någon som har någon tanke om detta

Freyr

Trådstartare
De nuvarade ägarena till min förra häst (Freyr) ringde mej nyss och var oroliga.

Bakgrund:
helgen för två veckor sedan var det uttaggningstävlingar och hästarna stod i små rasthagar över natten. Det var ett helvetiskt åskväder den natten och spöregnade HELA natten. Alla hästar var blöta, men mådde bra följande morgon.
under veckan efter den helgen observerade ägaren att Freyr kissade väldigt ofta och verkade stel. Han hade ingen temp. och åt bra.
Jag rekommenderade dom att hålla koll på tempen och inte rida utan promenera med honom.

I torsdags pratade jag med dom igen och de sade att han inte kissade så ofta som precis efter den aktuella helgen, men verkade stel i vänster bakben och markerade lite.

Nu ringde mamman i familjen (dotterna äger Freyr) och sade att dottern precis ringt från stallet och att Freyr matvägrade. Det har ALDRIG hänt tidigare! Han har alltid alltid ätit! T.o.m. då han hade ett djupt köttsår i ballen på vänster bak (julen 1999) och stod på boxvila med penicillin och smärtstillande åt han hela tiden.
I vanliga fall är han rätt matfixerad och kan lätt bli lite aggressiv om man inte ger honom matbunken NU.

Jag frågade om han hade temp, men det visste inte mamman (hon var hemma och dottern i stallet). Jag bad henne åka till stallet och tillsammans med dottern tempa Freyr och ställa in honom och ge honom vatten och se till att han dricker tillräckligt!

De skulle hålla mej uppdaterad.

Vad tror ni? Kan det ha nått med den kalla regniga natten att göra? Urinvägsinfektion? Hur tar det sig uttryck på häst? Jag har ingen erfarenhet av det.

Hästen är alltså en 14-årig islandshästvalack som aldrig varit sjuk tidigare. Aldrig haft feber och deffinitivt inte matvägrat! :(

/Malin

Sv: någon som har någon tanke om detta

Med tanke på kisseriet KAN njurarna ha blivit påverkade.
Är inte veterinär :p men ett sto jag har kan få koliksymptom om hon blir kall/blöt over njurarna/korset.

Hoppas P_L kikar in och har någon bra lösning.

Håller tummarna för pållen!

Sv: någon som har någon tanke om detta

Fick ett sms nyss där de skrev att han inte har någon temp. men inte vill äta och inte dricka. Han är lite lös i magen. Jag bad dom ringa veterinär!

/Malin

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 301
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 715
Senast: Nominous
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 106
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama