Någon som bor i en hästby

Lillagoajag

Trådstartare
För några år sedan kommer jag ihåg att det gjordes ganska ordentlig reklam för dessa hästbyar, i alla fall i hästsammanhang. Idén låter ju underbar; att bo i ett eget hus och ha stall, paddock, ridhus, ridleder etc. runt husknuten! Så jag är nyfiken, finns det någon här på buke som har lockats av den här idéen och bor, har bott eller kanske ska flytta till, en hästby? Fungerar det så bra som det verkar (jag skulle ju kunna tänka mig att det skulle kunna bli en hel del tjafs och problem med tanke på hur det är i vissa privatstall/klubbar...)?

Och nej, jag är inte intresserad av att flytta till en hästby själv, i alla fall inte än på ett tag, men jag är väldigt nyfiken.
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Jag har också tyckt innan att det verkat vara en optimal lösning ,så kul att alla ens grannar delar ens intresse.Ridhus och paddockar att dela på ,lätt att få hästpassning när man är ute och tävlar m.m.men tycker att det i de flesta fall verkar vara oöverkomöligt dyrt.För oss som är normalinkomsttagare skulle det aldrig kunna vara ett ekonomiskt alternativ till att bo på egen gård.
Kan tänka mej att de som bor där marken är väldigt dyr och mer tättbefolkad har en bättre ekonomi i det hela.
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Vet inte om det är en sådan hästby men utanför där jag bor bygdes det villor med stall och hagar i ett område. Alla villor har ett stall. Inget ridhus där (men finns nära). Men hagarna är ju så små så det vore ju djurplågeri att ha en häst där, de jag har sett bo där har typ 1 eller 2 shetlandsponnyer.
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Jag förstår absolut konceptet men ryser i hela kroppen när jag tänker på grannsämjan :crazy:
Knö ihop enbart hästfolk med familjer i ett samhälle, alla med olika uppfattning om hur hästar ska skötas och ridas osv. Nej tack.

*Burr*
 
Sv: Någon som bor i en hästby

http://www.julmyrahorsecenter.se/julmyra-horse-center-ab/

Där är den jag vet om. Det har inte gått speciellt bra... Första företaget konkade och nu är det ny regi. Vet två familjer som köpte hus där och jag vet faktiskt inte om någon av dem flyttade dit innan de sålde igen. Körde förbi här om veckan och det ser inte speciellt trevligt ut heller. Sen ligger det mitt ute i ingenting längs en skitväg där jag inte skulle vilja köra med släp, speciellt inte på vintern!
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Där såg det ju helt underbart ut, fast det ser kanske annorlunda ut när man väl är där. Fast konceptet att vara så nära andra hästmänniskor jämt och ständigt som det antagligen är lite svårt att komma överens med känns inte alltför lockande.
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Jag hittar inte rätt hemsida nu, men när de tidigare gjorde mycket reklam för en av de där hästbyarna så stog det att varje hus hade en box och tillhörande rasthage som ingick. Men sen fanns det stora gräshagar där man fick släppa sin häst om man ville att den skulle umgås med andra hästar och äta gräs lite som man ville. :angel: Det lät ung. som om gräshagen var en hundgård dit man kunde släppa sin häst tillsammans med vilka andra hästar det stog där just för den dagen lite hur som helst. Undra just hur det hade fungerat i praktiken... :eek:
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Jag förstår absolut konceptet men ryser i hela kroppen när jag tänker på grannsämjan :crazy:
Knö ihop enbart hästfolk med familjer i ett samhälle, alla med olika uppfattning om hur hästar ska skötas och ridas osv. Nej tack.

*Burr*
Jag håller med dig i varje ord! Det är som gjort för ett mindre världskrig :crazy:
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Jag förstår absolut konceptet men ryser i hela kroppen när jag tänker på grannsämjan :crazy:
Knö ihop enbart hästfolk med familjer i ett samhälle, alla med olika uppfattning om hur hästar ska skötas och ridas osv. Nej tack.

*Burr*

Håller med!

Inget andningshål någonstans :eek:
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Jag bor på Julmyra Gård. Flyttade hit för 6 år sedan.

Vi köpte av förra ägaren som gick i kk. Vi köpte vår mark för mindre än hälften av vad de nuvarande ägarna ska ha för sina tomter.

Ang grannsämja, alla bor på sina "egna" gårdar så det är som att bo som i vilket samhälle som helst. Eller för de som bor i villorna vilket annat villaområde som helst.

Det där med att lägga sig i tror jag är ett "ridhäst" problem. Ingen här lägger sig i hur de andra tränar eller sköter sina hästar. Om man undrar något svarar alla snällt.

Det bor ca 80 st hästar här varav ca 10 är ridhästar resten är travare.

Varför vi köpte här beror på att man slipper underhålla banor, slingor etc. Det finns det personal som sköter.
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Det där med att lägga sig i tror jag är ett "ridhäst" problem. Ingen här lägger sig i hur de andra tränar eller sköter sina hästar. Om man undrar något svarar alla snällt.

Jag delar inte din åsikt med att det är ett ridhästproblem (jag antar här att du menar hästar som enbart rids i förhållande till t.ex. travare), utan tror att det finns överallt. Har ni gemensamma stall eller har alla varsitt?

Att ha ridvägar som sköts regelbundet vore ju hur bra som helst :love: Våra ridvägar är söndertravade av grannens travhästar :( (Inte det att jag inte unnar honom att köra, mer att min tant inte klarar av att trava om marken inte är jämn *häst snubbla över dammkorn*)

För att spinna vidare på just detta med grannsämjan så tror jag att problemen blir större/fler i stora stall med flera olika hästägare, kanske då speciellt om man blandar människor med olika syn på hästhållning.
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Jag tror att det helt beror på hur stallet ska fungera.

Stod till exempel i ett stall med cirka 30 olika ägare i, utan att skötsel ingick. Vi hade bestämda tider för morgon och kvällsfodringar då vi efter ett rullande schema kastade in maten åt allas hästar, men resten fick man sköta själv på sitt eget sätt, allt från utsläpp, lunch och träning. Det var aldrig tjaffs, utan alla skötte bara sitt.

Jag skulle verkligen kunna tänka mig att bo på ett sådant ställe, om man hade fått hyra fler boxar än det som sägs i hemsidorna som redan är länkade. Perfekt att få allt runt skött! :)
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Wrangler skrev;
Knö ihop enbart hästfolk med familjer i ett samhälle, alla med olika uppfattning om hur hästar ska skötas och ridas osv. Nej tack

Jen80 och Tussinussen höll med.... fortfarande säger jag;....jag har aldrig haft detta problem med travhästfolk...men det verkar som om fler har haft detta problem när det gäller ridhästfolk, rätta mig gärna om jag har fel.

Vilka lägger sig i varandras hästhållning mer, är det travfolk eller ridfolk ?
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Det finns gemensamma stallar och egna stall.

Jag byggde hus och stall på min egen mark men har inackorderingar.

Jag förstår "Wrangler" ang att lägga sig i...kommer inte att ha vissa inackorderingar i mitt stall...
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Jag tycker att hela konceptet med en hästby är väldigt bra men för min del hade det absolut inte fungerat.
Eget stall är toppen men jag tror inte att det skulle fungera för mig att dela anläggningen med så mycket olika personer. På Julmyras sida står det att ridhuset är tillgängligt för alla och jag är lite allergisk mot att det bara finns lediga tider ibland, eller att man bara får hoppa en dag i veckan på specialla tider osv (vet dock inte om det är så på Julmyra men om 10 pers rider tillsammans lär det vara svårt att kunna träna tex banhoppning)
Då skulle jag lika gärna kunna ha mina hästar inackorderade istället för att ha eget stall där jag ändå vara anpassningsbar när det gäller ridningen.

För mig är tjusningen med en egen gård att man just har en egen gård med allt vad det innebär.
Sen låter det ju grymt skönt att slippa allt tråkjobb men det väger inte upp nackdelarna.
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Jag ser inte den stora skillnaden mellan att vara inackorderad i annat stall än att bo i "hästby", bara mer praktiskt. Du har gångavstånde till stallet men ändå inte det egna stallets totala ansvar. Motsättningar och diskussioner finns väl över allt.

Angående ekonomin så vet jag inte vad det kostar men att hyra lägenhet/ha villa och sedan hyra in hästen på en anläggning kan inte vara mycket billigare. Bor man i hästby minskar ju körkostnader drastiskt. En gemensam transport kan finnas, storköp av foder = billigare, ridhusavgift ingår o s v. Så räknar man på ALLA kostnader så undrar jag hur mycket dyrare det skulle bli.
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Vad spännande att du bor där :)
Vi har varit där några ggr bla i samband med Julmyra dagen eller vad det heter, då vi är nyfikna på idén. Vi skulle verkligen behöva tillgång till underhållna träningsslingor ridhus etc. Men kanske just tack vare förra ägarens sätt att klara av affärer har vi dragit åt oss öronen och avvaktar.

Men det jag undrar...... Vad händer om de nya ägarna går i KK. För ni äger ju era tomter/hus etc men betalar en del i det gemensamma sevitutet? Kan en ny ägare förvägra er att använda ert servitut, eller helt enkelt lägga över driften på er?

Vad är haken liksom, det säljer ju inte så det knakar precis, fast det borde vara drömmen.

Jag bodde en gång i en bostadsrättsförening, där jag köpt lägenheten, och fick köpa ut den en gång till när föreningen gick ekonomiskt back, inte så kul kan jag säga.
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Risken att de nya ägarna skulle gå i kk är nästintill obefintlig då Sala Sparbank är en av ägarna.

Ett sevitut är alltid ett servitut, det står inskrivet hos Länsstyrelsen så ingen kan förvägra oss detta. Skulle det mot förmodan gå i kk och ingen vill ta över får vi som bor här anställa personal som sköter banor etc.

JHC ska ha alldeles för mycket betalt för tomterna, man kan tro att man bor i Stockholm...skulle de sänka priset tror jag att intresset skulle öka.

De som bott i bostadsrätterna här på Julmyra har samma problem, de håller på att bestrider så vi får se hur det går.
 
Sv: Någon som bor i en hästby

Problemet med Julmyra är väl snarast att det ligger mitt ute i ingenstans, annars tycker jag att det är ganska trivsamt där ute. Har varit där en hel del av div orsaker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 764
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 433
Senast: sjoberga
·
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 881
Senast: DeDen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp