någon som har något förslag?

S

sandriie

har provat lite av varje, men svårt att bestämma mej..
ger min arab kornkross nu och vetekli . men han blir så tjock, trots att jag motionerar hnm regelbundet. :confused:
sen havre är bara så uteslutet att ge, då han blir alldeles för pigg.
sen är han så himla lättfödd, så himla svårt och hitta ett bra kraftfoder som inte gör hnm alldeles för pigg och tjock.. då han är himla känslig när det gäller båda sakerna.. :confused:

nån som har någon idé :d

tacksam för alla svar :p

Sv: någon som har något förslag?

rids hästen så hårt att den behöver både grovfoder och kraftfoder?
båda kraftfodertyperna du ger är proteinhöjande.. har du provat att låta hästen vara helt utan kraftfoder och bara ge hö? den är juh ändå lättfödd så prova med att ge bara hö..

iof. det vore ju något att bara låta hnm vara utan, men han behöver sin vetekli pga sin stressmage han har efter att han gick på galoppen och andra saker.. dels, han blir lixom "seg" utav att inte gå på nått annat än hö :confused:

så han blir lös i magen om han bara får hö? men isf kan du då prova att ge vetekli och betfor.. betfor innehåller fibrer som är bra för hästmagen, samtidigt som det piggar upp litegranna där vetekliet dämpar..

mhm, stressig oavsett vad :(
Okej. tack, ska prova :idea:

Det finns en foderblandning som heter Coolmix som är en musliblandning speciellt för stressade hästar.

finns det :idea:

vart kan man hitta de då? :bump:

SPILLERS Cool Mix. Gån in på :

http://www.ka-trading.se

Där kan du läsa med om fodret samt återförsäljare.

Dodson & Horrell har ett fodet som heter Pasture Mix. Ger "gnista utan ostyrighet" Har själv använt det och gillar det.

Adressen till återförsäljaren:

http://www.brogaardenisweden.com

Där kan du också hitta info om deras andra fodersorter...

sandriie skrev:
finns det :idea:

vart kan man hitta de då? :bump:

Såg precis nu att du bor i Upplands Väsby. Tror det är lite svårt att få tag på Spillers... Jag köpte från ett ställe i Grödinge (HB Johansson & Olsén) som tar hem på beställning. På ka-tradings hemsida står det att "KoM Häst" är återförsäljare med de har slutat tyvärr. :cry: Annars hade det varit nära och bra.

Om du skulle hitta nån återförsäljare närmare stan kan du väl PMa? :bow:

Har oxå en arab som mer än gärna lägger på hullet, trots att han rids ordentligt (tränar/tävlar galopp). Han får 0,5 kg Havre, 0,2 kg Betfor, Kalk, Fosforbalans, Salt, E-vitamin samt Chevinal Plus, utöver att han har fri tillgång på analyserat stråfoder.
Han behöver mycket mat för att orka med all träning så det gäller att vara flitig, dock finns det hästar som tenderar att alltid ha lite mage, min är sådan, drar jag ned på maten orkar han inte med den träning vi utför, så han är smårund året om, även under tävlingssäsongen, men han har sprungit bra ändå.

Jag har pysslat med araber till och från under 14 år och de har alltid fått Krafft i olika former. Ett foder som innehåller allt och finns för olika behov. Nu äter alla Krafft Groov, ett högdräktigt sto, ett 4;a årigt sto (som enbart tömkörs och promeneras för tillfället) och en 3;årig hingst (samma som ungstoet). Alla går givetvis på olika mängd, hingsten är lite rund men hellre det än att han missar viktiga mineraler och vitaminer under tillväxtperioden! Kika in på kraffts hemsida så ser du vad som finns, borde funka bra på din arabis!

Kram

Grapewine : Okej, tack ska kolla upp det och hittar jag så säger jag till ;)

BJÖRKIS : mej gör det inget att han har lite hull, vilket jg hellre har än en pinsmal. men han blir så "överdrivet" tjock :confused:
sen havre funkar inte alls på hnm då blir han helt..... :bump: ja överpigg.. ;) hehe. men ska kolla runt lite, tack för allt iaf :p

Timpa : okej, ja kraft har jag haft, men nu har vi inte de på det nya stallet, men funderar på musli oxå. men ska kolla lite, och som jag sa ovan, hellre lite hull än en pinne :d

tack alla :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 018
Senast: Docka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama