Någon som är duktig på sår...

S

sofieshopp

Min häst har lyckats få ett sår (från en brodd) precis ovanför hoven (kronranden kanske de heter...?) på en av framhovarna...

Är det någon som har en ide om hur man kan skydda detta..? går det att linda så långt ner?

Sv: Någon som är duktig på sår...

Ser inte din bild, men jag har använts bomullstuss och flexlinda någon gång. Lindat kring ballarna och lite upp mot karleden. Sitter väl inte jättebra däremot. Men är det ett mindre sår kanske du kan låta det andas?

OKi.. jag ska försöka i eftermiddag vill ju inte att det ska komma in smuts i det när han går ute... börjar ju bli lite lerigt i hagen nu! men de kanske är bra att det får andas? tack för tipset

Jag ser inte heller din bild men ett broddtramp där ska man försöka dra ihop så mycket det går och sedan ska du sätta ett galoppbandage. Bandaget täcker du sedan med ett ordentligt lager silvertejp. Om hästen inte är halt kan den sedan gå ut som vanligt men se till att du har många lager silvertejp under hoven så att inte bandaget går sönder och såret blir smutsigt. Byt bandage när hästen kommer in och håll noga koll på såret.

Kolla noga så att inte hoven är skadad, är den det så ska du kontakta veterinären så att denne får bedömma om hen behöver komma ut. Skador som går ner i kötthoven kan vara allvarliga.

Jag ser inte heller din bild men ett broddtramp där ska man försöka dra ihop så mycket det går och sedan ska du sätta ett galoppbandage. Bandaget täcker du sedan med ett ordentligt lager silvertejp. Om hästen inte är halt kan den sedan gå ut som vanligt men se till att du har många lager silvertejp under hoven så att inte bandaget går sönder och såret blir smutsigt. Byt bandage när hästen kommer in och håll noga koll på såret.

Kolla noga så att inte hoven är skadad, är den det så ska du kontakta veterinären så att denne får bedömma om hen behöver komma ut. Skador som går ner i kötthoven kan vara allvarliga.

Galoppbandage de var en bra ide...!
Såret är som tur va inte så djupt utan mest ytligt, har dok svårt att läka då när man rider ut så är ju snön ungefär så hög så de rivs upp igen... så det är nog snart att linda det...

Har dok för mig att jag fått lära mig nån gång i tiden att man inte ska linda kronranden på grund av blodtillförseln till hoven... vet du något o det?

När man sätter ett galoppbandage så lindar man ju kronranden. Givetvis får man ju inte dra åt för kung och fosterland och ha ordentligt med bomull emellan.

Om det är ytligt och precis i kronranden och hästen inte går i massor med lera, skulle jag inte linda. De har mycket gott läkött där och det läker snabbast om det får andas. se till att spola rent rejält varje dag bara.

kl

Min häst trampade sig oxå med brodd idag. Men ska man verkligen ha bandage runt hela hoven?? Måste ju bli värre då, speciellt nu när hagarna är blöta=bandaget suger upp allt vatten och smuts som skaver på såret och det blir ännu värre??

Är det inte bättre att det får vara naket?
Ska man tvätta med jodopax eller inte?

se tidigare svar. är hagen extremt lerig så förvärrar bandaget om det suger upp fukt och blir fuktigt/varmt att bakterier samlas och letar sig in.

men är hagen sån skulle jag försöka hitta en bättre lösning även utan bandage och se till att hästen inte står i en sån hage första dagarna,så att såret får läka lite innifrån innan det utsätts för sånt.

jodopax används endast på mkt infekterade sår om ens då. det förstör även de goda bakterierna och vävnad som främjar läkning.

ska du använda ngt bakterie dödande så använd steriliserande koksalt lösning eller möjligtvis alsol lösning, men framför allt spola rent med vanligt hederligt vatten.

Vår fullblodsvallack broddtrampar sig då och då bak, han trampar sig med bakfötterna på varandra, har 4 brodd i fram men bara traktbroddar bak, annars trampar han sig ännu mer. Har boots på men han får skav så man får välja på pest eller kolera:mad: Oftast är det ytliga skador, brukar inte bandagera utan när vi tar in om det är lerigt så spolar vi med vatten, sprayar på lite sårspray, brukar läka väldigt fort och har hitills inte vart nåt större problem, har ju vart bra vinter med snö och torrt. Tror det läker fortast om man täcker så lite som möjligt, lufta och tvätta med vatten å Lactacyd tvål.

Min pålle trampade sig också häromdagen, men lyckligtvis blev det inget sår, han skavde "bara" av lite glasyr eller vad det heter. Men jag funderade på, om det hade blivit ett sår, hur hade det funkat att sätta på sprayplåster? Vi har inte leriga hagar, men de hittar ändå leriga ställen att traska i...

Jag kan inte se din bild men ifall du funderar på en omläggning så kan jag beskriva hur jag hade gjort ;)

1. Noggrann rengöring med t.ex. koksaltlösning.
2. Bomull på rulle, lindan runt sårområdet.
3. Vetflexlinda så att det sluter tätt.
4. Plastpåser för att hålla vätan ute.
5. Ny vetflexlinda för att hålla påsen på plats samt undvika prassel som kan skrämma hästen.
6. Ev lite silvertejp vid änden på lindan så att det sitter ordentligt.

Du kan allstå linda hela hoven och trä i den i en hel plastpåse s.a.s. Hoppas du förstår hur jag menar. Jag hade tagit av bandaget nattetid och tvättat (mild tvål och koksaltlösning) och lagt om det på morgonen. Jag anser att sår ska luftas så mkt som möjligt men jag förstår om det är svårt när såret sitter som det gör och hagarna dessutom är leriga. Om du INTE har lera i hagen, d.v.s. fruset ännu så hade jag låtit såret vara.

Mvh JV

Min häst trampade sig rejält för snart tre veckor sedan, det var riktigt djupt och fult.

Han fick gå med galoppbandage i två veckor, innan det läkte ihop så pass att jag vågade låta det vara fritt. Hagen var iofs inte lerig, men snön hade börjat smälta, så vid grinden var det lite geggigt och inne i boxen skulle det ju komma in en massa halm och bös i såret, så det kändes säkrast att linda, framförallt eftersom det var så pass djupt.

Jag lät det dock lufta så mycket som möjligt, t ex när vi red ut och vid pyssel på gången.
Jag tvättade med koksaltlösning och lade nytt bandage varje kväll. Nu ser det äntligen mycket bättre ut:banana:

Jag tillhör den där sortens (hemska) hästägare som i princip aldrig petar i mina hästars sår om de inte är så pass stora att de nästan kräver veterinärvård. På sin höjd rengör jag med tvål & vatten och sommartid skyddar såret från insekter & smuts med ngn form av sårspray.

Hästar har en otrolig förmåga att läka sina sår alldeles på egen hand bara man låter bli att pilla en massa :)

Nu kommer jag kanske få djurskyddet efter mig efter detta avslöjande :p

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: BoYo
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: lundsbo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka