Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? *film*

carmarnic

Trådstartare
Min häst haltar på vänster fram när jag kör henne så jag släppte lös henne i ridhuset för att se hur hon gick då. Hoppas det går att se hyfsat på filmen..
Hon är högdräktig så jag kommer att åka in på klinik med henne först när fölet har kommit. Jag vill gärna höra vad ni tror att det kan vara!

Sv: Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? *film*

Vila några dagar och har det inte blivit bättre så får du ta ut veterinär för att reda ut hältan.

Det kan ju vara vad som helst så att ställa diagnos på en orenhet/hälta över nätet baserat på en film är ogörligt.

Lycka till med häst och föl!

Nej jag vet att det inte går att ställa en diagnos genom internet. Ville bara ha en idé om vad det kan vara. Hon har gått såhär sen september-oktober någongång, hade två veterinärer som kollade på henne i höstas utan att se någonting så det blir klinik efter att fölis har kommit.

Tycker inte ens det sitter fram utan bak, hon är inte helt ren och ojämn vänster bak till å från på filmen enl. mina ögon. Känns som det sitter högt upp.

Inte den bästa filmen men jag tycker också att det lilla jag ser mer ser ut som om hon hakar upp i vänsterbak. Det är ju något som kan beror på allt från att hon är felmusklad till en gammal skada.

Tycker inte ens det sitter fram utan bak, hon är inte helt ren och ojämn vänster bak till å från på filmen enl. mina ögon. Känns som det sitter högt upp.

håller med.
Min förra häst hade atros i hasen och sprang lite som din (dock värre men), så kan det sitta i hasen tro? eller knäet? :crazy:

Tack för svaren!

Jag ser inte heller någonting i fram på filmen utan i bak. Vad jag vet så har det inte hänt någonting så att hon skadat sig. Hon började gå orent när vi körde in henne i höstas men då syntes det bara i fram. Vet inte om allt hänger samman på något sätt :confused:
Nej, det får bli ordentlig koll i sommar. Hoppas hoppas att det är något som går att fixa :crazy:

Du har inte funderat på om dräktigheten har nåt med detta att göra. Hon kan ju ha fått ont och blivit skev av den, inte allt för ovanligt.

Om det funkar likadant för hästar som för människor så kan jag säga att det inte var alltför bekvämt att vara gravid. Jag hade ont på ganska många ställen och man kan även på nerver i kläm. Jag hade nog låtit henne ta det lugnt och se om det försvinner till efter hon har fölat. Fö tycker jag också det ser mer ut som bakkärran än frambenet.

Jag vet att min drabbades av "foglossning" som jga kallar det , tror inte det finns nåt forskat på om hästar kan ha det men. Hon var iaf inte riktigt schysst i bakdelen under större delen av sin dräktighet dock användes hon inte i arbete under denna tid. Kanske en gammal skada på er häst kom fram under inkörning då man belastar bakdelen på ett helt annats ätt än under ridning. Jag vet en häst som hade en bruten höftled som var inkapslad, hände när han var typ
ett trodde vet sen. Han reds o hoppades tills han var sju el åtta då han kördes in för att gå i fyrspann då blev han halt och röntgades. så det kan vara en lite förslitning el liknande.

jag tycker det är vä fram, högt upp:confused:

OBS har INTE tittat på filmen. Jag vill ändå berätta om en "dam" som visade stört rörelsemönster. Ägaren ansåg inte att det var problem. Vi var ett par stycken som var helt övertygade om att det var ett av frambenen (minns inte vilket) som spökade. Fick efter div tjat medgivande om att ta hästen till klinik för utredning. Hon var halt på tre ben! Vet menade att det inte var helt ovanligt att hästen då "markerade" på det friska benet.

Det kan ju då vara så att det är något sådant här också dvs mer än ett ben inblandat.

Åh vad skönt att läsa att det bara kan ha med dräktigheten att göra! Har fått ett svar på varför hon haltar när hon drar också i en annan tråd (oskolad och lägger all vikt på höger fram). Så jag hoppas att jag har tur och det inte är något allvarligt egentligen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 833
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka