någon som har en ide?

J

johanna_h

jag ska rida i morgon för fjärde gången på min medryttar häst, jag ska rida i ridhus men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det/ träningen...någon som ar en ide?

jag hsr inte kommit så jätte långt med ridningen, inge galopp eller svåra rörelser, så någonting enkelt men nyttigt:)

Sv: någon som har en ide?

Träna på volter, det är jättebra tycker jag. Börja med att göra en stor volt och minska den sedan mer och mer. Dra inte i tyglarna för att få hästen att minska volten, utan använd dina skänklar och din vikt för att få den att förstå. Sedan när volten bara är några meter i diameter kan du förstora den steg för steg.
Den här övningen tycker jag är bra därför att hästen måste samla sig mer och mer för att orka gå på en liten volt.
Att träna tempoväxlingar är också bra, men se till att du inte minskar tempot genom att dra i tyglarna. Då gör det mer skada än nytta.

Jag älskar den här övningen. Jag har ritat den i paint, så den är inte så jättetjusig är jag rädd... De röda duttarna är koner eller hinderstöd att svänga runt, de man sätta ut om man tycker det är till hjälp, eller strunta i om man hellre vill det.

Enligt personen jag "fått" den av är övningen mjukgörande och man tränar lydnad eftersom man svänger ömsom åt höger och vänster. Dessutom måste jag aktivt arbeta hela tiden med att koordinera mina hjälper.

Här är den ritad så man kommer i vänster varv, börjar svänga snett igenom men ändrar, ställer om till höger och lägger en volt ut mot väggen, ställer om tillbaka till vänster och fortsätter ut på spåret. Upprepas på andra långsidan.

ridvg.jpg

ja volter är bra, det behöver jag också träna på :) och "styr övningar" tycker jag är kul, när man får tänka lite på vad man gör :)

ge mig gärna tips om fler övningar:)

Precis! Tänk som sagt inte på att dra i tyglarna när du ska svänga, utan lägg till skänkeln och flytta hästen med vikten istället. Det är jättebra!! :)

då får jag det ännu svårare hehe:) det är bara bra det

Man kan även enkelt variera mimmilinneas övning genom att fortsätta snett igenom även efter volten. Alltså rid snett igenom men lägg en volt mitt på. Man kan även variera åt vilket håll man lägger volten och när man lägger den.

man kan rida märke 1 dressyrbana;

Vänd snett igenom
Lägg en stor volt vid kortsidan
vänd snett igenom
lägg en volt vid andra kortsidan
o.s.v

så kan man variera storleken på volterna, bra träning, man jobbar båda sidorna samtidigt..

Lycka till :):)

jag red din variant idag, och det var kul:) och jag la till halt vid kort sidorna.

Jag ska rida tre dagar i veckan men jag tänkte att jag kanske ska rida två dagar (en dag med tränare) och sen arbeta från marken en dag i veckan. Vad tror ni om det?

Vad glad jag blir att den funkade för dig också :D Jobba från marken tror jag mycket på, speciellt om du har möjlighet att tömköra lite emellanåt :) "Bara" gå på promenader är också nyttigt för relationen.

det gör inget :) jag ridet själv i ridhuset utan tränare på måndagar så då får jag lägga upp det lite själv ( ojm jag inte fåt "läxa" då) så då är det bra med fler tips:)

ja jag funderade faktisk på att gå en promenad i morgon, hinner inte iväg till ridhuset och jag är lite för "skraj" än att rida i skogen själv. Känner att jag vill lära känna hästen lite mer innan.

Men om man ska tömköra vad behöver man för utrustning då och hur gör man ?
Jag har ju kört vanligt med rockard och en vagn, men aldrig tömkört.
Hästen är inkörd men vi har ingen vagn än, och det undrar jag också ska man sköra själv eller ska man hellst ha sällskap?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 512
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama