Någon som har erfarenhet av virus på hornhinnan?

T

Tuss

Min häst har fått herpesvirus på hornhinnan vilket förmodligen gjorde att det kliade i ögat och därigenom fick hon två sår på hornhinnan. De har hittills läkt fint och virusprickarna i ögat har minskat i omfång men finns fortfarande kvar. Hur länge har det dröjt innan era hästar har blivit helt bra och vad behandlade ni med? Jag har fått Zovirax och Voltaren för behandling av själva viruset.

Sv: Någon som har erfarenhet av virus på hornhinnan?

Det finns olika typer av herpesvirus, hur lång tid det tar innan läkning är ofta individuellt.

Här finns en länk som är läsvärd, och förklarar lite om de olika begreppen herpesvirus.

http://www.ringvet.se/abortvirus.htm

Sv: Någon som har erfarenhet av virus på hornhinnan?

Tack. Jag har läst lite om herpesvirus på nätet men det står i princip ingenting om herpesvirus 2. Det är i och för sig inte farligt men kan väl vara irriterande för hästen. Det är antagligen därför min häst kliade ögat och stack sej på något.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 146
Senast: Hemi
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 076
Senast: Hanna_b
·
Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 884
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka