Någon som har tips?

M

Mojma

Jag har ett preblem som jag alltid haft sen jag var liten. Jag har korta hälsenor! Vilket gör att jag aldrig kan trampa ner hälen som jag vill kunna i stigbygeln, för det tar bara stopp. Har försökt tänja men inget händer. Alla ridlärare jag haft har sagt att tänja är det enda jag kan göra, & de har alltid sett & sagt att jag har korta hälsenor. Så, finns det någon som lider av samma problem som mig? Eller har gjort, som har tips på hur man kan få dem att tänjas ut?

Detta låter så löjligt, men faktum är att man kan aldrig få en bra sits när det är såhär! :S Jobbigt när man inte vet hur man ska få det bättre.

Alla tips är varmt välkomna!

:)

Sv: Någon som har tips?

ställ dig t ex i en trappa och tänj ut en hälsen i taget under ett par minuter. Gör detta flera gånger om dagen. Tänk på att du ska ha benet lite böjt när du tänjer.

Ta kontakt med en sjukgymnast som kan hjälpa dig att se hur du kan komma tillrätta med problemet. Du kanske behöver kilar i skorna som komplement till träning. Lycka till :)

Jag har samma problem. Vet inte om jag har korta hälsenor men de är ihopdragna och så är även mjukdelarna i sätet. Detta ger samma problem - jag har svårt för lod-sitsen. Det blev dock bättre när jag började stretcha ordentligt. Jag stretchade tidigare mer än en halvtimme varje kväll (då strechade jag dock mer än bara hälsenor och sätesmuskler). Som Susanne sa - töj läänge, inte bar i 15-20 sekunder. Utan kanske en minut och upprepa detta flera ggr. Men det skadar aldrig att hjälp av en duktig sjukgymnast. Jag hade mycket hjälp av min! Lycka till!

som maxifluffi sa: strecha mycket och ofta, har sett att det finns speciella stigbygell gummi saker som ska göra det lättare att få ner hälen (de är högre fram än bak), sen så vet jag inte, du kanske ska testa med längre stigläder för att få bättre sits? i dressyr så är hälen mycket viktig ju, men det borde bli lättare att få en bra sits om man har lite för långa stigläder. men korta lite itaget när du fått bra sits så att då lär dig att hålla sitsen men strechar foten lite i taget.

Jag själv är född med för korta hälsenor på båda sidor och har blivit opererad för detta. I dagsläget kan jag som mest få ner hälen i marken när jag står med tyngden mest på ett ben (så ett ben i taget om man säger).
Så här ser jag ut när jag rider dressyr:

achillestrningfrann6_56480931.jpg

BUCK :

Tack för tipsen. Jag tror du har helt rätt för jag har provat & länga & det funkar iaf BÄTTRE än innan. Så jag ska fortsätta med det. & Jättebra att du sade det där om att det finns lite "specialgjorda" stigbyglar som gör det lite lättare. vet du vart man kan hitta just såna?

LilaTiger :

Hur/& varför fick du genom föra operationen ? Gick du & sade att du ville göra det för ridningen? Eller för att det var problem i vanliga vardagssammanhang för dig? Svårt att förklara hur jag menar men du kanske förstår :)

när jag tränar just på själva sitsen och att verkligen träna på att rida i rätt tackt och allt sådant så brukar jag träna utan stigbyglar ;) är jag kanske den enda som gör detta hihi, efter två tre dagar av denna träning tycker jag att jag sitter mycke bättre, jag tänkte då på att om du inte kan tänja ut hälsenorna så kan du få en bra sits och balans genom att öva på ett annat sätt än det vanliga trampa ner hälen ;)

Så länge du inte har hälen högre än tån är det väl ingen fara. Är det inte Kyra som säger att man ska ha foten mer eller mindre vågrätt?

för att få bra balans så behöver man ha hälen ngt nertrampad, i alla fall i hoppning.
men man behöver ju inte ha foten så att tårna pekar rätt upp^^, min tränare säger att man ska ha höjd tå istället för nertrampad häl. samma sak egentligen men på ngt sätt så sänker man inte foten lika mycket när man tänker att man lyfter tån jämfört med att köra ner hälen.( jag har aningen överledade fötter, gör ont och knäcker i dem om man trampar ner för mycket:()

Senast ändrad:

Duh! Om man nu har förkortad hälsena verkar det rätt dumt att tänja ut den i tron att det ska ge bättre balans, balansen borde vara i det naturliga läget.

testa att hoppa ett 90 hinder och små stå på tårna samtidigt, man får mycket sämre balans. i dressyr så spelar det inte så stor roll.
men om man vill få ner hälen mer så får man tänja och använda hjälpmedel så som gummi plattor. det ger kanske inte bättre balans men man kommer åt hästen på ett annat sätt, och kan få en bättre sits. balans och sits är inte samma sak, men har man bra sits så får man bra balans, och tvärt om.
och ja du har rätt, balansen ska man ha även om hälen inte är nertrampad. men man kan få en bättre sits och det blir lättare att hålla om hästen då man har korta stigläder.

Att stå på tå och ha foten vågrätt är väl en jäkla skillnad. Men vad vet jag, jag har ridit i 30 men har normala hälsenor.

Tack för länken ovan med dessa gummiplattor. Men jag undrar om någon vet var man mer kan få tag på dessa?

Då jag precis beställt en massa från Hööks & börjes så är det inget mer jag behöver just nu, kan då vara lite bökigt att beställa bara plattorna kanske. Men hittar jag ingen annanstans så tar jag dem ändå :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 729
Senast: Grazing
·
Ridning Jag använder inte obehag, straff eller liknande metoder i min hästhantering. Använder positiv förstärkning och försöker vara innovativ...
Svar
14
· Visningar
2 075
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama