Någon som har testat/har denna sadel?

J

Jozzi

Hejsan,

Funderar på att köpa denna sadel: Länk

Är det någon här som har testat den på sin islandshäst? Eller hört något om denna sadel.

Ska kontakta dem som säljer sadeln, men tänkte höra om någon här har testat den och vad ni tycker om den osv först.

//Jozzi

Sv: Någon som har testat/har denna sadel?

Jag har en ST Endurance. Min egen islänning hatar den. Den är för rak och för lång för honom tror jag. Dock ligger den jättebra på ett sto i stallet och hennes ägare har lånat sadeln lite, fast nu ska den nog säljas... Den hästen är spikrak i ryggen och har en VÄLDIGT bred rygg och rund manke. Den ligger bra och still, men kräver att hästen inte har alltför stor mage för att den inte ska glida fram.
Personligen tycker jag man sitter bra i den och den främjar en lodrät sits.

Mvh
Milschen

Varför ska du ha en westernmodell? :confused:

Den där sadeln finns ju faktiskt i islandsmodell, och om man vill ha mera stöd en dressyrsadel, eller en barocksadel.

Min erfarenhet är att westernmodeller är alldeles för stora, och att nästan ingen islänning trivs med det.

Fast den där modellen är inte särskilt stor. Min är ca 47 cm i anläggningsytan och det enda som skiljer den från westernmodellen är avsaknaden av hornet. Många sadlar som är 17-18" (vanligt på isisar) har likalång eller längre anläggningsyta.

Själv förstår jag mycket väl om man vill ha en sådan sadel då dem är underbart sköna på långritter etc. Själv använder jag den dock med vanliga stigbyglar och inte med fenders.

/ Milschen

Hej,

Okej, men är din en bomlös? Kanske den här formar sig bättre på ryggen?
Det låter bra att man sitter bra i den. :)

LinnK: Jag har alltid velat ha en westernmodell :D Gillar sånna sadlar när man ska ut och rida länge eller låta en som inte har ridit så mycket ha möjlighet att hålla i sig i "knoppen" om dom skulle behöva. Men som du säger så brukar dom vara för långa dom flesta, men den här verkar vara kortare. Ska ut och mäta idag. Dom skulle ha en massa mått :)

Sen är det en bomlös så den är kanske inte lika hård som en riktig western. Kanske är nackdel med det. Jag vet inte..

//Jozzi

Du kan titta på deras hemsida så ser du att det enda som skiljer sadlarna åt är hornet och att du använder en westerngjord på den du vill ha och en dressyrgjord på den jag har.

Om du tror att sadel är mjuk för att den är bomlös har du helt fel. Jag blev jätteöverraskad över att den kändes som en bomsadel. Den är mycket stabil och går på inget sätt att jämföra med Torsion och dess kopior. Å andra sidan måste man vara mycket mer noggran med inpassningen så det inte blir fel.

Lycka till
/ Milschen

Okej, men den andra är en bladsadel och inte alls en bomlös.
Men då vet jag lite mera om sadeln. Tackar för information :)

Har föresten varit i kontakt med dom som har sadeln och de säger att den formar sig något i längsriktingen. Har en häst som är lite svankig och en lite mera rak.

Har du föresten sånna där paneler med karborr också? Vad tycker du om dem isf?

//Jozzi

Du har tittat på NTF Endurance competition, det är INTE den jag har. Jag har Startrekk Endurance och det ÄR en bomlös.

Visst formar den sig något i ländriktningen, men inte mycket. Personligen tror jag inte att den kommer passa din häst med lite svank, däremot den med rak rygg.

/ Milschen

Ahaa okej svårt med alla sadlar dom har, då hänger jag med :)

Okej, får fundera lite mera på det där och mäta och sen få se vad dom säger när dom har fått måtten. Hade helst velat ha samma sadel till dom båda, men kanske inte går då :(

//Jozzi

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka