bettysmatte
Trådstartare
Så länge det inte är typ irländska asfaltsläggare...
Nej, det är det inte . Det är ett lokalt företag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så länge det inte är typ irländska asfaltsläggare...
Visst kan man köra fast och slira runt i ytlagret (i vårt fall singel), men jag tolkade det som att det var ett djupare problem än så. Kanske feltolkat.
Jag vet ju egentligen inte hur tjockt slitlagret är? Men det är möjligt att säckakärran stoppade efter slitlagret. Släpet gick mycket längre ner, men det var ju före det paddades en gång till.
Det är samma men, nej, firman vet bara att ytan skulle användas som parkering.
Jag har slutat att bli förvånad vad olika anläggningsfirmor tar sig till... Vi säljer enbart grus och sträcker oss så långt att vi grusar vägar, men jag har suttit med kunder som har köpt grus genom oss men haft en firma som har gjort jobbet och firman skyller på att vårat grus är för dåligt, det är därför parkeringen inte håller... Att den är byggde på lermark utan dränering verkar inte spela någon som helst roll...Jag förstår hur du tänker, men om de är yrkesfolk så skulle de inte ens försöka kombinera den tanken. Så länge det inte är typ irländska asfaltsläggare...
*off topic*
och naturgrus ska man vara sparsam med och absolut inte använda till vägbeläggning och grusade parkeringar. Allt för att spara på våra rullstensåsar där många av grustäkterna ligger. Rullstensåsarna utgör nämligen grundvattenmagasin som är livsviktiga för vattenförsörjningen.
Går detta att göra ROT-avdrag på?Jag VET inte vad det är jag har fått. Startade en tråd för några dagar sedan om att fakturan inte stämde med offerten, bland annat. Företaget har inte specificerat antal arbetade timmar och inte heller mängd eller typ av material. Dåligt, tycker jag. Det står på fakuran: "Material grus mm". "Får" man verkligen skriva så??? Har jag inte rätt att veta vad jag köper?
Fast vi vet inte heller vad som händer när allt större bergtäkter dyker upp, även de har sin plats i kretsloppet... Det är en balansgång!
Jotack jag är rätt insatt med tanke på att jag jobbar inom grus branschen, både berg och naturgrus... Det jag säger är att man som sagt inte vet vilken påverkan på miljön det blir med alla bergtäkter, just nu är alla så övertygade om att bergtäkternas enda problem är ljudnivån hos grannar, och eventuella utsläpp av maskiner men jag tror att det kan komma att upptäckas andra saker som gör att man kanske ska vara lite varsam även där. Att gå ner till grundvattennivå är det normala även i bergtäkter eftersom under krossningen är beroende av att komma åt vatten för att binda dammet. Så fort det regnar liter mer ihållande så måste man i de flesta bergtäkter sätta igång vattenpumpar för att få bort vattnet från botten, så nog finns det påverkan även där....Fast de flesta grundvattentäkterna för dricksvatten finns i våra grusåsar. Hur grundvattnet rör sig i kristallint berg är tämligen svårt att veta, eftersom vattnet där finns i öppna sprickor i berget. Det är inte säkert att man bryter berget under grundvattenytan, vilket i sig är något som den som har täkten måste redovisa *ännu mer OT*
För vägmaterial finns det därför ingen anledning till att använda naturgrus. Sedan är naturgrus nödvändigt, pga sin kvalitet, inom andra tillämpningsområden.
Jotack jag är rätt insatt med tanke på att jag jobbar inom grus branschen, både berg och naturgrus... Det jag säger är att man som sagt inte vet vilken påverkan på miljön det blir med alla bergtäkter, just nu är alla så övertygade om att bergtäkternas enda problem är ljudnivån hos grannar, och eventuella utsläpp av maskiner men jag tror att det kan komma att upptäckas andra saker som gör att man kanske ska vara lite varsam även där. Att gå ner till grundvattennivå är det normala även i bergtäkter eftersom under krossningen är beroende av att komma åt vatten för att binda dammet. Så fort det regnar liter mer ihållande så måste man i de flesta bergtäkter sätta igång vattenpumpar för att få bort vattnet från botten, så nog finns det påverkan även där....
Fast berg är också en ändlig resurs, och så lätt att hitta berg som fungerar att använda som grus är det inte... Vissa berg ger utslag på radon, andra är för hårda och det tredje är för mjukt, och hittar man ett berg som är bra så kan man ge sig sjutton på att det bor grannar som motsätter sig en bergtäkt...Även jag är i branchen, geolog
Visst finns det grundvatten även i bergtäkter, jag påstår inget annat, men det grundvattnet ingår för det mesta inte i något av de större grundvattenmagasin som används till dricksvatten eftersom dessa finns i de lösa avlagringarna ovan berget. Det är det jag är ute efter, och därför är det bättre med krossat berg än naturgrus. Plus att naturgrus trots allt är en ändlig resurs och kristallint berg i Sverige finns det gott om.
Fast berg är också en ändlig resurs, och så lätt att hitta berg som fungerar att använda som grus är det inte... Vissa berg ger utslag på radon, andra är för hårda och det tredje är för mjukt, och hittar man ett berg som är bra så kan man ge sig sjutton på att det bor grannar som motsätter sig en bergtäkt...
Nja även om berg växer fram, och det finns rätt mycket så förr eller senare om man nu ägnar sig åt att spräng berg hejvilt så kommer det ta slut på berg att spränga... Men som sagt lämpligt berg är det som det finns minst av...Eh, berg är inte en ändlig resurs. Lämpligt berg är en annan sak.
/geologen