Någon som kan hjälpa med sömnad/mönsterkonstruktion?

Trott

Trådstartare
Jag har ett problem med en klänning jag försöker sy. Det är från senaste Burda Plus (H/V 2014). Mönster 406. Varning för massor av bilder! ;) Det är då klänningen på framsidan jag ska göra.
Burda%2BStyle%2BPlus%2Bautumn%2B-%2Bwinter%2B2014%2B.jpg

1779164_10154792172275114_9109794421741863997_n.jpg


Men, den är för stor över bysten. På högra sidan har jag försökt nåla, men går bet på vänstersidan. Den är även för stor under armhålet/i sidan och detta vet jag heller inte hur jag fixar till :( Den är även för stor i ryggen, men det kan jag fixa. Är det någon som ha nått bra förslag hur jag kan lösa det? Den känns även för stor i själva axelpartiet, men tror det kan avhjälpas med ett eller två VIM i mönstret, samt lägga ut den lite så det bara bröstkorgspartiet inte blir så stort. Svårt att förklara men har det ganska klart för mig. Men det är ju då det överblivna tyget vid bysten/midjan, och att den är för stor över byst och i sida/under armhål jag vill ha hjälp med att fixa :) Har tyvärr inte någon sykunnig i min närhet. (Om ingen bor i Skåne och vill hjälpa ;) )
644372_10154792173580114_3124258906096180532_n.jpg
10428431_10154792173605114_5250600624598618594_n.jpg
10672433_10154792173600114_2288854605340283252_n.jpg
 
Jättesvårt att se på bild (och tyvärr bor jag långt från Skåne, annars hade jag gärna hjälpt dig på plats :) ). Men spontant så ser det ut som att klänningen är minst en storlek för stor upptill. Så jag skulle titta på mönstret o se var det är minskat på det i en mindre storlek och försöka göra samma minskning i din klänning. Annars borde det går att minska i de sömmar som finns. Tänk bara på att inte minska i sidorna utan att dra ihop bystringningen eftersom klänningen går omlott, dvs du kanske måste snedda.

Jag tror, utan att vara säker :), att du skulle göra/gjort det enklare för dig om du tagit en storlek mindre från början och lagt ut mönstret lite över höfterna. Upptill är det ju mer passning och sömmar, nertill färre sömmar och enklare linjer. Så brukar jag göra eftersom jag är smalare upptill.

Men som sagt, svårt att se på bilder bara :-)
 
Tack för tipset :) hade inte en tanke på att jag kan göra det. Jag utgick från bysten när jag valde strl just för att det är mest att anpassa där, men blev tokigt ändå :) är ju så irriterande att försöka nåla och ändra på sig själv :p
 
Tack för tipset :) hade inte en tanke på att jag kan göra det. Jag utgick från bysten när jag valde strl just för att det är mest att anpassa där, men blev tokigt ändå :) är ju så irriterande att försöka nåla och ändra på sig själv :p

Ok, ja mönstrena är ju inte alltid rätt heller. Alltså de anger ett visst mått för en viss storlek och sen stämmer de inte i alla fall. Det var ett tag sedan jag sydde något efter mönster men har för mig att vissa företags mönster konstant var "stora i storlekarna", så att man fick gå ner en storlek.

Ett annat tips (men det kanske du redan vet :)) är att klippa ut mönsterbitarna i billigt tyg (tex gammalt lakan) och sy ihop till ett provplagg först (man behöver inte sy så noga). Då kan man ändar lite friare utan att vara rädd om sitt fina tyg som man tänkt sig en klänning av, t ex provsy och sprätta om det blir fel. Man ser hur storleken blir och sen kan man ta isär och använda lakansbitarna som mall för det riktiga tyget om man vill.
 
Ok, ja mönstrena är ju inte alltid rätt heller. Alltså de anger ett visst mått för en viss storlek och sen stämmer de inte i alla fall. Det var ett tag sedan jag sydde något efter mönster men har för mig att vissa företags mönster konstant var "stora i storlekarna", så att man fick gå ner en storlek.

Ett annat tips (men det kanske du redan vet :)) är att klippa ut mönsterbitarna i billigt tyg (tex gammalt lakan) och sy ihop till ett provplagg först (man behöver inte sy så noga). Då kan man ändar lite friare utan att vara rädd om sitt fina tyg som man tänkt sig en klänning av, t ex provsy och sprätta om det blir fel. Man ser hur storleken blir och sen kan man ta isär och använda lakansbitarna som mall för det riktiga tyget om man vill.
Det är i skräptyg jag sytt ;) ett gammalt påslakan. Jag är utbildad skinnsömmerska, men det var snart 5 år sen jag gick ut och har mest sytt korsetter efter det så därför själva mönsterkonstruktionen står lite stilla i huvudet just nu :)
 
Det är i skräptyg jag sytt ;) ett gammalt påslakan. Jag är utbildad skinnsömmerska, men det var snart 5 år sen jag gick ut och har mest sytt korsetter efter det så därför själva mönsterkonstruktionen står lite stilla i huvudet just nu :)

Haha..och jag som tyckte att mönstret på tyget var fint:p då skulle jag inte vara så rädd att sy och sprätta om det blir fel och sy om istället för att nåla. Som sagt jättesvårt att nåla på sig själv.
 
Har bara sytt en klänning i mitt liv och den blev förstor. Jag vände den utomhus in och nålade in den. Sedan sydde jag ihop den. Satt som en smäck. :)
 
Det är i skräptyg jag sytt ;) ett gammalt påslakan.
Och jag som satt och tänkte att det var ett synd att du hade valt ett så förskräckligt tyg! :eek: :D

Men då kan du ju tråckla för glatta livet! Bara prova dig fram i de olika sömmarna, t ex i övergången till ärmen.
 
Smaken är som baken, både bred och delad ;)

Tror jag sprättar, ritar upp en en mindre strl på överdelen och sen syr ihop igen, så slipper jag klippa ut hela nya delar :) har ännu inte bestämt tyg, enligt tidningen ska det vara yllekrepp men vad tusan är det :confused:
 
Har egentligen inget att tillföra men måste säga att det är en av de snyggaste klänningar jag sett.

Så snygg att jag faktiskt funderar på att sy den själv å det är närmare 20 år sedan jag sist sydde ett helt plagg åt mig själv.
 
Har egentligen inget att tillföra men måste säga att det är en av de snyggaste klänningar jag sett.

Så snygg att jag faktiskt funderar på att sy den själv å det är närmare 20 år sedan jag sist sydde ett helt plagg åt mig själv.
Ja den är riktigt snygg! Tidningen finns i butik ännu tror jag, såg den då för ett par dagar sen :)
 
Nu har jag gjort som @Bubbla tipsade om, och tog en strl mindre på överdelen, blev kanon! Jag ska bara göra ett VIM i mönstret vid halsen, då den är lite stor där, plus ta in lite horisontellt i ryggen (hade samma problem på första provet med). Vilken pingla jag kommer bli!
1800303_10154798073700114_5622385401142188203_n.jpg
10406364_10154798073495114_8441053063992300953_n.jpg
10712878_10154798073615114_7597380347198711502_n.jpg
 

Liknande trådar

C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 581
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp