Någon som kan hjälpa mig att få tillbaka ljud i min dator?

Hm vad konstigt. Pojkvän rekomenderar att ringa kundservice, så att inget blir fel. Eller mejla. Bara för att vara säker på att inget går fel:)
 
Hm vad konstigt. Pojkvän rekomenderar att ringa kundservice, så att inget blir fel. Eller mejla. Bara för att vara säker på att inget går fel:)

Då gör jag det när jag får chansen. Tusen, tusen tack till både dig och din pojkvän som tog er tid till detta! :bow:
 
Fick fram detta, men fanns inget ljudprogram att ladda ner :down:

https://www.asus.com/support/Download/3/411/0/4/LgIqAuKVTOmaBxA7/45/

Går det att installera ett annat sorts ljudprogram och på något sätt be datorn att använda det istället för Conexant som används nu?
Vissa program och drivrutiner är j-vligt envisa att ligga kvar. Sliter som ett djur tidvis på jobb med att få maskinerna att samarbeta.

Det är lite besvärligt att få bort dem, däremot är det med störrsta sannolikhet drivrutinerna/programmet för ljudet på din dator som heter Conexant. Du kan då inte använda andra drivrutiner

Surfade in på din datormodel och där ligger inga drivrutiner för windows 10. Din dator är nog ganska gammal och uppgraderad till windows 10. Hittade dessa istället, har du tur kan du uppgradera och få rätt på dem. Det är alltås en verison av Conexant Audiodriver (den hårdvara Assus sida menar att din datormodell har). Ett tips ladda ner dem och spara dem på hårddisken högerklicka sedan och välj att köra som administrator. Vet du om du har 32 bitars eller 64 bitars windows 10?

http://support.lenovo.com/se/sv/downloads/ds032124

PS - det brukar inte gå att installera fel drivrutiner så det går att testa.
 
Vissa program och drivrutiner är j-vligt envisa att ligga kvar. Sliter som ett djur tidvis på jobb med att få maskinerna att samarbeta.

Det är lite besvärligt att få bort dem, däremot är det med störrsta sannolikhet drivrutinerna/programmet för ljudet på din dator som heter Conexant. Du kan då inte använda andra drivrutiner

Surfade in på din datormodel och där ligger inga drivrutiner för windows 10. Din dator är nog ganska gammal och uppgraderad till windows 10. Hittade dessa istället, har du tur kan du uppgradera och få rätt på dem. Det är alltås en verison av Conexant Audiodriver (den hårdvara Assus sida menar att din datormodell har). Ett tips ladda ner dem och spara dem på hårddisken högerklicka sedan och välj att köra som administrator. Vet du om du har 32 bitars eller 64 bitars windows 10?

http://support.lenovo.com/se/sv/downloads/ds032124

PS - det brukar inte gå att installera fel drivrutiner så det går att testa.

Tack för tipset! Jag har 64 bitars. Ska prova detta i eftermiddag när jag är klar med plugget.

En skum grej hände dock - när jag startade datorn i morse så funkade ljudet fortfarande inte i högtalarna. Men efter att ha suttit och pluggat i några timmar, med datorn igång, så kom ljudet helt plötsligt tillbaka - utan att jag har gjort något för att åtgärda det. Så jag satte i ett par hörlurar för att se om jag fick ljud i dem, och det fick jag. Men så fort jag drog ut dem försvann ljudet i högtalarna igen :banghead: Så nu är jag utan ljud igen.
 
Verkar ju så. Vet inte vad jag har gjort för att den ska hata mig så mycket att den börjar strula i tentaplugget :up:

Självklart.

Själv glömde jag spara ett dokument igår så jag förlorade en halv uppsats :meh:

När jag skrev min examensuppsats brann hårdddisken upp (tack o lov att vi skrev den i google docs). Datorerna vet när vi gör nåt viktigt.
 
Detta hände mig med nyss! Jag högerklickade på ljudsymbolen och tryckte på "felsök ljudproblem" och då testade datorn olika ljuddrivrutiner. Man tryckte nej när man inte hörde och ja när man hörde, sedan valde man den drivrutinen som funkade och vips så var det fixat :D
 
Detta hände mig med nyss! Jag högerklickade på ljudsymbolen och tryckte på "felsök ljudproblem" och då testade datorn olika ljuddrivrutiner. Man tryckte nej när man inte hörde och ja när man hörde, sedan valde man den drivrutinen som funkade och vips så var det fixat :D

Men vad stört, det funkade! Fick iofs inget ljud från varken Conexant eller Microsoft HD-ljudet när datorn testade, men valde ändå att byta till Microsofts, och det funkade! Förhoppningsvis håller det i sig och börjar inte strula igen, skulle inte bli helt förvånad dock :grin: Men kärnvapenkoderna är gömda och skolarbeten sparade, för säkerhetsskull.

Jättestort tack till er som har hjälpt mig!! :love: En kass laptop är inte bra för mitt blodtryck.
 
Men vad stört, det funkade! Fick iofs inget ljud från varken Conexant eller Microsoft HD-ljudet när datorn testade, men valde ändå att byta till Microsofts, och det funkade! Förhoppningsvis håller det i sig och börjar inte strula igen, skulle inte bli helt förvånad dock :grin: Men kärnvapenkoderna är gömda och skolarbeten sparade, för säkerhetsskull.

Jättestort tack till er som har hjälpt mig!! :love: En kass laptop är inte bra för mitt blodtryck.

Ja min dator funkade bara med en HP-drivrutin. :)Visste inte ens att det fanns så många:D bra att det funkar nu :)
 
Men vad stört, det funkade! Fick iofs inget ljud från varken Conexant eller Microsoft HD-ljudet när datorn testade, men valde ändå att byta till Microsofts, och det funkade! Förhoppningsvis håller det i sig och börjar inte strula igen, skulle inte bli helt förvånad dock :grin: Men kärnvapenkoderna är gömda och skolarbeten sparade, för säkerhetsskull.

Jättestort tack till er som har hjälpt mig!! :love: En kass laptop är inte bra för mitt blodtryck.

Kan ju tillägga att på nya laptopen så stängs drivrutinerna till touchpaden av varje gång datorn förstätts i vilo-läge, energisparläge eller stängs av. Yey. Verkligen.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Helt plötsligt har min dators ljud börjat spraka som om både högtalare och hörlurar är paj. Det är lika illa om det är...
Svar
13
· Visningar
2 454
Senast: tuaphua
·
IT & mobiler Jag har haft BankID på datorn hemma för snabbinloggning till banken och för inloggning till en hel massa andra ställen. Nu har det gått...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp