någon som är bra på foderstater?

scizofren

Trådstartare
jag har tillgång till havre, betfor och mineraler, men köper annat foder också om det behövs. vad kan vara en bra kraftfoderstat för ett Engelskt Fullblod som väger ca 500 kg, är sju år och ska bygga muskler? jag skulle vilja ha lite tips. hon ska få kraftfoder morgon och kväll och efter ridtur.
självklart ska jag ta reda på mer och kanske låta någon expert sätta upp hennes foderstat, men jag skulle vilja ha ett hum om vilket extra foder jag kan behöva och hur mycket hon kommer att äta om dagen.
tack på förhand!:bump:

Sv: någon som är bra på foderstater?

Du måset ha en höanalys.

Har precis fått hjälp med att forma en foderstat åt min häst. En hel del siffror och tänkande.... Men så klurigt är det inte när man väl fått lite grepp om vad det går ut på

Mina fullblod får förutom havre o betfor även proteinrik musli och lusern då de är lite dåliga på att äta hö. Soja och olja fyller jag sedan på med. kvot på ca 7.

Det allra bästa tipset du någonsin kan få är att titta på höanalysen.

Finns det ingen, och det inte kommer att göras någon heller, så är det bara att chansa på. Och för att kunna göra det så måste man se hästen till vardags under en längre period, och det gör ju bara du.;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023