Någon sjukvärdskunnig som kan hjälpa mig?

Problematisk

Trådstartare
Jag har läst bipacksedel på en medicin jag har, och där står det även vid vilka mängder en (över)dos är lindrig, måttlig samt allvarlig. Vad innebär dessa olika?
Alltså jag är inte så dum att jag inte förstår att lindrig är just lindrig och så, men hur kraftigt upplever man symptom på förgiftning vid de olika nivåerna? Vid vilken nivå bör man uppsöka sjukhus?
Listan över symtom vid överdosering ser ut såhär, om det är till nån hjälp för att svara på frågorna?
"Somnolens, medvetslöshet och/eller exitation (främst hos barn). Ataxi, tremor, huvudvärk, hallucinationer, kramper. Muntorrhet, flush, hypertermi, mydriasis. Urinretention. Takykardi, vid massiva doser ev. blodtrycksfall och arytmier.
Illamående och kräkningar. Även extrapyramidala symtom är tänkbara, framför allt i gruppen Fentiazinderivat. Symtombilden domineras av centrala antikolinerga symtom samt CNS-depression och kramper"

Orden i tjock text vet jag inte ens vad det är, så vill nån förklara det vore det väldans hyggligt :up:

Jag har läst bipacksedel på en medicin jag har, och där står det även vid vilka mängder en (över)dos är lindrig, måttlig samt allvarlig. Vad innebär dessa olika?
Alltså jag är inte så dum att jag inte förstår att lindrig är just lindrig och så, men hur kraftigt upplever man symptom på förgiftning vid de olika nivåerna? Vid vilken nivå bör man uppsöka sjukhus?
Listan över symtom vid överdosering ser ut såhär, om det är till nån hjälp för att svara på frågorna?
"Somnolens, medvetslöshet och/eller exitation (främst hos barn). Ataxi, tremor, huvudvärk, hallucinationer, kramper. Muntorrhet, flush, hypertermi, mydriasis. Urinretention. Takykardi, vid massiva doser ev. blodtrycksfall och arytmier.
Illamående och kräkningar. Även extrapyramidala symtom är tänkbara, framför allt i gruppen Fentiazinderivat. Symtombilden domineras av centrala antikolinerga symtom samt CNS-depression och kramper"

Orden i tjock text vet jag inte ens vad det är, så vill nån förklara det vore det väldans hyggligt :up:
https://giftinformation.se

Somnolens: trötthet/slöhet
Ataxi: svårigheter att koordinera rörelser
Tremor: skakningar
Flush: känsla av värme-ish
Hypertermi: förhöjd kroppstemperatur
Mydriasis: stora pupiller
Takykardi: hjärtfrekvens över 100 slag/min
Arytmier: oregelbunden hjärtrytm

Om du överdoserat, ring giftinformationscentralen, 1177 eller åk in till akuten.

Somnolens: trötthet/slöhet
Ataxi: svårigheter att koordinera rörelser
Tremor: skakningar
Flush: känsla av värme-ish
Hypertermi: förhöjd kroppstemperatur
Mydriasis: stora pupiller
Takykardi: hjärtfrekvens över 100 slag/min
Arytmier: oregelbunden hjärtrytm

Om du överdoserat, ring giftinformationscentralen, 1177 eller åk in till akuten.

Tack, då vet jag! :)

Fast det är inte så enkelt, och framförallt var det inte vad jag frågade om.

Nej, det var inte det du frågade om, men på ett diskussionsforum är det rätt naturligt att diskutera frågor som ställs och i trådar som skapas.

Överdoserar du alltså av misstag? Finns det något hjälpmedel för att lättare förhindra att du i så fall av misstag överdoserar?

Märklig frågeställning, men du planerar att överdosera och vill veta när biverkningarna vid en överdosering är såpass att man behöver uppsöka sjukhus?

Tycker du ska ta upp de här funderingarna med behandlande läkare.
Nej, det gör jag inte, men jag har överdoserat och undrar såhär i efterhand hur "allvarligt" det var.

Nej, det var inte det du frågade om, men på ett diskussionsforum är det rätt naturligt att diskutera frågor som ställs och i trådar som skapas.

Överdoserar du alltså av misstag? Finns det något hjälpmedel för att lättare förhindra att du i så fall av misstag överdoserar?
Visst, men jag tycker det är ganska ohyfsat att klampa in och förminska något man inte vet något om.

Nej, det gör jag inte, men jag har överdoserat och undrar såhär i efterhand hur "allvarligt" det var.

Eftersom du uppenbarligen överlevde och vad det verkar utan att åka till sjukhus, så var det nog inte så väldigt allvarligt kan man tänka sig, men det är ju en fråga som det inte finns nått svar på då vi inte vet vilken medicin, vilken mängd och vilka symptom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka