Någon skillnad? Torv köpt i affär eller hos tex bonde?

A

afsana

Är det någon speciell skillnad på torvströ man köper i affär eller hos en bonde?
Priset naturligtvis men kvalitetsmässigt? Jag ringde på torv hos en bonde. Han sa att det kunde förekomma någon rotbit osv i torven.
Har ni någon erfarenhet av torv köpt hos bonde.
Vad tycker ni om priset? 250:- för en 1m3 dvs 1000 liter. Är dessutom packat och nedtryckt med skopa i en "nätkorg med måttet 1*1*1m.

Sv: Någon skillnad? Torv köpt i affär eller hos tex bonde?

Nu var det ett tag sedan jag använde torv, men jag minns att det kunde komma med grenar och rötter och det var torv som köptes i affär.
Jag hade slagit till om jag vore du!

Nja det är ju lite svårar med fuktigheten i torven men det löser man lätt genom att vattna och kratta den, den jag köper nu är väldigt bra, vissa kan vara väldigt små partiklade. jag betalar 200kr för ett släp med höga galler väggar typ 1.5*2.5*1 typ men då känner min mamma honom långt tillbaka så slå till.

kan inte vara någon skillnad.
hur torven ser ut beror mer på var den är bruten.
Vi har haft rejäla grenar med i vår köpta torv.

Priset blir något dyrare än för den torv jag köper på Lantmännen. Jag köper de blå balarna, som innehåller 400 liter kvalitetsmässigt mycket bra torv, för 92 kr/st. Dvs 230 kr för 1000 liter.

Priset blir något dyrare än för den torv jag köper på Lantmännen. Jag köper de blå balarna, som innehåller 400 liter kvalitetsmässigt mycket bra torv, för 92 kr/st. Dvs 230 kr för 1000 liter.
Vad olika det måste vara på Granngården och Granngården.:cry:
Hos oss finns bara grön påse 25 kg för 100:- Dyrt tycker jag!

Vad olika det måste vara på Granngården och Granngården.:cry:
Hos oss finns bara grön påse 25 kg för 100:- Dyrt tycker jag!

Min är vit. De har minskat sen nyår, och priset gick nog opp. Text E Sandström står på det. Ska oxo kolla om jag hittar nåt annat bättre och / eller billigare. :)

Det beror på vad för torv som bonden har köpt. Är det strötorv så ska det var samma sak som i säckar på tex granngården men är det jordtorv som är billigare så är den inte lika vattenabsorberaden men det märks när men tar i torven. Torven sak vara torr och fluffig och bete sig som en disktrasa när man hanterar den om det är strötorv för packetering i säck eller till stall.

Blir den för torr är det svårt att få den att absorbera vatten och det blir gegga i stallet istället för bädd.

Jag köper Neova Kaballus för (78 kr/bal 300 l komprimerat till 80 l ca 35 kg) för den dammar inte och ligger där jag vill ha den i stallet.

Grannen har lösdrift till sinna nöt och har löstorv och den fungerar mycket bra när han förbättra djupströbädden.

Det beror på vad för torv som bonden har köpt. Är det strötorv så ska det var samma sak som i säckar på tex granngården men är det jordtorv som är billigare så är den inte lika vattenabsorberaden men det märks när men tar i torven. Torven sak vara torr och fluffig och bete sig som en disktrasa när man hanterar den om det är strötorv för packetering i säck eller till stall.

Blir den för torr är det svårt att få den att absorbera vatten och det blir gegga i stallet istället för bädd.

Jag köper Neova Kaballus för (78 kr/bal 300 l komprimerat till 80 l ca 35 kg) för den dammar inte och ligger där jag vill ha den i stallet.

Grannen har lösdrift till sinna nöt och har löstorv och den fungerar mycket bra när han förbättra djupströbädden.
Jag frågade honom om det var en torr torv och då svarade han att det är sån torv som man ska ha till tex hästar.
Ja borde ialla fall bli lite billigare än den jag köper för 100:- 25 kg. 25 kg borde vara runt 210 liter torv om jag går efter riktlinjer jag fått i en annan tråd.
Ska nog prova i alla fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka