Någon som gjort konstgjord andning på föl?

Jag blåste helt sonika luft i näsborrarna efter att ha rengjort dem. Växlade mellan vänster och höger näsborre. Efter ungefär tio gånger fnös fölungen och kom igång att andas själv.[/Q

Det låter fantastiskt :heart) Inga kompressioner mot bröstkorgen utan endast luftinblås i näsborrarna?
 
Kompressioner är hjärtmassage och påverkar inte andningen. Den luft man blåser in i lungorna kommer ut av sig själv när bröstkorgen krymper igen.
 
Kompressioner är hjärtmassage och påverkar inte andningen. Den luft man blåser in i lungorna kommer ut av sig själv när bröstkorgen krymper igen.

så egentligen bör det inte skada att varva luftinblås med kompressioner?
 
Man skall absolut inte göra kompressioner om hjärtat är igång. Då kan man störa rytmen som finns
Där måste jag flika in för att förebygga missuppfattningar, om än litet OT, att vid HLR på människor säger moderna riktlinjer att hjälparen normalt inte skall kontrollera hjärtaktivitet (puls) utan enbart kontrollera andning.

Medvetslös patient andas själv - ingen HLR
Medvetslös patient andas inte (eller andas onormalt) - starta HLR oavsett puls.

(Sedan finns evidens för att HLR utan inblåsningar, alltså enbart kompressioner, ger högre överlevnad än standard-HLR med inblåsningar. Men det är en annan sak, och mycket mer OT.)

Med det sagt tror jag att det kan finnas goda skäl att hålla sig till inblåsningar när det gäller hästar, jag har själv litet svårt att tänka mig att det är möjligt att utföra kompressioner med någon nytta på häst.
 
Senast ändrad:
Där måste jag flika in, om än litet OT, att vid HLR på människor säger moderna riktlinjer att hjälparen normalt inte skall kontrollera hjärtaktivitet (puls) utan enbart kontrollera andning.

Medvetslös patient andas själv - ingen HLR
Medvetslös patient andas inte (eller andas onormalt) - starta HLR oavsett puls.

(Sedan finns evidens för att HLR utan inblåsningar, alltså enbart kompressioner, ger högre överlevnad än standard-HLR med inblåsningar. Men det är en annan sak, och mycket mer OT.)

Intressant. Var på uppfräschningskurs senast för ett par månader sedan och då sa de inget om detta :)

Undrar om kursledaren var ouppdaterad eller nåt annat?
 
Intressant. Var på uppfräschningskurs senast för ett par månader sedan och då sa de inget om detta :)

Undrar om kursledaren var ouppdaterad eller nåt annat?
De nuvarande riktlinjerna är några år gamla, så en uppdaterad instruktör borde nog ha koll tycker jag.
Poängen med att hoppa över pulskontroll är vinsten med att starta HLR omedelbart, utan fördröjning. I många situationer kan det vara svårt och framför allt tidsödande att hitta en svag puls på en sjuk person. Dessutom har det visat sig att risken att påverka befintlig hjärtaktivitet med kompressioner i praktiken är liten eller obefintlig. Rekommendationen att kolla puls försvann redan någon gång runt 2005-2006.
 
De nuvarande riktlinjerna är några år gamla, så en uppdaterad instruktör borde nog ha koll tycker jag.
Poängen med att hoppa över pulskontroll är vinsten med att starta HLR omedelbart, utan fördröjning. I många situationer kan det vara svårt och framför allt tidsödande att hitta en svag puls på en sjuk person. Dessutom har det visat sig att risken att påverka befintlig hjärtaktivitet med kompressioner i praktiken är liten eller obefintlig. Rekommendationen att kolla puls försvann redan någon gång runt 2005-2006.

O_o

Jag vet att nån gång i den vändan ändrades ju också hur många andetag/kompressioner man skulle göra per set, men kolla pulsen har jag fortfarande blivit tillsagd att göra
 
Jag har blåst liv i ett föl. Jag gjorde ganska liknande som Habina beskriver.
En annan annan person masserade fölet ganska kraftigt över kroppen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 113
Senast: AraSlei
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 855
Senast: cili
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 249
Senast: Willys
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 491
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp