Någon som har erfarenhet av olika balgripar?

Masse

Trådstartare
Nu har Masse köpt en större traktor och behöver också då en balgrip för att kunna hantera inplastade balar i större omfattning. Tidigare har fodret blivit hemkört och bara hanteras när det ska användas och då har det ju räckt med balspjut.
Är här någon som själv har balgrip? Vilka erfarenheter har ni då av olika märken?

Har tittat på Kellfris som ju ligger på 6600 + moms och är ett lågpris alternativ och maskinhandlarens Bala-Agri för 13200 + moms.
Bägge ska i alla fall enligt reklamen kunna hantera både rund och fyrkantsbalar. Vilket är ett krav för bägge delar förekommer.
Håller Kellfris som ju bara kostar hälften av den andra?
Finns det andra alternativ?

Ser att råden hamnat fel
Har bett om att få den flyttad

Senast ändrad:
Sv: Någon som har erfarenhet av olika balgripar?

Kan tillägga att lastaren klarar alla fästen utom stora BM.

Det jag har hört är att köper du en Kellfri så köper du problem enl vår försäljare när vi köpte våran lastare.

Dom går tydligen sönder och dålig kvalitet .Kan tänka mig att de inte är billiga att laga .

Men har inget annat belägg till Kellfrin än det min försäljare sa .

Mvh Mia som ännu inte köpt en balgrip utan använder pallgafflarna ;)

Lite lustigt att din försäljare sa så. För min sa att om man inte hanterar så många balar på ett år (mellan 50 - 100) så är de bra och då hade han själv tagit en Kellfri. Jag är lite osäker på hur många balar vi kommer att hantera på ett år.
Den som försäljaren har klarar 50/dag utan vidare och så mycket har vi inte.

Jag har en KG-klämma som jag köpte begagnad (nästan ny). Säljes bland annat av http://www.nimamaskinteknik.se/ följ menyerna under Lantbruk-bygg, Rundbalshantering-lyft.

Priser från drygt 10.000, svensktillverkad och snäll mot balarna. Jag är mycket nöjd. Verkar finnas med de vanligaste fästena.

Låter intressant, ska kolla upp den.

Vi måste också köpa något till traktorn som kan hantera balarna. Har bara en jordskopa. Känns dock väldigt dyrt att köpa en balgrip som bara kan användas till just balar. Går det inte att hantera balarna med vanliga gafflar? Gafflar kan man ju använda till så mycket annat också...

Visst kan göra det och många gör det också. Men jag tror att jag behöver en balgrip, speciellt som det ibland kan bli ganska långa turer på vanlig väg innan jag är framme hos djuren.

Vi måste också köpa något till traktorn som kan hantera balarna. Har bara en jordskopa. Känns dock väldigt dyrt att köpa en balgrip som bara kan användas till just balar. Går det inte att hantera balarna med vanliga gafflar? Gafflar kan man ju använda till så mycket annat också...
Har man en gammal lastare så blir det mer utgifter än bara balklämman. Man behöver kanske montera 3:e funktion vilket är ett antal tusenlappar till. Man kan kanske hantera balar med gafflar men det är nog farligare än balspjut, stor risk att man tappar balen när man kör.

Balklämman är nog enda möjligheten om man ska flytta en bal utan att skada plasten eller sig själv. Pallgafflar är inte heller gratis, kostar runt 5000 + moms.

Jag har en KG-klämma som jag köpte begagnad (nästan ny). Säljes bland annat av http://www.nimamaskinteknik.se/ följ menyerna under Lantbruk-bygg, Rundbalshantering-lyft.

Priser från drygt 10.000, svensktillverkad och snäll mot balarna. Jag är mycket nöjd. Verkar finnas med de vanligaste fästena.

KG-Gripen har ibland begagnade hemma, fast dom nya är bättre:p så ring direkt till tillverkaren. Dom gör många olika modeller och anpassar till olika maskiner.

Aldente....med sambo på KGMek:angel:

Jag har hitta dom på nätet så jag ska ta kontakt med dem.

Vi har en balgrip från KTS. Den köpte vi sprillans ny förra året för ca 7000 + moms. Den funkar alldeles utmärkt för vanliga runda balar. Hittills har den aldrig varit något krångel med och vi hanterar kanske 70-80 balar per vinter, plus att vi flyttat runt balar halva sommaren känns det som...
Ska man hantera stora fyrkantsbalar (300kg kanske) så är det bättre att använda gafflar, både för att få en säkrare hantering och för att inte ha sönder gripen. Gafflarna är också utmärkta att flytta foderhäckar med.
Jag tycker att vår tillvaro är så mycket enklare sen vi köpte stor traktor och balgrip.
//Kopia

Dem vi har på jobbet ser ut som den ovan men är gul.
Kommer inte på vad den heter.
Har fungerat bra.

Ser bra ut det här också, så jag har beställt broschyr av dem.

Nu har Masse köpt balgrip. Jag gick på Kopias rekomendation så det blev en sprillans ny från K.T.S. Leverans i början på nästa vecka.
Tack för alla era svar och råd!

Måste bara få dela mig av en vinters erfarenhet av att ha egen balgrip.
Det är något helt otroligt hur mycket enklare all foderhantering har blivit. Nästan för enkelt. Blir lätt att man kör ut en ensilage bal extra till djuren.

Men det är helt klart en mycket bra investering med en fyrhjulsdriven traktor och egen balgrip.

Håller fullständigt med! Det första vi köpte efter att skaffat gård var en hyfsat stor, begagnad traktor med en modern frontlyft. Balkämma, stor skopa och pallgafflar så slipper jag förstöra min redan klena rygg. Fördelen är att man får en massa tid över till annat eftersom det går mycket snabbare att hantera både foder och gödsel.

Vi har också investerat i en balgrip. Kommer att underlätta när 150 storbalar hösilage ska köras in i maskin hallen. Jag köpte en Scan Agro för 7.200 + moms. Vi fick även sätta på 3:e funktionen på traktorn som gick på runt 5.000:-.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka