Någon som har en bra förklaring?

Quitespirit

Trådstartare
Äppelcidervinäger, vad ska det vara bra för?
Hur mycket bör man ge?
Funkar det som fettförbränning på hästar?

Sv: Någon som har en bra förklaring?

Jag har läst att det ska vara bra mot hosta. Jag har gett några msk per dag.

Jag har läst att det ska vara bra mot hosta. Jag har gett några msk per dag.

Ger du det i förebyggande syfte då eller har din häst hosta? Och om i såfall, har Äppelcidervinägret hjälpt??

Kan ju vara bra att veta om pållen skulle hosta. :idea:

puttar, eftersom jag oxå är nyfiken

Äppelcidervinäger, vad ska det vara bra för?
Hur mycket bör man ge?
Funkar det som fettförbränning på hästar?
Utan hokus pokus... Man kan ge äppelcidervinäger i vattnet om man har en häst som dricker dåligt (smakförhöjare). Av någon outgrundlig anledning kan vinägern hjälpa till när man vill gå ner i vikt (människa alltså). Jag tror att man ska hålla sig till den traditionella metoden när det gäller häst dock. Dvs mer motion, och mindre kraftfoder.

Utan hokus pokus... Man kan ge äppelcidervinäger i vattnet om man har en häst som dricker dåligt (smakförhöjare). Av någon outgrundlig anledning kan vinägern hjälpa till när man vill gå ner i vikt (människa alltså). Jag tror att man ska hålla sig till den traditionella metoden när det gäller häst dock. Dvs mer motion, och mindre kraftfoder.

Det där låter intressant! Min häst dricker otroligt dåligt, vattenhinken står nästan orörd i boxen :crazy: Vart hittar man äppelcidervinäger, i vanlig mataffär? :)

ja, äppelcidervinäger finns i vanliga mataffären. men jag tror jag har sett det på granngården och på börjes finns det 5liters dunk för 98kr

.....men det är olika - hur hästarna gillar smaken.....så en liten skvätt i början i vattenhinken (eller fodret) & öka på.....

Mest för att om du ger en ½ dl t ex & hästen inte tycker om det & dissar vattnet så blir det omvänd effekt !!!

I övrigt ska äppelcidervinäger ha många väldigt bra egenskaper !

Har faktiskt rivit ut en artikel ur tidningen Equipage i vintras om just äppelcider vinäger.

Är bra mot:hosta, underlättar pälsfällning, hjälper äldre hästar till smidigare röresler, håller flugor på avstånde, få hästar med dålig aptit att äta, motverka fång, bra för tarmar o ämnesomsättning, motverka klåda hos hästen, minska mediciners biverkningar, hjälpa njurar och har en rensande effekt i hästens kropp.

Blanda lite i en hink med vatten, så tvättar du hästen med det.
Vid strålröta, pensla rengjorda hovar med äppelcidervinäger.
Kliar svansen el. manen, prova sätta på lite vinäger för att minska klåda och läka evt eksem.
Spraya på hästen och det håller knott och flygfän borta.

Låter helt otroligt bra.
Min pålla får en dutt i maten varje kväll, kanske 0,3 dl eller så.
Skulle det vara bra för ämnesomsättningen får jag nog köpa en dunk och ge litervis :devil:.

Hm, i mitt stall stod en gång en häst som fick äpplecidervinäger (av sin ägare, inte av mig). Den blev smal. Men det var för att den fick magsår och slutade äta.
Att ha vinäger på eksemhud tycker jag låter som djurplågeri.

Men gott är det! Särskilt balsamvarianten.HH

Smakförhöjare vet jag inget om. Men däremot till hästar som är kinkiga med vatten, alltså inte vill dricka borta. Om man använder äpplevinäger så luktar/smakar vattnet samma överallt.

