Någon som använder märk-DNA till sadlar eller annan dyr utrustning?

nickan1

Trådstartare
Jag undrar om någon har testat att använda märk-DNA till dyr utrustning? I så fall får ni gärna dela med er av hur det fungerat, har ju varit en del stölder av sadlar och annan dyr utrustning i stall i Sverige det senaste. Kan DNA;t på något sätt skada sadeln? Kollade på ett märk-DNA det stod att det var registreringsformulär med jag antar att man skickar det till polisen då?
 
Jag använder det men har inte fått något stulet så jag kan inte svara på hur det fungerar att få det spårat. Jag har märkt sadlarna och min tömkörningsdäckel.

Jag använder smartwater. Märkningen syns bara som lite glansigare på lädret. Man registrerar sin dna hos företaget. Om polisen sedan hittar stöldgods med dna kontrollerar dem med företaget vem ägaren är.

Men det är ju ingen garanti, polisen måste ju faktiskt hitta prylen först för att kunna spåra den. För mig är den lilla chansen ändå värd pengarna.
 
Jag använder det men har inte fått något stulet så jag kan inte svara på hur det fungerar att få det spårat. Jag har märkt sadlarna och min tömkörningsdäckel.

Jag använder smartwater. Märkningen syns bara som lite glansigare på lädret. Man registrerar sin dna hos företaget. Om polisen sedan hittar stöldgods med dna kontrollerar dem med företaget vem ägaren är.

Men det är ju ingen garanti, polisen måste ju faktiskt hitta prylen först för att kunna spåra den. För mig är den lilla chansen ändå värd pengarna.
Tack för svar! Jag förstår att det inte är någon garanti men känns iallafall som en billig investering i förhållande till vad en sadel kostar. Om något blir stulet är det ju iallafall om det blir hittat enkelt att bevisa att man äger det. Kommer att köpa det och märka de dyra sakerna iallafall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 012
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 091
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 130
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 093
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp