Någon som äter paleo?..

majola

Trådstartare
...eller paleo-inspirerat?

Jag utmanade mig själv på en "Whole30" nu i augusti, och det har väl gått rätt bra än så länge. Min största motivation var att gå ner i vikt och hittills har jag tappat fem kilo, så det peppar mig ganska bra.

Men jag har tappat gnistan och inspirationen lite grann och det vore käckt att ha lite utbyte med andra som äter liknande mat.

Jag vill inte äta strikt paleo resten av livet, men planen just nu är att lägga till lite mjölk och spannmål när utmaningen är över och se hur det går. Och av och till köra en "Whole30" åtminstone tills jag har nått min målvikt.

Negativt är att magen har rasat ihop. Någon annan som varit med om det?

Tips på fukostar som är så "frukostlika" som möjligt? Jag är en utpräglad frukostälskare och vill inte käka konstiga grönsaksröror på morgonen. Idag gjorde jag sötpotatisplättar och de var jättegoda. Chiapudding föråt jag mig på första veckan...

Äter inte paleo själv men följer succeederwe på instagram för de lägger alltid ut så läckra recept
kanske kan vara en inspirationskälla (om man bortser från deras reklaminlägg om div produkter de säljer)

Äter inte paleo själv men följer succeederwe på instagram för de lägger alltid ut så läckra recept
kanske kan vara en inspirationskälla (om man bortser från deras reklaminlägg om div produkter de säljer)

Tack för tipset! Ska kolla in dem.

Men alltså, din mage rasar och du tycker maten är trist. Varför fortsätta?
Det är ju inte så att man måste använda en specifik diet om man nu vill gå ner i vikt.

När du skriver så, så låter det ju helpuckat förstås. Men jag uttryckte mig nog lite otydligt. Jag gillar alltså maten generellt sett (men saknar bröd och mjölk i kaffet just nu) men behöver lite mer inspiration. Saknar inte ris eller pasta direkt, men det har blivit väldigt mycket fräst zucchini med morot och tomat den sista tiden (gissa vad vi har i överflöd i trädgården...).

Att magen rasat ihop är förstås ingen höjdare. Jag misstänker att det är det svarta kaffet, men är inte beredd att ge upp kaffe! Jag har tre ganska små barn, och den yngste har de senaste veckorna ägnat sig åt två timmars vakentid under nätterna för att sedan vilja stiga upp för dagen vid halv fem. :crazy:Tack och lov verkar den fasen har gått över sedan ett par dagar, men jag är fortfarande supertrött.

Morsan äter något egen kombinerat mellan LCHF och Paleo. Hon äter bara ren mat utan tillsatser och till frukost är det ofta Avocado, ägg, stekt korv eller något sådant.

Hon började äta på det sättet pga. värk, fibyromyliagi (hur stavas det ens?) värken är i mycket bättre skak och hon har tappat massor i vikt och är mycket piggare. För första gången på många (typ 30) år tog hon några löpsteg i våras.

Jag är så stolt över min kära mor, jag mår absolut bäst på hennes kost när jag hälsar på. Men jag tröttnar lite på alla föreläsningar hon sa ha för mig hela tiden :p

Morsan äter något egen kombinerat mellan LCHF och Paleo. Hon äter bara ren mat utan tillsatser och till frukost är det ofta Avocado, ägg, stekt korv eller något sådant.

Hon började äta på det sättet pga. värk, fibyromyliagi (hur stavas det ens?) värken är i mycket bättre skak och hon har tappat massor i vikt och är mycket piggare. För första gången på många (typ 30) år tog hon några löpsteg i våras.

Jag är så stolt över min kära mor, jag mår absolut bäst på hennes kost när jag hälsar på. Men jag tröttnar lite på alla föreläsningar hon sa ha för mig hela tiden :p

Man blir nog gärna lite lätt frireligiös :p

När du skriver så, så låter det ju helpuckat förstås. Men jag uttryckte mig nog lite otydligt. Jag gillar alltså maten generellt sett (men saknar bröd och mjölk i kaffet just nu) men behöver lite mer inspiration. Saknar inte ris eller pasta direkt, men det har blivit väldigt mycket fräst zucchini med morot och tomat den sista tiden (gissa vad vi har i överflöd i trädgården...).

Att magen rasat ihop är förstås ingen höjdare. Jag misstänker att det är det svarta kaffet, men är inte beredd att ge upp kaffe! Jag har tre ganska små barn, och den yngste har de senaste veckorna ägnat sig åt två timmars vakentid under nätterna för att sedan vilja stiga upp för dagen vid halv fem. :crazy:Tack och lov verkar den fasen har gått över sedan ett par dagar, men jag är fortfarande supertrött.

Finns det nåt annat du kan hälla i kaffet som skulle få godkänt? Havremjölk? Sojamjölk?

Det är ju inte alls ovanligt att magen tar stryk när vi styr med kosten för mycket. Men om du nu behöver ha mjölk i kaffet så ha det? Eller vad skulle den lilla skvätten göra skillnad?

Äter du smör? För i såfall skulle du kunna prova göra äggmjölk till kaffet (är godare än det låter :) )

Mixa en äggula, smör (ev kokosolja) och hett vatten. Blir lite gräddmjölks aktigt

Jag brukar inte äta frukost men om jag får för mig att göra det är det bananpannkakor som gäller. Mosa banan och rör ihop med ägg. Stek i kokosolja och ät tillsammans med bär. Hur gott som helst!

Annars kan jag tipsa om blomkål och brocollimos. Bara koka blomkål och broccoli, mixa när det är klart tillsammans med salt och peppar.
Riv blomkål som ersättning till ris (räcker att koka i 10 sekunder ungefär) eller hyvla zucchini i tunna skivor istället för pasta.
En annan favorit är att skära vitkål i strimlor och steka det i kokosolja tillsammans med rödlök och en massa persilja.

Finns det nåt annat du kan hälla i kaffet som skulle få godkänt? Havremjölk? Sojamjölk?

Jag köpte mandelmjölk, men den var så äcklig att jag hällde ut den. *rys*

Det är ju inte alls ovanligt att magen tar stryk när vi styr med kosten för mycket. Men om du nu behöver ha mjölk i kaffet så ha det? Eller vad skulle den lilla skvätten göra skillnad?

Jag tror inte att det är någon större skillnad, men den här utmaningen är liksom mjölkfri... Fast nu har jag bestämt att avbryta och ta ett par veckors paus och sedan köra igen ett par veckor. Ska introducera lite mjölk och spannmål, men hålla igen rejält på dem. Från och nu blir det mjölk i kaffet igen!

Ikväll blir det grillat lamm med gröna bönor och tomater till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka