Någon som är van att ställa ut hunden?

S

sandystar

Jag skall ställa ut min lilla labbe tik den 18 för första gången, bara i valp klass men ändå det är stort för mig. Har nu en massa frågor.:confused:

Vad skall jag ha på mig?
hur glansig skall hundens päls vara? Skall man andvända päls glans eller blir det för mycket?
Ska köpa utstälnings koppel i veckan ni vet ett sådant smalt kort. Jag tycker att det är fint med helt enkla svarta i läder? Vad tycker ni är fint ska de vara i färg?

Alla tips är välkommnande! :bump:

Sv: Någon som är van att ställa ut hunden?

Du får absolut INTE använda pälsglans!! Ta en fuktig trasa och glansa upp henne innan ni ska in i ringen. Sen kan du bada henne någon vecka innan. Men inte precis dagarna före.

Ha på dig något bekvämt som du kan springa i men som samtidigt ser städat ut!

Tack för svar!!!
Får man ge godis i ringen?

Först och främst så ska kopplet inte vara färgat eftersom det då kan störa domarens syn på hunden, ha ett neutralt koppel.
Köp ett sämskskinn (stavas det så?), och fukta den och dra ett par drag över pälsen innan du går in i ringen.Då glänser pälsen av sig själv :D
Ha neutrala kläder på dig, så att allt fokus blir på hunden.Det är många som springer i kjol om man vill ha det.Nu vet jag dock inte hur fort man springer med labrador..

Inte för att det är så noga med valpar, men bra att veta om du ska fortsätta ställa ut...Sen är det inte hela världen om man inte är så "duktig" dom första gångerna, man lär sig med tiden.Ett tips dock, det är domaren som ska se på hunden och ingen annan när ni är i ringen.Se alltid att du har koll på vad domaren gör, och att hunden uppför sig när domaren tittar.Ja, man får ge godis i ringen men man ska nog helst undvika det på äldre hundar eftersom det kan störa deras koncentration...

Hej! Vad roligt att du ska ställa ut. Jag är inte alls någon expert, men har ställt ut några gånger. Du som bor i Enköping; åk till Märsta i morgon kväll och träna inför utställningen (www.kennelfixus.se) för Jannica. Där får du träna tillsammans med andra hundar, och får tips på vad du behöver kunna när du ska ställa ut hunden. Där finns hundar och människor av olika raser och kunskapsnivå. Jättekul och lärorikt!

Har du en svart hund så ha ljusa kläder (inte vitt, gärna grått). Man ska inte ha samma färg som hunden eftersom hunden då "försvinner in i dig". Skaffa svart koppel om fallet är så.

Sätt upp håret om du har långt hår, döjobbigt att ha det flängande i ansiktet hela tiden, ha låga skor, gärna gympaskor i neutral färg eftersom det ofta är halt.

Hunden torkar du bara av, tvätta inte den innan, labbar ska ha fet päls. Rengör ögon, se till att nosen ser fuktig ut ;) Ha korta klor!

Lär hunden att stå hyffsat stilla och korrekt, enklast att få hjälp av proffs. Dock, det folk oftast har bekymmer med är att få hunden att springa ordentligt utan skutt och galopp, så träna det (häng inte hunden i kopplet). Lär hunden att andra får ta på den utan att den ska slicka ihjäl dem eller slinka undan.

Du ska ha viftande svans på din hund, så se till att hunden är positiv hela tiden, tror inte att en labbe med svansen mellan benen vinner :)

Ha gärna bur med till jycken (superskönt för både matte och hund om hunden är van vid det), och glöm inte din stol! Ta med god fika och roligt sällskap och se till att ha något så att du kan fästa nummerlappen.

Men, viktigast av allt, ha kul! Titta på andra och lär, är det din första gång så se till att bar försöka ha nerverna under kontroll och se till att du får rätt hund med dig in i ringen :angel:

//E

lady_vip skrev:
Har du en svart hund så ha ljusa kläder (inte vitt, gärna grått). Man ska inte ha samma färg som hunden eftersom hunden då "försvinner in i dig". Skaffa svart koppel om fallet är så.

Sätt upp håret om du har långt hår, döjobbigt att ha det flängande i ansiktet hela tiden, ha låga skor, gärna gympaskor i neutral färg eftersom det ofta är halt.

Hunden torkar du bara av, tvätta inte den innan, labbar ska ha fet päls. Rengör ögon, se till att nosen ser fuktig ut ;) Ha korta klor!

Lär hunden att stå hyffsat stilla och korrekt, enklast att få hjälp av proffs. Dock, det folk oftast har bekymmer med är att få hunden att springa ordentligt utan skutt och galopp, så träna det (häng inte hunden i kopplet). Lär hunden att andra får ta på den utan att den ska slicka ihjäl dem eller slinka undan.