*lånar knappen*
Jag ger mitt sto ca 1/2 dl äppelcidervinäger i maten varje kväll.Hon har varit hostig och haft någon mystisk åkomma i vinter (vet hittar inget fel) Men nu är hon på bättringsvägen! Inte för att jag vet om det är just vinägern men hennes allmäntillstånd känns mycket bättre.Kan dom få magsår av lite vinäger? Jag dricker själv äppelcidervinäger i vattnet flera gånger i veckan utan att få magsår..

men hästar har lättare att få magsår än vi människor. speciellt om de står utan grovfoder för många timmar

Äppelcidervinäger innehåller
Kalium, natrium, kalcium, magnesium, fosfor, klor, svavel, koppar, järn, kisel och flour. Samt vitamin C, E, A, B1, B2, B6, Provitamin betakarotin, vitamin P.

Vad gör äppelcidervinägern?- den förser organismen med livsviktiga mineral-och spårämnen, särskilt kalium, liksom diverse vitaminer.
- den förbättrar njurfunktionen,
- den förhindrar tillväxten av förruttnelsebakterier i tarmen,
- den gör kroppsvävnaden spänstig,
- den underlättar blodcirkulationen,
-den förbättrar läkningsförmågan,
- den stärker kroppens immunförsvar,
- den är utrensande,
- den förbättrar det allmänna hälsotillståndet,
- den fördröjer åldrandet.

Man kan använda äppelcidervinäger på/till/mot: blåmärken, brännsår, fotsvamp, förkylning, andningsbesvär, gaser, graviditetsbesvär, halsbränna, halsont, hemorrojder, heshet, hicka, hudutslag, huvudverk, hög kolesterolhalt, hösnuva, insektsstick, insektsmedel, ledverk, matförgiftning, matsmältningsproblem, menstruationsverk, muskelkramper,näsblod, smärtor, solsveda, snuva, svettningar, sår, svullna fötter, sömnlöshet, tand/tandköttssjukdomar, tics, trötta ögon, underlivsproblem, uppstötningar, urinblåseproblem, utmattning, utrensning, vårtor yrsel, åderbråck, öronsusningar, övervikt, örsprång mm.
(Man dricker, baddar, droppar, gnider, lägger omslag osv beroende på vad man har för problem)

Man skall ju helst bara köpa naturligt framställd äppelcidervinäger, med biodynamiskt odlade råvaror.

Jag är helt frälst vid äppelcidervinäger, jag dricker det själv varje dag och använder det till nästan allt.

Utöver mig själv, och folk i min omgivning som källa, så har jag läst en hel del böcker i ämnet - bla Margot Hellmib's "Naturligt frisk med äppelcidervinäger". Läs den! :D

vetenskaplig källa?

njae, Det vet jag inte.
Fast, vetenskapliga källor finns sällan på alternativmedecin/naturmedecin. Det bästa är väl att lita på sig själv och sin egen kropp, funkar det så funkar det, funkar det inte så funkar det inte.

placebo lär åxå funka ganska bra har jag hört. :D

men det lär ju inte skada med lite vinäger, så känner man för det, så varför inte? har dock väldigt svårt att tro att detta är nån slags mirakelkur som botar det mesta, det handlar nog mer om placebon i så fall.

fast huvudsaken är väl att det funkar, inte hur det funkar, eller hur?

placebo lär åxå funka ganska bra har jag hört. :D

men det lär ju inte skada med lite vinäger, så känner man för det, så varför inte? har dock väldigt svårt att tro att detta är nån slags mirakelkur som botar det mesta, det handlar nog mer om placebon i så fall.

fast huvudsaken är väl att det funkar, inte hur det funkar, eller hur?

Precis!
Jag har varit väldigt skeptisk till tex homeopatmedecin, tills jag testade det. Samma sak med eteriska oljor och örtmedecin. Jag är fortfarande skeptisk till hur det verkligen KAN funka, men det funkar ju, så vad spelar det för roll om man vet hur det kan gå ihop?

Jag är faktiskt mer posetivt inställd till alternativmedecin än läkar-medecin, fast det finns gränser.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
228
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka