Någon som har erfarenhet av Trombos/Blodpropp?

mr_loffe

Trådstartare
Har precis fått en diagnos att vår häst drabbats av en trombos i ett bakben på insidan låret/ljumsken. Benet är väldigt svullen blodkärlet är tjockt som en trädgårdsslang enligt vet.

Någon som vet något om detta?

Veterinär sa att det var väldigt ovanligt och att hästen nu ska få penicillin och antiflammatorisk medicin. Och så ska vi smörja svullnaden med någon salva eller försöka massera området minst 2 ggr per dag.
Vilket inte är helt lätt då hon inte ens vill att man ska titta på det helst.

Kommer det bli helt bra? Någon som vart med om detta förut?

Sv: Någon som har erfarenhet av Trombos/Blodpropp?

Vet bara ett avelssto fullblod som fick en propp i ett bak ben, det svullnade upp massor, hon togs bort, vet ej om dom var absolut tvungna att ta bort henne men dom valde att göra så.

Sv: Någon som har erfarenhet av Trombos/Blodpropp?

Försökt att läsa om det här på nätet men blir inte något vettigare.

Ska hämta hem hästen nu i eftermiddag så får väl se vad planen är för henne.

I torsdags när vi skulle ta in henne så kunde hon inte ens gå på benet och hon hade 39,7 i temp. Nu går hon tydligen väldigt bra på benet men fortfarande väldigt svullen uppe vid insida lår. Hon har stått hos veterinär sen i fredags, så det var först i går som dom ultraljudade henne och hittade detta.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 241
Senast: Hedwig
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 766
Senast: cirkus
·
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 846
Senast: Ponylove
·
Hästvård Efter att ha haft min nya häst i 1 vecka drygt, blir han dålig. Skulle ut och rida i söndags morse när jag såg att vä bak var tjockt och...
Svar
16
· Visningar
5 528
Senast: insearchof
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka