Någon som INTE är nöjd med sin Torsion?

Sv: Någon som INTE är nöjd med sin Torsion?

Lovisaleonora_ skrev:
På Torsion sitter sitsen med kardborre, under den finner man stigläderringarna (har bild men kan inte lägga ut den). Mellan sitsen och själva sadeln kan man alltså lägga in grejor (i mitt fall delar av slaktad simdyna).

Ingen fara, jag har tillgång till andra djur än egna, någon kamel ska jag väl kunna sadla upp...

Ledsen jag är så j-la envis. Men så är knighten oxå uppbyggd så och lägger jag någonting mellan sits och sadel så låter jag ju inte kardborren fästa ordentligt= glider omkring. *mizz spånar*
Och detta fungerar tycker du? Tror att jag ska se om jag kan fixa till din ide. Sitter lite i uppförsbacke. Om du ngn gång får bilder på det så skriv en rad :bow:

Prova själv istället. Våra sitsar har inte glidit omkring, sitsen är ju fäst i framringarna också. Dessutom kan man klistra kardborre på själva inlägget så det fäster på över och undersida i sadel och sits.

Men som sagt; är du tveksam - prova själv. Det kostar inte många kronor att laborera med hemma.

Inspirerad av era tips och pga att min vänstra höft är felande så klippte jag igår till en bit av ett liggunderlag (i formen av en cykesadel fast lite bredare framtill) och lade under sitsen på min comfort och banne mig om det inte blev bra direkt! Alltså inte höften, utan formen... :D Men höften tyckte nog också om det för det kändes som att sitsen blev lite smalare. Det var verkligen inte svårt och det kändes inte det minsta konstigt att rida i den sen. Comforten har bred kardborre som går hela vägen baktill och eftersom min tillklippning inte gick ända upp mot bakvalvet så sitter sitsen bra.

/Camilla

Skönt att ha kunnat hjälpa till!

Efterhand som hästen ändrat sig har jag ändrat iläggen. Väldigt praktiskt och flexibelt. Försök göra motsvarande med en bomsadel... ;)

Och jag upplevde samma, att eftersom inte hela kardborren blir täckt av ilägget är det inga problem med glidningar mellna sits/sadel.

Vet inte vem jag ska svara...
Men jag kanske ska tillägga att jag inte har ont HELA tiden, bara när jag driver. Eller inte när jag driver, utan när jag slutar driva. Då gör det ont som f**n och jag blir otroligt spänd & vågar inte slappna av...

Har haft en Fitform som är en äldre Torsionkopia.
Generellt sett ska man inte ha en sådan sadel om man har en bred häst. Då behöver man istället en sadel som är uppbyggd i sitsen. Vill du ha tips på sådana kan du PM:a mej.
Jag var nöjd med min sadel förutom att jag inte fick det stöd och den balans jag behövde till nuvarande hästen. Padden är inte mycket att hurra för efter ett tag men för min häst var det en fördel då han hatar sadlar som är ojämna på undersidan. Även om det bara är bossorna som gör att det känns ojämnt :p När padden trycktes ihop försvann ryggradsfriheten, men det hade som sagt inte min häst något emot.
Skulle rekommendera att man byter ut innehållet i padden efter ett år eller så.

Liknande trådar

B
Utrustning Jag tror att jag har blivit förälskad! För ett par månader sen fick jag beskedet att min älskade Wintec Dressage trycker min ännu mer...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: _Dieldi_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23