Du ska ha viftande svans på din hund, så se till att hunden är positiv hela tiden, tror inte att en labbe med svansen mellan benen vinner :)

Ha gärna bur med till jycken (superskönt för både matte och hund om hunden är van vid det), och glöm inte din stol! Ta med god fika och roligt sällskap och se till att ha något så att du kan fästa nummerlappen.

Men, viktigast av allt, ha kul! Titta på andra och lär, är det din första gång så se till att bar försöka ha nerverna under kontroll och se till att du får rätt hund med dig in i ringen :angel:

//E
Är det ok att fråga vidare gällande utställning här?
Jag gör ett försök ;)
När vi ställer vår hane (Hamiltonstövare) så ska de mäta honom varje gång.Och varje gång blir han skitskraj,när vi tränar är det inga problem, men så fort domaren ska göra det så håller han på att skita ner sig.Ser väldigt illa ut..Några tips?
Man kan knappast säga åt domaren att ta det lugnt,och inte slänga fram måttstocken ,inget "rätt" bemötande från domaren sida.Går rakryggad fram och böjer sig över hunden slänger fram måttstocken och trycker ner den i manken .:cool:

Vad skall jag ha på mig?
- Då får ha på dig vad du vill men jag brukar ha något diskret. Jeans, gympaskor och nån tröja med fickor där man kan gömma godis och nån liten kam. Jag föredrar att ha diskreta kläder, det är ju hunden och inte jag som ska visas. Men man ser allting på utställning, och ibland undrar man hur handlern har tänkt när h*n klätt på sig i morse :rofl:

hur glansig skall hundens päls vara? Skall man andvända päls glans eller blir det för mycket?
- Du får inte använda några medel! Tvätta hunden med ett bra schampoo istället. Annars kan du bli diskad!

Ska köpa utstälnings koppel i veckan ni vet ett sådant smalt kort. Jag tycker att det är fint med helt enkla svarta i läder? Vad tycker ni är fint ska de vara i färg?
- Svart är nog jättebra om du har en labbe. Annars får du ha vilken färg du vill.

Och tänk på att utställning ska vara roligt och inte på blodigt allvar. Man lär sig mer och mer för varje utställning vad man ska göra och inte göra eller prova :idea:
För mig gick första utställningen ganska dåligt, men jag var helt fast i alla fall och sedan dess när vi varit på fler så har det bara gått bättre och bättre! :love:

Tack alla som svart :bow: nu känns det som om jag ivarge fall börjar att få lite koll. Ska bli jätte kul och det är väll som någon sa att man får lära sig med tiden. Det där med alla olika priser och kategorier tänker jag mig inte ens försöka förstå nu det verkar super krångligt.:D

Dock så är det tyvärr så inom vissa raser, att av 2 lika bra hundar, så vinner den hund som har den mest matchande handlern.....

Tips
*Ha Inte gympaskor
*Ha en klädsel, som är neutral och som framhäver din hunds färger hellre än att hunden försvinner in i dina kläder.
*Värm upp hunden ordentligt innan du ska in i ringen, så att den är avslappnad och tar ut steget ordentligt.

Träna med en hyffsat främmande man som mäter, eller gå på ringträning och be dem mäta.

Är han stor eller de bara gör det? Jag har ställt min hund en del, hon är 1 cm under maxstrecket och de har bara mätt en gång.

Tyvärr är det ju så att man får stå ut med stela oförstående domare i bland. Tikarna känner de ju på underlivet och då brukar jag sätta min hand i ljumsken på min hund så att hon inte sjunker ihop.

//E

Jag ställer i stort sett alltid i mörka jeans och svart tröja, den dagen jag hade kavaj och kostymbyxor blev hunden svensk vinnare, så klädseln har betydelse som du säger. Fast sen har jag ju lite av en showhund också...

Ser ofta tjejer i min ålder med låga byxor och rätt kort tröja (gärna urringat också), det är bara det att när det böjer sig ner så visar de en hel del...

//E

Jag ska ställa ut min goldentik också den 18e, första gången för både mig och valpen. Är det ok om jag kastar in ett par frågor i din tråd?

Är det någon speciell typ av utställningskoppel man använder till retrievers eller duger det med "vanligt"?

Hur tränar man effektivast att hunden håller sig still när domaren ska känna igenom? Min är lite hyper och äääääälskar människor. Låta en massa främmande människor klämma och undersöka bara...?

Jag har letat men inte funnit någon slags ringträning i Sthlmsområdet, helst norrort. Kan någon tipsa mig om det finns någonstans, pma gärna isf!

Vi ska gå på en sk open show som inte är riktigt lika formel utan för nybörjare och det känns ju bra. Hyser en viss misstanke om att det blir en turbulent dag...

Ta det kopplet du trivs bäst med. Vissa har kedjor, jag kör med typ minihundskoppel i nån slags nylon, av den enkla anledningen att jag har sett kedjorna gå i sönder inne i ringen flera gånger.

Lär henne att hon inte ska vara så hyper mot andra människor. MIn hund bryr sig iofs inte om folk, men det enklaste är helt enkelt att träna, träna, träna på att det är du som gäller. Beröm henne när hon gör rätt hela tiden. Retriversen ska ju vifta på svansen inne i ringen, så det gäller att inte dämpa dem för mycket.

Efter ett tag så lär sig hunden vad utställningen gäller. Ska jag bara ställa upp min hund hemma så står hon inte hälften så bra som hon gör i en ring när hon kommer in där. :)

Angående ringträningen bor jag i fel ände av landet, men jag tränade min privat, men SKKs länsklubbar anordnar ringträning.

//E

Ja vi tränar på pendeltågsstationen varje dag att det är matte som gäller och det börjar ge resultat nu. Men jag undrar hur kommer gå när dessa främmande kommer fram och ska känna på henne...? :confused: Det lär ju vara omöjligt att få henne fokuserad på mig då om jag inte hänger en falukorv om halsen.

Har surfar runt på SKKs och länsklubbarnas sidor och SBK utan att hitta något. Tänkte att det kanske fanns någon engagerad uppfödare eller privat tränare/grupp som hade något för oss.

Man ser ofta hundar som slänger sig på domaren av ren glädje och de har oftast överseende med unga hundar, tyska domare brukar vara svåra dock...

Träna... Be "hyffsat" främmande människor, de du känner men inte hon, att klämma på henne medans du ställer henne (ha godis precis framför nosen i början) och skulle hon börja hoppa eller åma sig så bara ta tillbaka henne som hon stod. Tänk på att de inte får bete sig som de brukar, inte gulla med henne eller överdrivet hälsa på henne. Domarna brukar bara sträcka fram handen snabbt för att hunden ska lukta sen öppnar de munnen, typ...

//E

lady_vip skrev:
Träna med en hyffsat främmande man som mäter, eller gå på ringträning och be dem mäta.

Är han stor eller de bara gör det? Jag har ställt min hund en del, hon är 1 cm under maxstrecket och de har bara mätt en gång.

Tyvärr är det ju så att man får stå ut med stela oförstående domare i bland. Tikarna känner de ju på underlivet och då brukar jag sätta min hand i ljumsken på min hund så att hon inte sjunker ihop.

//E
Ja det görs vid varje utställning, mäter alltså.De får ha en maxhöjd på 63cm och hanen är 61,5.

Ja tyvärr så finns här ingen klubb med ringträning,men jag få snoka reda på en "främmande" karl. Tiken ska ju också ställas är det tänkt och där måste vi absolut låta henne vänja sig vid att främmat folk klämmer och känner.Fast hon är mer på det andra hållet, hon blir förbannad om främmat kräver att de ska känna på henne:crazy:

jag tror INTE det är klädseln på handlern som är avgörande. DOCK kan handlern vara avgörande i det syftet vem som ställer hunden bäst.

Du skriver som tips "ha ej gympaskor". DET vill jag gärna veta varför? :eek:

Hihi, sist hade jag som sagt kavaj och kostymbxor och gympaskor, dock mörka, så jag håller inte med där.:)

Jo, fast handlern klädsel är avgörande, ser man proper och söt/snygg ut så irriterar inte domaren sig på handlern. En tjej som ställer i min ras ställer alltid i enormt urringat, så att allt håller på att ramla ut, hon har aldrig vunnit nåt, hon ser alldeles för vulgär ut för de utländska domarna är min slutsats, för hunden är bra ;)

//E

När jag ställde sist så frågade folk om min hund stod. Klart att hon står skryter jag. Hon står perfekt. Folk frågar ju för jag ställer aldrig. Men stå kan hon allt.

Men vad händer? Hunden sätter sig gång på gång heeela tiden. Jag blir helt förvirrad och fattar ingenting. Så på en kvällspromenad lite senare så tar jag upp en godis och hunden sätter sig kvickare än kvickast. (Hon står alltid när jag tar fram godis annars) Då slår mig tanken på att det är hundvakterna som lärt henne att sätta sig för godis *suck* Jag verkligen avskyr det :( Jag hoppas att jag kan lära bort det igen när jag kan ha de hemma jämt. Jag som varit supernoga med det där sen hon var liten...

Det är en sådan detalj som ingår i AnnikaWs fråga om träna för lydnad. Jag lär mina hundar stå före sitt. Jag tycker att det underlättar lydnadsträningen enormt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 368
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235
Övr. Hund Åh jag känner att jag sitter i en jobbig situation just nu. En vän till mig har en arbetskamrat som har en tik, 8 år gammal Amstaff, som...
Svar
3
· Visningar
1 124
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama