Någon som är bra på Biologi? (Genetik)

Idas

Trådstartare
Har lite uppgifter som jag inte riktigt vet hur de ska lösas. De är säkert inte alls svåra men jag hittar inget när jag googlar heller.

1.
Vid ett experiment med bananflugor korsades en hona som var heterozygot i två icke-kopplade autosomala lokus, Bb C1C2 med en hanne som var homozygot i dessa lokus, bb C1C1 . Vilka typer av ägg respektive spermier bildas?

Välj ett svar
a. BC1, BC2, bC1, bC2 respektive bC1
b. BC1, BC2, bC1, bC2 respektive bC1, bC2
c. BC1, bC2, respektive bC1
d. B, b, C1, C2 respektive b, C1
e. B, b respektive C1, C2

2.
A- och B-lokus ligger kopplade på kromosom 2 hos bananfluga (Drosophila melanogaster). Kromosom 2 är en lång metacentrisk kromosom. En bananflugehanne är cis-heterozygot i bägge lokus, AaBb. Vilka gamettyper kommer flugan att bilda med avseende på kromosom 2 om ingen rekombination sker?

A B cis A b trans
a b a B

Välj ett svar
a. Ab och aB
b. AB, aB, Ab och ab
c. AB och ab
d. AA och bb
e. AA, BB, aa och bb

Hur kommer man fram till detta? Korsningsschema? Hur ser detta schemat ut isåfall? Hjälp :(
 
Sv: Någon som är bra på Biologi? (Genetik)

Uppgift 1 om jag inte minns helt fel, så är svar d. rätt då de är autosomala och icke kopplade. Fråga 2 förstår jag inte riktigt hur du menar med:

A B cis A b trans
a b a B
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som är bra på Biologi? (Genetik)

Texten har hoppat lite konstigt!

Ska vara

A B
--- cis
a b

A b
---- trans
a B

Vet inte heller vad de menar med detta. Får mejla min kursledare och höra annars :)
 
Sv: Någon som är bra på Biologi? (Genetik)

Fråga 1 måste vara D ja. Den frågar ju efter ägg och spermier.
 
Sv: Någon som är bra på Biologi? (Genetik)

Ellwr alltså, varje ägg har ju både b och c. Tycker alternativen var lite konstigt formulerade (eller så är jag trött).

(Tillägg: a kan alltså också stämma)

Kommer inte ihåg cis och trans, skriv gärna när du vet eller så kan jag försöka komma ihåg att slå upp när jag kommer hem, blev nyfiken...
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som är bra på Biologi? (Genetik)

Ja! Så bör det ju rimligen vara! Både B och C locus ska ju finnas i varje gamet, därav a. Tycker jag nu :D
 
Sv: Någon som är bra på Biologi? (Genetik)

Har lite uppgifter som jag inte riktigt vet hur de ska lösas. De är säkert inte alls svåra men jag hittar inget när jag googlar heller.

1.
Vid ett experiment med bananflugor korsades en hona som var heterozygot i två icke-kopplade autosomala lokus, Bb C1C2 med en hanne som var homozygot i dessa lokus, bb C1C1 . Vilka typer av ägg respektive spermier bildas?

Välj ett svar
a. BC1, BC2, bC1, bC2 respektive bC1
b. BC1, BC2, bC1, bC2 respektive bC1, bC2
c. BC1, bC2, respektive bC1
d. B, b, C1, C2 respektive b, C1
e. B, b respektive C1, C2

2.
A- och B-lokus ligger kopplade på kromosom 2 hos bananfluga (Drosophila melanogaster). Kromosom 2 är en lång metacentrisk kromosom. En bananflugehanne är cis-heterozygot i bägge lokus, AaBb. Vilka gamettyper kommer flugan att bilda med avseende på kromosom 2 om ingen rekombination sker?

A B cis A b trans
a b a B

Välj ett svar
a. Ab och aB
b. AB, aB, Ab och ab
c. AB och ab
d. AA och bb
e. AA, BB, aa och bb

Hur kommer man fram till detta? Korsningsschema? Hur ser detta schemat ut isåfall? Hjälp :(



Den fetmarkerade av Drosofilahanen får mig att anta att cis/transbeskrivingen där under är en förklaring av cis resp. trans.
Och eftersom han är cis bör alternativ C vara korrekt.
 
Sv: Någon som är bra på Biologi? (Genetik)

Den fetmarkerade av Drosofilahanen får mig att anta att cis/transbeskrivingen där under är en förklaring av cis resp. trans.
Och eftersom han är cis bör alternativ C vara korrekt.

Så tolkar jag det också, med lite halvdan hjälp från min gamla kurslitteratur.
 
Sv: Någon som är bra på Biologi? (Genetik)

Har fått tag på facit och rätt svar på 1 är a.
Svar på 2 är c.

Har ingen förklaring på varför dock.

Hur kom ni fram till svaren? :)
 
Sv: Någon som är bra på Biologi? (Genetik)

Trans betyder across, vilket betyder att de muterade generna sitter pp olika kromosomer.
Cis är motsatsen, att ena kromosomen bär båda mutanterna och den andra båda vildtyperna.
Se "figuren" som ts skrev.
 
Sv: Någon som är bra på Biologi? (Genetik)

Kul, då hade vi rätt :)

I fråga ett är frågan vad honans ägg respektive hanens spermier innehåller för gener. B och C nedärvs oberoende av varandra (okopplade) och oberoende av kön (autosomala).

Både b och c ska alltså vara med i varje ägg/spermie.

Honan är heterozygot och får då 4 alternativ (iom att det är könsceller är det bara en uppsättning av varje gen så inget korsningsschema behövs). Hanen är homozygot på båda så då finns bara en variant.

Fråga 2 så är generna kopplade, så a och b nedävs ihop. Se förklaring av cis och trans som jag just skrev och i din figur.

Förstår du? :)
 
Sv: Någon som är bra på Biologi? (Genetik)

Trans betyder across, vilket betyder att de muterade generna sitter pp olika kromosomer.
Cis är motsatsen, att ena kromosomen bär båda mutanterna och den andra båda vildtyperna.
Se "figuren" som ts skrev.

Fast inte "olika kromosomer" utan den andra kromosomen av kromosomparet, om jag inte är helt ute och cyklar :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp