Någon sjukvärdskunnig som kan hjälpa mig?

Om man drabbas av lindriga eller svåra biverkningar vis överdosering kan skilja sig från gång till gång. Vissa mediciner lagras tex i levern och för varje överdos ökar risken för svåra skador och ev död.
Överdosera är inte att rekommendera. Om medicinen inte hjälper kan man behöva byta sort/komplettera med annan sort eller tex komplettera med psykolog/läkare osv.

Ingenting eftersom jag inte fått några svar på hur allvarliga de olika "nivåerna" (lindrig, måttlig och allvarlig förgiftning) är. Jag vill bara veta, är det så konstigt?

Nivåerna är ju just lindrigt, måttligt och allvarligt och som sagt, de här funderingarna bör du ta med behandlande läkare som då på plats kan förklara effekterna både kortsiktigt och långsiktigt, vad som gäller för just den medicinen och den dosen.

Om man drabbas av lindriga eller svåra biverkningar vis överdosering kan skilja sig från gång till gång. Vissa mediciner lagras tex i levern och för varje överdos ökar risken för svåra skador och ev död.
Överdosera är inte att rekommendera. Om medicinen inte hjälper kan man behöva byta sort/komplettera med annan sort eller tex komplettera med psykolog/läkare osv.
Tack för bra svar på det jag undrade!

Jag antar att den allvarliga nivån räknas som allvarlig. Den lindriga som lindrig och den måttliga som måttlig.

Är det något du planerar att göra om?
Jag planerar inte att ta en så pass stor överdos igen, nej. Iofs hade jag inte planerat det när det hände heller, men då visste jag hur mycket för mycket det var.

Ingenting eftersom jag inte fått några svar på hur allvarliga de olika "nivåerna" (lindrig, måttlig och allvarlig förgiftning) är. Jag vill bara veta, är det så konstigt?

Nej, och det går ju inte att veta utan att ha kännedom om vilket preparat man menar.

Exempel: Alvedon.
Redan liten överdosering kan leda till på sikt allvarliga (läs; leda till svikt) leverskador.

Jag må låta som en petimäter och moraltant, men det kloka, rent generellt, är att ALDRIG överdosera utan att ha fått råd att det är OK (det finns vissa läkemedel där det är helt OK att överdosera, men det kan/bör man inte läsa sig till själv).

Jag planerar inte att ta en så pass stor överdos igen, nej. Iofs hade jag inte planerat det när det hände heller, men då visste jag hur mycket för mycket det var.
Lergigan? Jag kan förstå tanken att ta mer i stunden, om den önskade effekten uteblir - men att i efterhand lusläsa bipackssedlar, fråga folk på nätet (nu valde du ett bra forum tackolov) och fundera på hur farligt det var med tanken att kanske göra det igen; det är dumt.

Får du inte effekt av en medicin på föreskriven dos, så pratar du med din läkare om det. De har sin utbildning och sin lön för att ha ansvaret över lagom dos. Mixtra inte själv.

Med reservation om jag missuppfattat något - multi tasking i vanlig ordning.

Max dygnsdos står i Fass, den skall inte överskridas om det inte står siq! på receptet!
Många läkemedel interagerar med varandra vilket gör det farligt att ta maxdos av enskilda preparat. Farmaceuter (på apoteken) har bra koll på sådant.

Lergigan? Jag kan förstå tanken att ta mer i stunden, om den önskade effekten uteblir - men att i efterhand lusläsa bipackssedlar, fråga folk på nätet (nu valde du ett bra forum tackolov) och fundera på hur farligt det var med tanken att kanske göra det igen; det är dumt.

Får du inte effekt av en medicin på föreskriven dos, så pratar du med din läkare om det. De har sin utbildning och sin lön för att ha ansvaret över lagom dos. Mixtra inte själv.

Med reservation om jag missuppfattat något - multi tasking i vanlig ordning.

Det är inte så att jag funderar på/planerar att ta en överdos igen. Jag undrar framförallt vad som KAN hända och vad jag borde ha gjort, OM jag skulle göra om samma dumma misstag. Vilket jag inte planerar att göra mtp hur jag mådde av det.

Max dygnsdos står i Fass, den skall inte överskridas om det inte står siq! på receptet!
Många läkemedel interagerar med varandra vilket gör det farligt att ta maxdos av enskilda preparat. Farmaceuter (på apoteken) har bra koll på sådant.
Mina läkemedel ska inte påverka varandra vad jag förstått iallafall, det var någon på apoteket som gick igenom dem och kollade det. Och det var när jag tog mer olika sorter än vad jag gör nu.
Så just det är nog iallafall ingen fara för mig.

Det är inte så att jag funderar på/planerar att ta en överdos igen. Jag undrar framförallt vad som KAN hända och vad jag borde ha gjort, OM jag skulle göra om samma dumma misstag. Vilket jag inte planerar att göra mtp hur jag mådde av det.

Vad som KAN hända - du kan dö eller få kroniska skador som du kommer få leva med resten av livet.

Vad du ska göra OM du gör om samma dumma misstag: Omedelbart (innan du börjar må dåligt) ringa 112 eller Giftinformationscentralen.

Det är så enkelt. Det går inte att försöka räkna ut en lagom, ofarlig överdosering. Och det som funkade igår kan vara fatalt imorgon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka