Någon som hört något liknande??!

M

mooi

Var inne på ridklubben och red idag, och då hörde jag (ska inte skriva såg, för det var mamma som tittade medan jag tog av grejerna på hästen) en sån vidrig sak.
En av ridskolehästarna hade stått i sjukhage det sista så mamma hade frågat vad som var fel med henne nu -då hon varit dålig tidigare.
Historik då: Hästen har haft en tumör i karleden som varit svår att få bort. Det har varit riktigt äckligt då den vuxit och sedan spruckit m.m -och ja, självklart har veterinären varit inblandad.
Det sista de gjort på klinik är att bränna tumören för att den inte skulle komma tillbaka, och då ska de ha brännt av en sena ( :confused: ), men det var visst inget allvarligt... Och hästen har inte haltat efteråt.
För ett tag sedan hade hon fått ett sår i karleden igen, och nu verkar det som att det är senan som växer ut genom huden :eek: , något är det iallafall som sticker ut flera centimeter...
fyfan vad vidrigt säger jag bara.. Jag ser ju bara framför mig hur hästen trampar på detta "något" -ryyys...

Jag vet inte vad veterinärerna sagt om detta då jag inte är så involverad i ridklubben längre, men de ska iallafall veta om vad som hänt och försöker komma på en lösning.
Detta måste ju veterinärerna fixa?? De får väl öppna igen och på nåt sätt fästa senan, man kan väl inte bara lämna grejer hängande??

Detta låter helt vansinnigt, men nån som sett nåt liknande?

Sv: Någon som hört något liknande??!

Ja, det låter vansinnigt och är säkerligen inte helt sant. Senan växer inte ut och om en sena verkligen kapats hade hästen varit ordentligt halt.

Kanske är det svallköttsbildning?

Men, urk, jag kan också se hästen trampa på sin egen, utstickande böjsena. Med platt fall till följd. Inte bra med så livlig fantasi, kanske..? ;)

ja jag tänkte också svallkött, det skulle vara snudd på djurplågeri och ett mycket slarvigt jobb om senan skulle sticka ut... vad gör ridskolan för hästen??? Måste väl behandla såret?

Ursäkta men det där låter som värsta sortens "jag hördenågotsomnågotnannansettpåavståndoch hörtberättasom"

Om de bränner av en sena kan man ju knappast säga att det "inte var så farligt" Låter fullkomligt knäppt.... Ho går inte med dränage eller nåt, det brukar ju kunna sticka ut ganska långt?

En lös sena drar ihop sig, den kan inte hänga och slänga efter hästen.

Men ja, ett drän skulle det ju kunna vara! Alltså en dränageslang, en bit plast som man kan sy in i sår för att sårvätska ska kunna läcka ut.

Till alla:
Det är ingen dränslang. Som jag skrev så brändes tumören, karleden läkte sedan. Och nyss dök det upp ett sår i karleden som nu detta "något" sticker ut ur.

och
Kod:
Ursäkta men det där låter som värsta sortens "jag hördenågotsomnågotnannansettpåavståndoch hörtberättasom"
Jag var där, men stod som sagt och plockade av grejerna på min egen häst medan mamma kollade på hästen.
Ridskolan gör vad de kan, har givetvis kontaktat vet igen ang detta, och hästen går i sjukhage + såret sköts.
Jag ska tillbaka till ridklubben och rida på måndag eller nåt och ska då ta en egen titt på det hela har jag tänkt, och om hon som har skött veterinärkontakten är där så ska jag fråga henne lite närmare vad som hänt det sista.

Till alla:
Det är ingen dränslang. Som jag skrev så brändes tumören, karleden läkte sedan. Och nyss dök det upp ett sår i karleden som nu detta "något" sticker ut ur.

och
Kod:
Jag var där, men stod som sagt och plockade av grejerna på min egen häst medan mamma kollade på hästen.
Ridskolan gör vad de kan, har givetvis kontaktat vet igen ang detta, och hästen går i sjukhage + såret sköts.
Jag ska tillbaka till ridklubben och rida på måndag eller nåt och ska då ta en egen titt på det hela har jag tänkt, och om hon som har skött veterinärkontakten är där så ska jag fråga henne lite närmare vad som hänt det sista.

Vad är ditt syfte med att starta denna tråd?? Du verkar ju inte ens ha alla fakta i ärendet utan bubblar lite hit å dit helt osammanhängande.

Att starta en tråd där man inte ens själv har varit närvarande eller ens funnit intresse i att först kontrollera, ta in all fakta och sedan uttala sig låter lite konstigt i mina öron.

Du ska, du ska,, jag tycker att du borde ha gjort!! Frågan är väl om du efter detta är välkommen tillbaka till den ridklubben.:angel:

Detta är inte skrivet som något negativt mot ridklubben, inte på nåt sätt. Syftet med tråden är att se om någon varit med om något liknande att det plötsligt börjar växa ut något ur karleden på en häst efter avslutad behandling av en tumör.
Alltså inte så att det börjat växa svallkött på ett öppet sår, utan karleden var läkt och sedan kom ett litet sår som utvecklats till nåt annat -som jag inte vet vad det är.
Och nej, jag har inte alla fakta i ämnet, utan skrev detta igår då jag nyss kommit hem därifrån och jag tyckte det lät himla konstigt det hela så ville se om någon varit med om något liknande.

Jag tolkar ingenting av det TS skriver som negativt eller andrahandsuppgifter.. Tolkar det bara som att hon har fått höra något konstigt och vill kolla upp om det är någon annan som varit med om samma sak.
Precis som om min hovslagare skulle säga att han träffat en häst med två huvuden, så låter det osannolikt men det skulle kunna vara sant, och då vill jag kolla med buke om någon har hört/sett/varit med om liknande. Precis som så många andra trådar går ut på.
Och varför hon inte skulle vara välkommen på ridklubben igen, det förstår jag inte. För jag ser ingenting negativt i det hon skriver, jag ser en ridklubb som verkar göra mycket för sin häst fast den varit svår sjuk.

Jag tolkar ingenting av det TS skriver som negativt eller andrahandsuppgifter.. Tolkar det bara som att hon har fått höra något konstigt och vill kolla upp om det är någon annan som varit med om samma sak.
Precis som om min hovslagare skulle säga att han träffat en häst med två huvuden, så låter det osannolikt men det skulle kunna vara sant, och då vill jag kolla med buke om någon har hört/sett/varit med om liknande. Precis som så många andra trådar går ut på.
Och varför hon inte skulle vara välkommen på ridklubben igen, det förstår jag inte. För jag ser ingenting negativt i det hon skriver, jag ser en ridklubb som verkar göra mycket för sin häst fast den varit svår sjuk.

Tack.. Det var verkligen inte menat som något negativt mot klubben. Och ja, jag ville bara se om nån hört nåt sånt här nångång.

Det är väl inte så svårt att räkna ut vad det är om hästen fått avlägsnat en tumör där precis innan och det nu har spruckit upp ett sår igen och något börjat växa ut där, tyvärr är det ju till 99% så att det antagligen är tumören som kommer igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 779
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 095
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II