Någon sjukvärdskunnig som kan hjälpa mig?

Vad som KAN hända - du kan dö eller få kroniska skador som du kommer få leva med resten av livet.

Vad du ska göra OM du gör om samma dumma misstag: Omedelbart (innan du börjar må dåligt) ringa 112 eller Giftinformationscentralen.

Det är så enkelt. Det går inte att försöka räkna ut en lagom, ofarlig överdosering. Och det som funkade igår kan vara fatalt imorgon.
Jag förstår det, men t.ex. det som står som maxdos per dygn kan väl inte vara så farligt även om man tar det vid ett tillfälle och inte uppdelat?
Igen, inget jag planerar att göra, men SKULLE det hända så känns det bara larvigt att kontakta akuten/112/1177/etc om det inte är speciellt allvarligt.

Jag undrar framförallt vad som KAN hända och vad jag borde ha gjort, OM jag skulle göra om samma dumma misstag.
Det är rent generellt dumt att överdosera för att det kan vara farligt; det räcker med det. Det är inte en lämplig lösning i den stunden du får idén. Så nästa gång behovet uppstår så kontaktar du sjukvården. Innan dess ser du till att berätta för din kontakt i vården om dina funderingar, få hjälp med rätt medicin i rätt dos och hur du ska hantera det om situationen uppstår.

Har du svårt att få hjälp i vården så be någon följa med och stötta dig.

Det är rent generellt dumt att överdosera för att det kan vara farligt; det räcker med det. Det är inte en lämplig lösning i den stunden du får idén. Så nästa gång behovet uppstår så kontaktar du sjukvården. Innan dess ser du till att berätta för din kontakt i vården om dina funderingar, få hjälp med rätt medicin i rätt dos och hur du ska hantera det om situationen uppstår.

Har du svårt att få hjälp i vården så be någon följa med och stötta dig.
Ja, jag vet att det är dumt.
Jag ska ta upp det med min kontakt och se om jag kan få en läkartid men jag är skeptisk till att jag kommer få någon inom den närmsta tiden.
Har ingen jag kan ta med för stöttning.

Jag hade en god vän som knaprade värktabletter efter en hjärnblödning som nästan tog kål på hen.
Det var Treo comp, Citodon, Temgesic, Nobligan Tramadol, samt Dextropropoxyfen (finns inte längre) dessutom drack hen en hel del alkohol. Levern blev överbelastad o hen hade ofta blödande magsår.
Dödsorsaken var oklar, magen frätte sönder o levern lade av till följd av att den var nerlusad av maligna tumörer.

Vi delade vått o torrt i många år o saknaden är enorm. Flera av mina o min sons väggar pryds av hens tavlor o tryck.

Senast ändrad:
Jag förstår det, men t.ex. det som står som maxdos per dygn kan väl inte vara så farligt även om man tar det vid ett tillfälle och inte uppdelat?
Igen, inget jag planerar att göra, men SKULLE det hända så känns det bara larvigt att kontakta akuten/112/1177/etc om det inte är speciellt allvarligt.

Beroende på läkemedel, hur dina lever/njurar mm mår osv så jo det kan vara "så farligt" att ta hela dygnsmaxdosen på en gång. Skulle jag ta hela dygnsdosen på en gång av en av mina mediciner skulle jag garanterat bli medvetslös. I bästa fall. troligen skulle jag få kramper med. Kanske sluta andas.

Jo, det kan vara farligt! Och det är inte larvigt att ringa 112/1177/giftinformation om man överdoserat.
Mår du så dåligt att du känner att du måste överdosera borde du ringa 112 eller 1177.

Men det finns ingen sjukvårdsutbildad som kommer ge dig råd över hur farlig din eventuellt framtida överdos kan vara, speciellt inte anonymt över nätet. Det skiljer sig ju beroende på situation, dos, typ, samsjuklighet, daglig form, annan medicinering, etc etc etc. Att någon seriös kommer sitta här och säga hur allvarligt det kan vara ser jag som väldigt osannolikt. Legitimerad personal är dessutom skyldig att journalföra råd och bedömningar.

Kontakta 1177 för att det ska bli rätt, för alla. Och främst din egen skull så bedömningen blir korrekt! Det är inte fånigt, det är meningen att användas så.

Beroende på läkemedel, hur dina lever/njurar mm mår osv så jo det kan vara "så farligt" att ta hela dygnsmaxdosen på en gång. Skulle jag ta hela dygnsdosen på en gång av en av mina mediciner skulle jag garanterat bli medvetslös. I bästa fall. troligen skulle jag få kramper med. Kanske sluta andas.
Det visste jag inte, jag har trott att maxdos/dygn är ofarlig även om den inte är tänkt att intas vid ett tillfälle. Men då har jag lärt mig något idag också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka