... det är bara en teori.

Men det ser ut att vara en ordentligt använd sadel, kanske lutar mot barrelrace sadel? Men passar den och priset är rätt så duger den gott och väl för ridning. Det är ju inte det billigaste skiten från början. :)

Jag är också lite inne på det. Ser ut som att lädergrejen som sitter precis under fendrarna (jockey?) är bytt på bägge sidor (liten nyansskillnad + lite annan kvalitet i lädret).

Jag tror att det är en kvalitetssadel från början, som sagt väldigt välanvänd, men ändå väldigt fräsch i lädret, inga sprickor eller liknande utan det är vanligt slitage. Lädret är mycket mjukt och följsamt.

Har ridit i den idag och den var väldigt skön..:laugh: Det ligger bra på hästen, ngt lite, lite för vid, men hon saknar lite muskler runt manke så den kommer ligga perfekt när hon får tillbaka dem..(haft en sadel som klämt lite där innan)...:crazy:

Så nu väntar vi bara på sadelutprovaren som kommer mån el. tis och gör det slutliga kollen...:laugh:

Mvh Domino_s

Ser inte ut som nån barrel-sadel i mina ögon; rough side brukar vara utåt på dom och hornet högre/längre för att lätt kunna ta tag i det.

Tycker det ser ut som en Simco, men dom brukar märka sina sadlar. Men som sagt, flärpen för tie-strapen kan ju vara bytt.:idea:

^^ Jag skulle saga att det ar en aldre sadel... da har roughout blivit uppgnagt av anvandning :) Ser sa ut pa bilden faktiskt.... Svart o saga nar jag inte kan rora sadeln, men jag gissar pa att satet en gang i tiden Var rough out ^^

Har letat runt lite på utrustning till mig själv under kvällen, men sprungit på Garland-sadlar flera gånger.. Väldigt lika!

Ser inte ut som nån barrel-sadel i mina ögon; rough side brukar vara utåt på dom och hornet högre/längre för att lätt kunna ta tag i det.

Tycker det ser ut som en Simco, men dom brukar märka sina sadlar. Men som sagt, flärpen för tie-strapen kan ju vara bytt.:idea:

Jag tycker inte heller att det ser ut som en barrelracer... I mina ögon ser den ut som en arabsadel...:angel: Den är väldigt lik en simco, men inte om man känner på den eller tittar lite närmare. Har studerat simcosadlar väldigt ingående och hittar mycket olikheter...

Jag har tagit nya bilder på den som jag ska lägga ut såfort jag kommer överens med min mobil...:devil:

Har fått reda på att den är från USA från början ialla fall...:laugh:

Mvh Domino_s

^^ Jag skulle saga att det ar en aldre sadel... da har roughout blivit uppgnagt av anvandning :) Ser sa ut pa bilden faktiskt.... Svart o saga nar jag inte kan rora sadeln, men jag gissar pa att satet en gang i tiden Var rough out ^^

Jag tror också att det är en äldre sadel... Lagom inriden...:D

Rough Out? Förklara gärna...:laugh:

Mvh Domino_s

Har letat runt lite på utrustning till mig själv under kvällen, men sprungit på Garland-sadlar flera gånger.. Väldigt lika!

Kikade lite själv nu på märket och ja, fruktansvärt mycket likheter...:eek: Kan det vara en äldre sådan kanske?
Samma sorts bom i, stigbyglarna likadana på en del modeller. Väldigt lika i skärningen på skirten bak.

Hur är kvaliten på dessa sadlar, någon som vet?
Vart brukar de vara märkta någonstans?

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Rough out - "avigsidan" utåt, alltså tvärtom mot vad det brukar vara. Man vänder "fel" sida utåt på fendrar och säte (oftast) på exempelvis Barrel-sadlar just för att du ska sitta stadigare i sadeln. Du sitter som klistrad! :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: phie
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka