Någon som har erfarenheter av Big Horn sadlar?

O

_orion_

Jag planerar att köpa en westernsadel till min åttaåriga arab.

Nu är det så att jag vill ha en svart westernsadel men det verkar i princip vara omöjligt att hitta en sådan i bra kvalitet. De svarta westernsadlar som jag har sett har kostat typ 2000 kr högst och varit av dålig kvalitet.

Såg nu att Big Horn har en svart sadel som heter Arabian Light och tänkte då om det var någon som vet hur dom är? Är det bra kvalitet eller ingenting att ha?

Sv: Någon som har erfarenheter av Big Horn sadlar?

Har just köpt en svart Crates från en internetaffär i USA
www.horsesaddleshop.com
En jättefin sadel av bra kvalité och med typ blommönster och lite silver. Kostar $1.351+frakt.

Hälsningar från Carina

Carina&Ludde skrev:
Har just köpt en svart Crates från en internetaffär i USA
www.horsesaddleshop.com
En jättefin sadel av bra kvalité och med typ blommönster och lite silver. Kostar $1.351+frakt.

Hälsningar från Carina

vad gick frakten på har funderat o beställa därifrån några gånger, o hur mkt vägde sadeln? det är ju otroligt bra priser där. Tror att de har big horn sadlar där också, kostar mellan 1000-2000 kr mindre än i sverige.

Vet för övrigt att en hel del som skriver i distans forumet har arabian light sadel. Finns en tråd just nu där om vilka sadlar man har o där är några som skrivit om sina arabian light. det är ju många arab ägare som är på distans forumet..

Man går in på www.horsesaddleshop.com och gör ett "köp" av den sadel man önskar och fyller i namn, adress och land och då ser man vad frakten kostar (det är ju lite olika beroende på storlek och vikt). Sedan är det bara att "backa" ur utan att genomföra köpet.

Hälsningar från Carina

Oh, Crates är bra sadlar. Båda våra araber har hamnat i sådana sadlar till slut efter mycket prövande av olika sadlar och märken. Den ena har ett specialbygge baserad på Flower Power-sadeln, den andra har en Arabian Reiner. Båda köpta begagnade här i sverige.

En anledning till att svarta sadlar är vanligare bland billiga sadlar, är att färgningen döljer en del skavanker i lädret, och man kan använda läder som inte hade dugt till en ljus omönstrad sadel. Ett av tecknen på en billighetssadel är just att den är mörk och har ett kraftigt, gärna oregelbundet, mönster.

/Ida

Tack för era svar! Jag kollade på sidan www.horsesaddleshop.com och såg den svarta crates-sadeln. Tänkte bara fråga hur länge du har haft den? Vad har du för häst och hur passade sadeln? Är ju lite krångligt att beställa hem en sadel från USA som sen inte passar hästen.

Får jag hoppa in och fråga hur mycket 1$ är? :angel: ;) Blev också nyfiken på dessa sadlar.

En US dollar kostar just nu 7,78 SEK. SVT text-TV sid 230, vet inte var man hittar det på nätet.

/Ida

Förlåt, men jag bara måste.... OJ OJ OJ!!! Vill ha massor... :love: :d :love: Och bara 627 kr i frakt, ja det vill säga om man har 28.000kr över.... :angel: Men jag vill ha!! (Det roliga är att frakten är billigare på sadeln än på en pad...)

thesaddleshop_1889_871637

Mvh
//Mustang, snart listetta på onödiga inlägg...

Jag hade en Big Horn arabian light och fullkomligt älskade den. Tyvärr växte min arab ur den då hon är väldigt bred.

_orion_ skrev:
Tack för era svar! Jag kollade på sidan www.horsesaddleshop.com och såg den svarta crates-sadeln. Tänkte bara fråga hur länge du har haft den? Vad har du för häst och hur passade sadeln? Är ju lite krångligt att beställa hem en sadel från USA som sen inte passar hästen.

Har bara haft den någon månad och den används på en 3-årig quartervalack (pleasuremodell - inte så grov i kroppen). Får väl se om han växter ur sadeln men då tror jag inte att det är så svårt att sälja den begagnad.

Hälsningar från Carina

hej
men är det inte en massa tull & skatt-avgifter i flyget man får betala?.... kan sluta dyrare än vad man har tänkt sig i slutändan......

Hej
Om du letar efter en westenrsadel som är liten och smidig, så kan jag varmt rekomendera en montsegur sadel. Jag har själv köpt en sådan till min connemara, med extra kortad bom. Sadlarna finns i de flesta färger även svart!
Sadlarna tillverkas från skratch efter din hästs rygg av sadelmakare, Du får givetvis hjälp med utprovning och får provrida olika modeller och du kan själv välja och designa eventuell utsmyckning och form på fendrar och sadel, du kan välja om du vill ha latigos och remmar eller om du vill ha tapaderos osv.. Sadeln väger bara runt 8 kg:)
Perfekt för min lilla D ponny och mig som bara är 160 lång, (har fått extra korta fendrar) gå in på www.montsegur.se
trap001.jpeg

LD20w.jpg

Glömde säga, att sadlarna kostar runt 15000-16000 kr
beroende på om den tillverkas av buffel läder eller inte, och beroende på vad du vill ha för tillägg (tex extra kortad bom, tapaderos etc..)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Hejsan Jag sitter ibland och kikar på westernsadlar i olika annonser. Jag slås av hur billiga dessa begagnade sadlar säljs. Många sadlar...
Svar
15
· Visningar
4 317
Senast: Piraja
·
Western Hej! Jag rider för visso inte western, utan distans, men tänkte att ni här kan hjälpa mig lite kanske? :) jag har nyligen tagit upp...
Svar
4
· Visningar
1 504
Senast: Samba
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar