någon som kan hjälpa mig????

Status
Stängd för vidare inlägg.

bumbigris

Trådstartare
Hej finns de någon här som kan hjälpa mig ??? jag har ett stort halvblod som jag ska sätta igång efter en LÅÅÅNG vila ( ej skada ).. jag har haft häst hela mitt liv men ej behövt sätta igång en häst efter en sån här lång vila , ca 2 år:crazy:.. har bara tidigare låtit en häst stå max 4 veckor..
Så nu skulle jag behöva lite experthjälp på hur jag ska lägga upp de hela på bästa skonsamma sätt..
jag kan ju tillägga att hästen har nerver till 1000 så jag behöver aktivera honom i huvudet väldigt mycket så han får koncentrera sig på nått så han inte busar med mammma FÖÖR mycket :eek::..
han är ett halvblod - hopphäst - snart 13 år - stoor ca 175 cm i mkh -
mkt energi :bump:

tack på förhand :bow: / bumbigris

Sv: någon som kan hjälpa mig????

Longera, tömkör, ut och gå, skritta korta pass
kanske bygga en miljö bana med presener osv. paraplyer...
men bara skritta osså korta pass nu första månaden

jag skulle lagt upp det såhär

ENBART skritt låång tygel så mycket som möjligt 1:a månaden
2:a månaden KORTA trav snuttar - dvs. 5 meter trav sedan mycket skritt och sedan trav igen.
aktivera han i huvudet med halter och svängar
sedan 3:e månade lite längre trav snuttar
4:e månaden bomarbete kan läggas in 3-4 g dena månaden (cavaletti.)

känn själv, vissa pollar är mer lätt musklade än andra
ett tips är oxå att strecha efter varje ridpass oavstt om det bara vart skritt eller dyl ALLTID strecha så att han inte fåt ont ellr korta muskler nu när du ska muskla upp han igen

sedan har han nog gömt lite med så varva med longering/tömkörning.

http://www.netterlov.se/equiterapi/stretching.htm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Astrid1
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 553
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter