någon som kan hjälpa mig?

S

sara_den_rara

Hejsan! har just köpt en häst (lr ja för 3 veckor sen). han är en "gammal" travare på 8 år. har haft 2 "ridägare" innan mig men inte tränad nåt. förra ägarn hade han i 1 år och under den tiden stog han mest i hagen, pga att hennes mamma dog i cancer så hon orkade inte. han vart lite mager och hade inte mkt muskler på kroppen när han kom.

men i alla fall, har haft han i 3 veckor nu. han blev besiktiad av min egen veterinär och gick igenom utan anmärkning. dessvärre ville han inte bli longerad i höger varv, men han e ju travare som sagt.

hur som hälst har jag märkt att han tar kortare steg på vänster bak. syns spec tydligt när han är kortad. skrittar bara nu, e på bete. vill bara veta om de är nån som har liknande problem eller har haft.. sadeln passar inte och de där med att han inte ville bli longerad i höger varv kan ju ha en hel del med vänster bakden. jag menar om han e låst eller nåt. ska be nån kolla på de, nån massör eller akipunktör eller nåt. men ändå.

nån som har en hum om vad de kan vara?
kram Sara

Sv: någon som kan hjälpa mig?

Ring en ET eller osteopat som kan lossa spänningar och låsningar. Är hästen inte bättre efter detta så hade jag åkt in till klinik och gått ihenom hästen ordentligt, att ta ut veterinär till stallet brukar vara ganska meningslöst.
Rid absolut inte med sadel som inte passar! Då är det bättre att gå promenader med hästen.
När vet och ET el liknande har gett klartecken att rida så hade jag börjat med att skritta i terrängen på långa tyglar minst en månad. Terrängen är rakt ut i skogen, inte på stigar och vägar. Det hjälper hästen att muskla sig jämnt och bli säker på foten. Se till att få tag i en bra sadel som passar.

tack för ditt svar :) ne jag använder inte sadeln. har ridit barbacka nu i 3 veckor, ändast haft sadeln när jag kännt att han är för stissig och de finns risk att jag skulle åka av. ska köpa en ny sadel så fort han har musklat sig lite mer. känns så dumt att köpa en sadel som man kanske bara kan ha i några veckor för att sedan behöva köpa en ny, för att han musklat sig. därför väntar jag med de.

han vart mager så att revbenen stack ut när jag fick hem han, rumpan såg nästan ut som ett tak. nu har han musklat sig jätte bra. har bara skrittat på stigar och sånt nu i 3 veckor och har inte tänkt jobba han nåt nämnvärt förrsen vi kommer till stallet (den 1:a augusti).

vet du vart man kan hitta nån ET eller osteopat? och hur mkt brukar sånt ligga på i pris?

glad för svar :)
//Sara

Kolla i telefonkatalogen.

Har inte koll på pris riktigt. Beror på vem man får tag på, framkörningsavgift m.m. Ofta får man ner priset om det är flera på samma ställe som kollar igenom sina hästar samtidigt. Iochmed att man då delar på framkörningsavgiften.

Jätte bra att du tänker kolla upp honom :) I övrigt kan det ha med att han är travtränad att göra. Och därför behöver bygga upp musklerna i den dåliga sidan. Sådant märker man direkt på ridskolehästarna när man gör skänkelvikningar, öppna, slua m.m. dom har svårare att få under sig det ena benet iochmed att dom tränas ojämnt.

ja precis, de är lite det jag är inne på också. när jag fick han vart han jätte snäll att hantera, förutom när man skulle lyfta vänster bakben. han liksom sträckte ut de så fort man skulle krattsa eller drog upp de så långt han kunde, men de sluta han med efter bara några dar. sen visa han inget på böjprovet. har inte heller känt nåt konstigt när jag skrittat han. han lär sig snabbt och flyttar sig redan för skänkeln. känns inte annorlunda de heller. inte åt nåt håll. har inte travat med honom än, tänkte köra med mjukstart, så vet inte riktigt hur de är i traven, men i hagen har jag inte sett någon "onormal" rörelse med v. bak där heller. de är just den filmen mamma spelade in. han vart lite stressad och stel, spände sig för han hade just blit skrämd, som jag såg stor skillnad. när han liksom trippa förbi. men på en annan film när han går på långa tyglar syns nästan inget. så de är nog bara att han inte är musklad lika i båda sidorna, men man kan ju alldrig vara säker på en sån sak, när man inte kan så mkt om de menar jag.

min förra sköthäst hade actros i ena höften. asså typ reumatism. de kom dom inte på förren han var 18 år (då var jag 16). hade haft honom i 1 år innan de. han brukade sparka ut med benet när vi gjorde vissa saker, typ som att gallopera i volt i ena varvet, eller skänkelvikning/öppna/sluta. de visa sig att höften liksom fastna i vissa rörelser och att han gjorde så för att de gjorde ont och liksom sparka loss höften igen. men 1 år efter de med massa galopp träning och sånt (typ samlad galopp från skritt, mkt galoppfattningar och spurta på långsidan och stanna direkt och sånt) märkte man de inte mer. Han kunde nästan galopppiruett i båda varven när jag var tvungen att sluta med honom. han var en gamal travare. det var jag som lärde honom galoppskänkeln.

hur som hällst så kan de ju ha haft sitt ursprung i något sånt här. så man kan ju alldrig vara för försiktig, liksom. bättre ta de säkra före de osäkra :)

tänkte bara ang priset för ET...

har själv tagit ut en sådan och har för mig det kostade kring 500kr+resa ?
Lycka till med hästen iaf och hoppas att det löser sig med den! :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 487
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 935
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka