Någon som är duktig på Löshoppning?

W

Wilma

Har ju en treåring som iofs är dressyrstammad men som vi löshoppat nu en del. Till saken är att jag inte tycker att han blir bättre? Från början fick han bakbensfel(lättare iofs) såg på filmenerna att han på verkas av om man driver han för hårt. Nästa gång lät vi honom gå mer för egen maskin vilket gick bra men på träningen så resulterade det i lättare frambensfel istället?! Blev lite mer på framdelen.

Han är kanske helt enkelt inte någon hopptalang men det frustrerande är att hans bra språng är riktigt bra.

Stigsprång är aldrig något problem river han så är det oftast frambommen. Oxrar däremot är han värdelös på direkt de börjar hamna på 110-130.

Någon som har några träningstips? Eller är det bara att fortsätta träna oxrar?

Sv: Någon som är duktig på Löshoppning?

HUR löshoppar du din häst. Ett normal löshoppningspass ska inte innehålla speciellt mycket än 10 språng.

Viktigt är att ha rätt avstånd mellan hjälphinder och själv hindret.

Nummer två är att hästen får galoppera igenom kombination en två gånger.

Sedan höjer man själva hindret till kanske 60-80 cm beroende på hästens ålder och utbildningsnivå. Då har du använt 3 av 10 rundor genom serien.

Om dessa går bra väljer man antingen att stanna kvar en runda eller höja med ca 10-15cm beroende på hästens självkänsla och utbildningsnivå.

Den sista rundan ska hästen få galoppera igenom serien nedsänkt och klar och när man är klar så ska häste i stort sett inte gått igenom serien mer än 10 gånger.

Du skriver att din häst är tre år och får problem på oxrar på 1.30m. Varför är du på de höjderna och hoppar? Ni har inget där att göra, löshoppning är inte till för att hoppa skiten ur den unga hästen för att se hur högt och brett den kan hoppa. Det är ett par år sedan jag sist visade häst på kvaliten men då satt gränsen på 1.20m för fyraåringarna.....

Jag är själv en hoppmes och försöker tuffa till mig lite, när vi löshoppat själva har det inte varit högre änn 110cm pga att jag är rädd för att stöta på problem och att jag vill att han ska ha kvar sitt självförtroende.

När vi har löshoppat för instruktör har väll höjden kommit upp i 120. Har faktiskt hela tiden trott att målet varit 130 för treårstestet skull? ( därav att jag skrev 110-130cm) Men vet att bara de hoppar 110cm på treårs godkänt så får de minst 5 . 5 i betyg. De som får högre betyg hoppas högre.

Vi har hoppat honom 6-8 språng/tillfälle. Det jag inte gjort dock är att låta han gå ett sista varv på låg höjd.

Min häst fick då hoppa 130 på 3:års testet.
Så man vill ju gärna att dom ska vara väl förberedda..
Men man tar ju bara något språng ibland på dom höjderna.
Huvudsaken är ju att dom har roligt och att självförtroendet blir på topp ;)

När en löshoppningsdomare höjer upp för enstaka individer är det oftast för att avgöra om det är en talang eller inte och ofta även som en del i en problemlösning för domarna för att de står och väger mellan två olika betyg.

Men då har du ju planen klar för dig samt en intruktör som (förhoppningsvis) vet vad den håller på med :idea: Du får ursäkta men med bakgrund av alla skräckhistorier man läser under de flesta forumen här på buke så såg jag det framför mig att du hoppade 1.30 alltsomoftast helt utan vägledning och mål:o

Viktigt är att man ändå inte löshoppar för mkt och för ofta.:)

Liknande trådar

Hoppning Jag skickade in en fråga till en expert ang min hblhingst. Såhär löd frågan: Jag har en fråga angående min femåriga...
Svar
16
· Visningar
1 606
Senast: weasel_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka