Någon som kan det här med mammapenning?

Cambrie

Trådstartare
Jag jobbar inom industrin med ett relativt tungt jobb och är uppsagd på grund av konjunkturen. Har fått förlängt i olika omgångar, nu får jag förlängt igen till den sista oktober, beräknad födelse är ju i slutet av januari. Det kan också bli så att jag får stanna till årsskiftet, men jag tvivlar på att jag orkar jobba så länge på det här jobbet på grund av att det är tungt. Får jag räkna mammapeng på min nuvarande lön? Eller är det på A´kassan jag ska räkna den? Hur funkar det mellan jag blir uppsagd och förlossningen, ska jag gå på A-kassa då? Ingen lär ju anställa en höggravid tjej inom industrin? Om jag får vara kvar till årsskiftet och måste gå på havandeskapspenning, fortsätter den till bf då?
Kan någon hjälpa mig reda ut det här lite?

Sv: Någon som kan det här med mammapenning?

Hej jag hade oxå massa frågor och funderingar kring detta. Inne på försäkringskassans hemsida finns en jättebra chat där man kan prata med handläggare, eller så ringer du direkt bara. Men jag lider av mild telefonskräck och tycker det är jättejobbigt att ringa, så chatten var superbra tyckte jag. Där fick jag svar på de flesta av mina frågor. Så mitt tips är att testa det, lycka till!

Och grattis till bebben förresten ;)

Viktigt skydda SGI så så fort du inte arbetar ska du vara antingen sjukskriven, färäldraledig, studera, stämpla (arbetssökande på AF) osv. Din föräldrapeng baseras på din årslön. Om du ska föda i slutet av januari så ska du väl skicka in moderskapsintyget till FK snart om du inte redan gjort det.... och i samma veva kanske du kan skicka in allt för att få din SGI fastställd. Bäst vara ute i tid då Fk's kvarnar maler sakta!

Får (bör) du ens jobba inom industrin enligt arbetsmiljöverket?

Mitt kontrakt går ut den 15 oktober, får veta idag om jag får fast eller inte. Efter det kommer jag kontakta FK hur jag ska göra, får jag fast ringer jag min läkare på en gång då jag inte alls mår bra och nu jobbar heltid pga det är en provanställning. Sen kommer jag såklart söka HP på en gång om jag får fast.

Får jag inte fast kommer jag ju bli arbetslös och då kommer jag stämpla till förlossningen.

FP får jag samma som med första barnet eftersom de blev så tätt.

Jag var där emot sjuk när jag var arbetslös här i våras. Då ringde jag FK och fråga om de ville veta de för ersättning och sånt och då sa dom bara att min SGI var skyddad och jag behöver bara kontakta dem sen när jag får en ny arbetsgivare och kanske en ändrad årsinkomst.

Liknande trådar

Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: emma74
·
Skola & Jobb Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst? Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt...
Svar
15
· Visningar
1 651
Skola & Jobb Jag har lite krångel med A-kassan, och eftersom jag fick mycket bra input härifrån på min förra tråd i samma ämne frågar jag igen. Lär...
Svar
12
· Visningar
1 772
Senast: Smulu
·
Skola & Jobb Jag har haft en projektanställning sen oktober 2016. Först skulle den vara till sista juni i år, men då var arbetsgivaren mycket positiv...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 889
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar