Någon som har erfarenhet av "Pälsätare"??!

Nea86

Trådstartare
Hej!
Har varit och tittat på en häst som ev. vill köpa.
Dock har hästen (haft) sk. pälsätare...
All päls under manen är borta (uppäten typ) av denna ohyra.
Ägaren sa att veterinären kallat de pälsätare. De har behandlat (vet dock inte hur eller med vad) och det ska nu vara påväg tillbaka. Veterinären sa att det inte var något farligt och att det skulle bli som vanligt igen. Men att man egentligen bör bada hästen, men nu har det ju varit ca 20 grader kallt, så det hade ägaren inte gjort.
De andra hästarna har inte fått det, så det verkar inte smitta.
Nu undrar jag om någon annan har någon erfarenhet av pälsätare??

Sv: Någon som har erfarenhet av "Pälsätare"??!

Ja pälsätare är väldigt vanligt, speciellt på hästar med mycket päls som shettis, islänning mfl.

Det är en lus som gillar päls, lever gärna i skyddade områden som under manen, Swithc brukar få stopp på framfarten sen kan en klippning av drabbat område även vara till hjälp. Försvinner när pälsen har trillat av, ingen big deal faktiskt men kan vara jobbigt för hästen med klådan om man inte tar hand om det.

Är det vanligt att en häst som en gång fått pälsätera får det igen???

Är det vanligt att en häst som en gång fått pälsätera får det igen???

ja det är min uppfattning. Men om man gör en rejäl ansträngning med div medel så kan man hålla det i schack.

Vi har hästar som aldrig får dom , och en del hästar som alltid får. Vi vet inte varför , men det verkar som dom små liver överlever sommaren på nåt vis:devil:.
Inget farligt egentligen, bara sååå fult.

Ja pälsen finns ju kvar så risken finns ju alltid.

Jag har lärt mej att pälsätare drabbar främst gamla och unga hästar och hästar med dåligt imunförsvar av andra andledningar, det kan vara därför som de andra hästarna inte har fått det för smittan sprids bara om hästen är mottaglig.

Behandlingen är som vid all annan eksem/päls/hud problem att få ordning på magen och imunförsvaret för att förhindra att det kommer tillbaka.
När pälsätare är ett faktum så behandlar man givetvis det med medel som dödar pälsätarna.

Pälsätare kan bosätta sig i garderober, det är därför pälsar som bärs av människor ska förvaras i kylrum sommartid. Pälsätare gillar inte kyla och det är därför de ofta sätter sig under manen där det är varmt även vintertid på hästarna.

Pälslöss är komplicerat.

Haft hästar som stått hemma hos mej, varit borta på "semester" under en-två månader vintertid, där några hade pälslöss. Mina fick inte. Efter två-tre år fick den ena pälslöss. Den andra inte.

Flyttade, efter ett år fick den ena pälslöss, som aldrig haft. Tog hem unghästen som så vitt jag vet aldrig haft pälslöss, och nu är hela han full :mad: Några i flocken har, några har inte. Hade för säkerhets skull rakat en lusrand under manen i höstas på båda mina men det hjälpte inte. Ska nu i höst raka hela halsen! För säkerhets skull.

Alla får gott grovfoder, fritt, alla får lucern i någon form, alger, linfröolja.

Det känns ganska slumpartat vem som får och vem som inte får, som roulette :grin:

Pälsätare är väldigt vanligt, speciellt bland unghästar.. hästarna får pälsätare vid vintern och dem brukar försvinna vid våren. Pälsätare kan smitta, därför är det viktigt att man ex. inte borstar andra hästar med samma borste som hästen med pälsätare. För att bli av med pälsätarna så kan man ha på switch.. man kan också raka hästen på & runt om det drabbade stället.
Men pälsätare är ingen som helst fara och vilken häst som helt kan få det.. men vanligast är det bland hästar med mycket päls, ex. islandshästar .. och unghästar.

Ja att det smittar vill jag dementera starkt, var för vissa hästar får dem och andra inte är svårt att svara på. Jag kan säga att mina hästar gått i en stor flock där 7 av totalt 22 hästar hade pälsätare, det var också samma hästar som fick det år efter år. Jag har aldrig haft problem med det på våra hästar, och trots att det hände att både borstar och täcken lånades. Lössen överlever inte på varken borstar eller täcken, andra djur som också drabbas av pälsätare är kor.

Jo, min lillkille har pälsätare nu. Usch!
Islandsåring med enormt mycket päls. Det är bara han som drabbats i hingstflocken. Sen i 'ridhästflocken' (som är uppstallad nattetid) är det en som också drabbats och nere på 'vuxenlösdriften' (där min tant är) är det en också tror jag, möjligen två. Så det slår verkligen lite hur som.

Men det är inget som skulle avskräcka mig från att köpa en häst i alla fall. :)

Pälsängrar är skalbaggar, pälsätare är en pälsätande lus. Inte direkt samma sak.

Det är en islandshäst i fråga som har det. Men kan det hända att en häst utvecklar exem och den haft pälsätare??? Då det är en isis..

Ja och jag har en eksemhäst som inte har haft pälslöss.

Eksemhästar har oftare löss och loppor än andra hästar därför att dessa hästar oftast har en torr päls med mjäll. Smakar gott tycker ohyran...godare än hos friska individer. Det är inte alltid man ser att en häst är en eksemhäst heller, kan handla om så lite som ovanstående jag skrev. Många ser ju bara att hästen är en eksemhäst när väl eksemet blommat ut.

Ok, då har du mer info än vad jag har. Var har du hittat den?

Som jag skrev tidigare stod våra hästar i ett stall med 22 st hästar, 7 drabbades av pälslöss och de var inte eksemhästar. De 5 eksemhästarna som stod i det stallet fick aldrig några löss, så det ser jag inte som självklart att de drabbas oftare.

På Island där eksem knappt existerar har väldigt många hästar just pälslöss, faktum är att det är så ofta att man vintertid rakar en sk lusränna efter kanten på manen och bägge sidor i förebyggande syfte.

Min 4-åring kliar sig mot träden nu när hon fäller, har ju också mycket päls o är oklippt. Jag upptäckte på ett ställe i manen att hon har kliat tidigare tydligen för det var som ett torreksem där på ett ställe. Men nu kliar hon mer eller mindre på hela kroppen pga fällningen.

Min fråga är om dessa pälsätare alltid går att se? För jag har verkligen synat henne o kan inte se någon ohyra. Och ska man switscha ändå i förebyggande syfte? Känns lite som överkurs...

Nej jag har inte alltid sett lössen, bara deras framfart. Någon enstaka gång har jag sett dem, och det har handlat om precis i starten innan de har fått fäste rejält och har då hittats i huvudet under pannlugg och runt öronen samt ner under manen du kan även finna dem i närheten av svansen. Men man får ha bra ögon, så här ser den ut.

CHEWINGLOUSE.JPG

Och är in princip bara ett par mm stor, det krävs oftast en stark lampa eller direkt solsken för att kunna se dem. Är hästen brun mot fuxfärgad, kan det bli ett snudd på omöjligt projekt.

Var har du fått den infon ifrån? Min eksemhäst fick eksem som ettåring och fick sin första pälsätare som sjuåring och det var enda gången dessutom.

KL

Är det konstaterad pälsätare? Min ena häst har naggad päls under manen och på ganaschen och jag trodde först att det var pälsätare - trots att jag inte såg något. Men trots behandling med switch så blir det inte bättre, bara "jämnare" - det ser rakat ut. Jag har nu upptäckt att pälsätarna är stora. Stora med 4 ben och säger "gnägg". Verkar som att "under manen"-området och ganaschen är poppis ställen för hästens polare att gnaga på. De rackarna har även gnagt av ca 5 -7cm av hans pannlugg... Tror tyvärr inte switch funkar för att få bort dem. ;)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 995
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 983
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025