Någon som INTE är nöjd med sin Torsion?

Evergreen

Trådstartare
Jag införskaffade en sådan dressyrmodell i våras...
Pållan är glad och nöjd i den, men jag märker mer och mer hur min kropp säger ifrån då jag rider i den.
Får sjukt ont i höfterna/bäckenet(kan inte riktigt lokaliser exakt VART det sitter) och blir då fastlås, av smärta!
Har ändå dressyrsitsen, som inte är såå bred :crazy:

Börjar även bli mer & mer skeptisk mot Equalizerpadden, tycker den trycks ihop(för mjuk!?) alldeles för lätt...
Oroar mig för att den inte ska tryckavlasta tillräckligt?

Usch, vad gör man? :confused:

Sv: Någon som INTE är nöjd med sin Torsion?

Nyfiken.

Equalizern. Är det skillnad på den när den var ny och nu ett tag senare, någon skillnad på den varm/ kall. Jag har inte gillat iläggen överhuvudtaget i min padd- som är till Knighten. Är intresserad av andra märken av paddar, men tyvärr inte fått känna och se ngn IRL ännu.

Näe, men jag har inte använt min sadel speciellt mkt.
Red med den ca. 2-3 veckor efter jag köpt sen, sen var pållan tvungen att vila i 2 månader, och igår var första gången sen i Maj som jag red i den... Såå, just det kan jag inte uttala mig om!

Har också haft en torsion som jag sålde pga att den var för bred för mig att rida längre turer med, hästen älskade den. Paden däremot hade jag inget emot, hade alltid torrt över ryggraden på min häst efter ridtur så jag tror den gjorde sitt jobb.

provad också en torsion hästen verkade tycka om dn men upplevde nog samma smärta som du :cry: så jag bestämde mig för en flexion :love: istället som både ja och hästen (verkar) trivas med

Du kan alltid fixa ett eget inlägg mellan sadel och sits för att komma högre.

Har själv inget som helst problem med padden, det är alltid en torr kanal vid ryggraden. Aldrig ett hårstrå som ligger fel och har rufsats. Däremot hade jag Skiton på provsadeln, den låg inte alls still.

Det där att du får ont av sadeln och av att du sitter så brett kan ju ha att göra med att du har korta muskler någonstans,typ höftböjjaren eller dylikt?Jag är jättenöjd med min torsion,har en häst som är breeeed som en lagårdsdörr och är endast själv 163cm lång så...jag har problem med muina höfter sedan tidigare så visst får jag ont i höften när jag rider Ibland lite längre men det beror som sagt på att något inte stämmer i min kropp och inte på sadeln (blir sned i bäckenet etc pga en eller två ridolyckor).
Har du kollat så att allting äör som det ska i din kropp?Ryggen och bäckenet?Jag upplever inga problem alls i att rida i den sadeln som jag har (gammal enduracne, eller hur det stavas, tror jag) efter det att jag fått allting på plats där det ska vara av kiropraktiker.Man kan ju prova som sagt var!;)

Jag och kompisen tog en gammal simdyna och skar ut i. Jag gjorde en halvmåne som jag lade innan bakpommelen för att minsa sitsen, kompisen en liknande men som en cykelsadel för att göra sitsen smalare.

Liggunderlag eller liknande funkar också. Vi experimenterade oss fram.

hm..det här verkar ju inte så bra. tycker jag hört ganska många uttalanden nu om folk som tycker Torsion är alldeles för breda. det kanske gäller andra liknande märken också, vet inte.
själv väntar jag på min torsion light, som skulle kommit i förra veckan.. och då jag aldrig ridit i en bomlös så hoppas jag för allt i världen att jag inte upplever den för bred att rida i! :crazy:
efter att ha läst runt en massa innan jag beställde så beslutde jag mig för en light, med dressyrsäte, eftersom den inte har så mycket kåpor och därmed blir smalare.. är istället rädd att det ska vara ostabilt för skänkeln, men det är kanske en vanesak.

vill höra mera negativa erfarenheter av bomlöst!
allt är förstås inte en dans på rosor med dessa sadlar heller, även om man lätt får det intrycket av allt man läser.

Det där med att sitta brett beror HELT på hästen. Själv har jag inte haft problem tidigare, men nu när jag sätter igång hästen efter betet pekar mina knän rakt ut med TN-padden. Inte som innan, hästen har breddat sig.

Det går att klippa till inlägg för att komma högre upp och få en smalare sits, men nu väntar jag främst på min ST DCC och orkar inte mecka med min Torsion innna jag provat den sadeln.

Jag har INGEN erfarenhet av just Torsion. Men efter att ha ridit 15 minuter i en SportsSaddle så var jag ledbruten och kunde knappt gå. Mina stackars muskler på insidan av låret skreeek av smärta och min (trasiga) rygg var inte nådig mot mig. Efter 7-8 gångers ridning kände jag inte av det mer (och satt/red bättre i bomsadeln med..hmm..tvångsstretch kanske borde göras oftare..). Red jag mkt i bomsadeln kände jag av att rida i SS.en sen. Men det var alltså av övergående art.

Nu med Freeformen (med uppbyggt säte, SS.en har det INTE) så kändes inte ett dugg, var som atts itta i en bomsadel fast mjukare - och enklare.

Så i vissa fall iaf är det bara en anpassningsgrej som går över (jag fick BRUTALT ont i ryggen av bomdressyrsadeln första veckan, trodde att min trasiga rygg inte skulle klara den, men efter en vecka försvann det och har aldrig kommit tillbaka).

Fast blir det värre och värre över tid bör man nog leta efter ett med uppbyggt säte..

Kompisen, som har en häst modell köksbord, har hela tiden (vi har haft våra Torsion-sadlar snart två år) klagat över att hon sitter brett, får fel vinkel i höften, knäna pekar ut etc. Jag har inte haft det problemet, när hästen har varit bra musklad har jag ridit med TricoLinda-padden som bara har tempur-inlägg och då har det varit ännu mindre bredd att sitta på.

Nu har hästen som sagt breddat sig och jag känner av att jag sitter brett. Inte att jag får ont eller så (har också grav skada i ländryggen), men att sitsen inte är på plats, att jag lättare trillar på rumpan istället för i balans etc. Klart fall av bredsittning :)

Jag får ont av att rida i torison.
Provred en källqvist och den känndes bättre för mig. Men jag rider sjukt breda hästar, på smalare hästar får jag inte ont.

Lovisaleonora_ skrev:
Jag och kompisen tog en gammal simdyna och skar ut i. Jag gjorde en halvmåne som jag lade innan bakpommelen för att minsa sitsen, kompisen en liknande men som en cykelsadel för att göra sitsen smalare.

Liggunderlag eller liknande funkar också. Vi experimenterade oss fram.

När det gället skiton och TN, hur är deras iläggs"påsar" uppbyggda? I min padd är det två separata fickor till iläggen vilket gör att jag inte kan göra så som Lovisaleonora beskriver här ovan.

Lovisaleonora: Jag bevakar dig som en hök. Har inte sett en skymt om huruvida du fått din nya bomlöse sadel eller inte. Jag är grymt nyfiken hur den är och vill ha både utförlig rapport och bilddokumentation. :bow: :bump: :bow:

Men jag pratar inte om padden! Jag pratar om SITSEN. Du ska inte mecka för mycket i padden, det är sitsen (människodelen av sadeln) som du behöver justera om du sitter brett/för långt bak/för långt fram etc.

Kommer att rapportera så fort jag får sadeln, dessvärre ser det ut som jag är hästlös när den kommer... :D

Aha, antog att det var padden. För jag kunde inte bli klok på hur man lägger detta i padden. Men jag har en knight och där finns det ingen möjlighet att göra så du bekriver i sitsen eller dess närhet. Om du orkar får du gärna berättar hur era sadlar är funtade i sitsen så jag får ett hum hur ni gjort. :bow:

Nääää, du får inte bli hästlös. *mizz sätter en karta frimärken i baken på kusen och springer till brevlådan för att försöka få ner djuret i den*, hur ska jag då få den rapport som jag så innerligt önskar mig :confused:

På Torsion sitter sitsen med kardborre, under den finner man stigläderringarna (har bild men kan inte lägga ut den). Mellan sitsen och själva sadeln kan man alltså lägga in grejor (i mitt fall delar av slaktad simdyna).

Ingen fara, jag har tillgång till andra djur än egna, någon kamel ska jag väl kunna sadla upp...

Ooh jag har haft samma problem .Fick jätte ont i höfterna så att jag knappt kunde gå ,var och röntgade dem på lasarettet.Men det visade sig bara komma när jag red och efter .Jag trodde ett tag att det var något fel på mig så att jag skulle få sluta rida .Men envis som man är kämpade jag på ett tag till och nu har det helt gott över .Är jätte nöjd med min sadel och kan rida hur länge som helst utan att få ont nu.Min häst är bred som en ladugårdsvägg.Så man sitter ju i spagat och den här sadeln är ju lite plattare än en vanlig så jag behövde tid att rida in mig i den .Jag är glad att jag inte gav upp .

Liknande trådar

B
Utrustning Jag tror att jag har blivit förälskad! För ett par månader sen fick jag beskedet att min älskade Wintec Dressage trycker min ännu mer...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: _Dieldi_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring