Någon som kan hjälpa mig att få tillbaka ljud i min dator?

marengo

Trådstartare
Har dålig koll på datorer och har lyckats strula till det med min, så tänkte att någon på buke kanske kan hjälpa mig. Startade min laptop och fick upp SmartAudio (som jag aldrig ens har sett förut) som bad mig välja mellan uppspelning från externa högtalare och hörlurar. Valde högtalare, eftersom jag inte hade några hörlurar i, och nu har jag inget ljud från datorns högtalare. Ljud kommer bara när jag har hörlurar i, eller från TVn när jag kopplar in datorn till den. Hur fixar jag detta? :banghead: Försökte avinstallera "Conexant SmartAudio HD", vilket lyckades, men efter omstart så fanns programmet där igen.
 
Vad har du för operativsystem? PC eller Mac?

På pc kan du gå in i kontrollpanelen på ljud och välja ljudenhet. Troligen har du "fel" vald.
 
Är du säker att du verkligen avinstallerade? Gå in på kontrollpanelen och ta det därifrån?

Det kom upp en ruta som frågade om jag ville avinstallera drivrutinen, och efter att ja valt "ja" tog det en stund innan det kom upp en ny ruta som sa att den var avinstallerad, och datorn behövdes startas om. Men nu när jag går in på program så ligger det kvar. Ska jag avinstallera det igen? Om avinstallationen lyckas, finns där något annat program i datorn och ser till att jag får ljud?
 
Vad har du för operativsystem? PC eller Mac?

På pc kan du gå in i kontrollpanelen på ljud och välja ljudenhet. Troligen har du "fel" vald.

Jag har Windows 10. När jag går in på ljud -> uppspelning, så finns bara Högtalare - Conexant SmartAudio HD som alternativ. Den är markerad som standardenhet, och "blinkar" eller vad man ska säga medans netflix är igång, som att den fattar att där är ljud. Men det kommer inget ljud :confused:
 
Det kom upp en ruta som frågade om jag ville avinstallera drivrutinen, och efter att ja valt "ja" tog det en stund innan det kom upp en ny ruta som sa att den var avinstallerad, och datorn behövdes startas om. Men nu när jag går in på program så ligger det kvar. Ska jag avinstallera det igen? Om avinstallationen lyckas, finns där något annat program i datorn och ser till att jag får ljud?

Om du har windows går du in på kontrollpanelen, avinstallera ett program, sen finner du programmet och avinstallerar där.

Har pojkvännen brevid mig som jobbar inom IT:up:
 
Om du har windows går du in på kontrollpanelen, avinstallera ett program, sen finner du programmet och avinstallerar där.

Har pojkvännen brevid mig som jobbar inom IT:up:

Såg just att du har 10 då måste du lättast söka i den där rutan vid startknappen efter kontrollpanelen, så borde allt komma upp därifrån. Förlåt om det blir rörigt
 
Om du har windows går du in på kontrollpanelen, avinstallera ett program, sen finner du programmet och avinstallerar där.

Har pojkvännen brevid mig som jobbar inom IT:up:

Satan vad smidigt :D Men hur fungerar det om jag avinstallerar conexant, finns det något annat program som tar över ljudet, eller får jag installera något nytt? För jag hittar inget annat installerat, inte för att jag riktigt vet vad jag letar efter :cautious:
 
Satan vad smidigt :D Men hur fungerar det om jag avinstallerar conexant, finns det något annat program som tar över ljudet, eller får jag installera något nytt? För jag hittar inget annat installerat, inte för att jag riktigt vet vad jag letar efter :cautious:

Windows 10 avinstallerade driverna till ljudenheten på min gamla laptop. Hittade, efter mycket om och men, drivers från 2012 som windows 10 tillät vara kvar (alla andra versioner 'försvann' mysteriskt...)

Så, du måste hitta och ladda ner 'nya' drivrutiner till din ljudenhet.
 
Windows 10 avinstallerade driverna till ljudenheten på min gamla laptop. Hittade, efter mycket om och men, drivers från 2012 som windows 10 tillät vara kvar (alla andra versioner 'försvann' mysteriskt...)

Så, du måste hitta och ladda ner 'nya' drivrutiner till din ljudenhet.

Lust att förklara hur man hittar nya drivrutiner? :D Detta är en helt ny värld för mig
 
Testa Elo's förslag innan du avinstallerar

Jag avinstallerade programmet igen (kom upp rutor som sa att det hade lyckats och var avinstallerad), datorn startades om, men det låg fortfarande kvar. Sen gick jag in på enhetshanteraren som det stod i länken du skickade och avinstallerade det på det viset. Datorn startades om, men skiten ligger fortfarande kvar... Är så förvirrad!
 
om du går in på asus hemsida och navigerar vidare till din dator så borde du hitta drivrutiner där någonstans.

/Elo som är jättedålig på att förklara tekniska saker för andra. Men 13 olika sorters sätt att böja verb på spanska... det kan jag förklara
 
Antagligen så är det inte den ''riktiga'' avinstallationen, utan den måste genomföras via kontrollpanelen :)

Pojkvännen googlade fram den här länkenevent:https://www.asus.com/support/Download/3/411/0/5/jlH9kpVCfTUyczb0/30/ klicka på audio och ladda ner där det står Global

Dubbel kolla att det är den datorn du har och är säker på det :)

Jag har avinstallerat programmet via kontrollpanelen två gånger (kom upp ruta med fråga om jag vill avinstallera drivrutinen -> fick vänta en stund -> avinstallationen lyckades -> omstart), men varje gång ligger den kvar efteråt :confused:

Kommer detta funka trots att det bara går att välja mellan att ladda ner för Windows 7 eller 8?

Min bror (som jag köpte datorn av) har sagt att den heter UX32LN, men nu när jag tittade under datorn står det UX32L. Är det någon skillnad? :p
 
Googla drivrutin med programmet du har som högtalare med ditt dator nummer, borde komma upp något likanande för 10 :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Helt plötsligt har min dators ljud börjat spraka som om både högtalare och hörlurar är paj. Det är lika illa om det är...
Svar
13
· Visningar
2 454
Senast: tuaphua
·
IT & mobiler Jag har haft BankID på datorn hemma för snabbinloggning till banken och för inloggning till en hel massa andra ställen. Nu har det gått...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp