Någon som har tips på hur jag får min heta häst lugnare?

Satis

Trådstartare
Jag har ett 7årigt islandssto. Hon är inriden som 3½åring och har sedan dess haft 2föl som 5 och 6-åring. Snotra, som hon heter, har alltid varit pigg och är en riktig arbetsmyra men nu har det börjat gå till överdrift...

Jag upplever att Snotra de senaste månaderna varit stressad vid ridningen och har haft svårt för att koppla av. Hon känns inte längre rofylld som hon brukat göra trots att hon är en pigg häst. Det absolut svåraste momenten vid ridningen är att skritta på lång tygel eller att göra halt och stå still en längre stund. När jag gör halt försöker hon att rygga/göra bakdelsvändningar/skänkelvikningar/fatta galopp... hon vill verkligen jobba! När vi väl jobbar är hon hur duktig som helst och det är inga problem, men det känns viktigt att Snotra kan slappna av med!

Det senaste halvåret har varit väldigt intensivt för Snotra, hon har lärt sig skänkelvikningar/fatta rätt galopp, hoppa, tölta, bakdelsvändningar, volter m.m. Mina egna funderingar är att det helt enkelt blivit för mycket information för Snotra och att hon skulle behöva fundera över allt hon lärt sig, vad tror ni?

Att ge henne en viloperiod är inget jag tror att Snotra skulle må bra av då hon blev väldigt rastlös under tiden hon gick med fölen. Däremot funderar jag på om jag ska börja rida mer kravlöst och mest rida rakt fram i olika tempon, "jogging", istället för att göra sånt som kräver mer hjärngympa(ex skänkelvikningar, hoppning)?

Snotra rids 5dagar i veckan utav mig och min medryttare som jag skaffade för ett halvår sedan. Vi rider både ut i grupp och ensamma, i skogen och på banan. Vi rider ca 1h per gång varav 30min i skritt och 30min trav/galopp/tölt. Kanske Snotra behöver ridas mer? Funderar på om jag skulle åka ut på morgonen och skritta ut med henne i ca 1h på lång tygel sen att vi arbetar på kvällen. Vad tror ni?

Jag vill även tillägga att Snotra får lagom mycket med mat, har utprovad utrustning och att jag strechar henne regelbundet. Hon verkar inte heller ha ont någonstans men jag ska ha ut en Kiropraktor snarast för att utesluta det. Jag har ett bra ledarskap från marken. Snotra går även på lösdrift i en harmonisk flock där hon fungerar som flockledare.

Alla tips och funderingar mottages tacksamt!

Snotra112.jpg

Sv: Någon som har tips på hur jag får min heta häst lugnare?

Jättebra att du tar ut någon som kollar upp hästens muskelhälsa först och främst.

Eftersom problemet har dykt upp först de senaste halvåret tror jag att det gäller att finna den "yttre" orsaken till hästens spänningar och stress. Det kan ju röra sig om att hon har ont någonstans och blir stressad och spänd för det, eller att hon har jobbats för intensivt och kanske lärt sig för mycket; sådant kan sätta sig både i muskler och leder samt i hästens psyke. Utfodringen kan också behöva ses över, samt din egen ridning; rider du mjukt eller med hård hand, vassa hälar och "sitter hästen i ryggen" för mycket? Har du själv koll på din hjälpgivning - alltså att du inte ger hästen dubbla/motsägelsefulla signaler vid alla dehär nya olika övningarna?

Du skriver också såhär: "När jag gör halt försöker hon att rygga/göra bakdelsvändningar/skänkelvikningar/fatta galopp... hon vill verkligen jobba!" Men det behöver inte vara ett tecken på att hästen inte vill stå still - utan att hon inte längre vet vad som är vad och försöker med allt möjligt (stress alltså - inte att förväxla med arbetsglädje). Det behöver inte vara så - men det tål att tänkas på.

Hur är det i hagen - kan hon stå stilla där? Kan hon gå och beta i godan ro? Eller far hon runt runt 24 timmar om dygnet? Om hästen kan slappna av i hagen finns det egentligen ingen anledning till att hon inte skulle vara kapabel till detsamma under ryttare. Ofta tror jag hästarna tar för givet att vi vill att det ska hända saker hela tiden och att det egentligen är vi som ryttare som är heta och inte hästarna (även om det märks mer på en känsligare och mer aktiv häst).

Så snart du vet att hästen inte har ont någonstans så tycker jag du ska försöka bryta det här stressmönstret genom att rida hästen lugn.

Hur gör man det då? Jo, du rider med målet att hästen ska gå lugnt och mjukt och lyssna. Inte med målet att hästen ska travas och galopperas i 30 min, göra framdelsvändningar och skänkelvikningar och fina galoppfattningar, gå i någon speciell form OCH samtidigt vara lugn och mjuk och lyssna! Satsa på mycket skritt, långa tyglar, mjuk hand, halter, mjuka volter - och fundera även på hur lugn du själv är. Andas du ordentligt? Har du onödiga spänningar? Tänker du på annat? Eller är du överdrivet fokuserad på prestationerna?

Går det för fort så gör lite mjuka volter och svängar och lugna hästen med bara en tygel - inte båda samtidigt. Vill du göra halt, men inte hästen, så ta inte mer och mer i tyglarna samtidigt som du håller om med skänklarna. Utan styr in på en volt, inte så stor, bestäm en plats där du vill ha din halt och ta ett mjukt tag i tyglarna där. Stannar inte hästen där (det gör hon sannolikt inte) så släpper du efter på tyglarna och åker lugnt med ett varv till. Gör ett nytt försök på samma plats. Upprepa tills hästen faktiskt stannar. Då ger du efter på tygeln och berömmer lugnt. Se till att du själv rider med ett nästan överdrivet inre lugn själv - så att det riktigt smittar av sig på hästen och att det blir tydligat att du inte förväntar dig något spring, utan att allt du önskar är lugn och ro.

När du sedan jobbar i trav (vänta med galoppen tills hon kan jobbai trav OCH ta det lugnt - är mitt råd) så varva hela tiden med att lugna ner hästen i skritt och på lång tygel. Börja med bara några travsteg i taget och bryt av. Med regelbundna pauser så bygger hästen musklerna bättre. Likaså om du lägger in en vilodag då och då.

Lycka till!

det funkar iaf på min häst att köra NH eller ledaskapsövningar när han är stressad, bara att hon ska följa efter dej och backa när du backar osv. och sen vissa hästar är ju pigga till naturen, man kan inte trötta ut dom fysiskt, dom måst e få använda med huvudet för att bli trötta. Så är min häst, ett varmblod som tidiagre blivit travtränad, han är alltid pigg, du kan galoppera så han är genomsvettig och flåsar men typ 2-3 min efter att du saktat av är han lika pigg igen, skulle man försöka trötta ut han skulle man rida sönder han... sen kan du ju alltid prova att ta bort kraftfodret om hon äter något sådant om hon blir pigg för att hon får för mkt energi från maten.

Precis som "Tuvisen" sa, så tror jag att en eller två dagar i veckan att du bara köra NH-övningar och sådant från marken. Det blir en annorlunda och mer kravlös träning än vad Snotra är van vid. Lite "lek" liksom... sen borde det ju finnas vissa "avslappningsövningar" som det finns för oss tvåbeningar. Ut och ha kul, ta en repa på stranden :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 272
Senast: Boj
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022