Någon sjukdom som går att förväxla med nässelutslag?

Brandgul

Trådstartare
Dottern fick röda kinder i morse. Jag tänkte att det var köldutslag. Men nu har det blivit små röda prickar/knottror över armar och ben också.

Hon är pigg och har ingen feber och spontant känner jag att det är nässelutslag. Hon avslutad 7 dagars penicillinkur igår.

Men finns det någon barnsjukdom man skulle kunna förväxla med detta?

Sv: Någon sjukdom som går att förväxla med nässelutslag?

Dottern hade något liknande när hon fick scharlakansfeber. Började med röda kinder och sen blev det små knottror både på kroppen och i munnen och på tungan. Dock fick hon feber med.

Tack vilken superbra sida! Den ska jag spara.

Men vad (inte) spännande med de där röda kinderna och femte sjukan...

Det kan inte vara så enkelt att hon reagerar på temperaturförändringar bara?

Jag har temperaturutlöst urtikaria (nässelutslag). Så fort kroppstemperaturen påverkas så får jag klåda. T.ex när jag duschat, gått från kallt ute till varmt inne, tränat eller liknande.

Får hoppas att det inte är nåt allvarligare än nässelutslag! :)

Jag har temperaturutlöst urtikaria (nässelutslag). Så fort kroppstemperaturen påverkas så får jag klåda. T.ex när jag duschat, gått från kallt ute till varmt inne, tränat eller liknande.

Åh men nässelutslag i samband med penicillinkur ska inte tas för lätt på. Vid upprepad exponering kan mycket värre allergiska reaktioner fås och tillstånden kan bli riktigt allvarliga. Så om dottern reagerat på penicillinet måste alla behandlande läkare få reda på det hädan efter :).

Verkligen bra sida! Otäckt vissa saker såg ut...
Har inget vettigt till ts mer än att jag hoppas att det inte hade med penicillinet att göra.

Min lillasyster har fått en sådan reaktion. Men den kom rätt snart efter att kom börjat med penicillinet. Detta kom efter. Kanske kroppen "gav upp" då?

Jag är jätteduktig på att informera läkare om allt möjligt för jag minns allt och lite till när det gäller konstiga saker ;-)

Än har vi inte uteslutit femte sjukan. Jag ska nog ringa vc idag. Jag vill inte ha femte sjukan och eftersom jag bara haft vattkoppor och mässling lär jag inte haft femte sjukan heller... Eftersom mina föräldrar var/är lite alternativa är jag inte vaccinerad mot MPR heller.

Jag tål inte alla sorters penicillin, får nässelutslag av kyla pga penicillinet. Kan vara det din dotter har fått, kliar det? Sätt på henne mer kläder och håll henne inomhus. Både jag och min syster har det, sist fick min syster åka ambulans pga utslagen, andades kall luft och halsen svullnade igen.

Ja det var min första tanke eftersom det var så kallt i torsdags. Jag avvaktar det också eftersom hon inte verkar ha feber eller annat som jag förknippar med virus. Å andra sidan har jag inte tempat henne så hon kanske har en gnutta feber utan att vara direkt påverkad.

Hon har inte svårt med andningen. Det var det första som jag började ha koll på.

Har någon av er fått galet röda kinder vid nässelutslag? Kinderna ser precis ut som femte sjukan. Kroppen som fina små nässelutslag.

Så länge hon är pigg kommer jag avvakta tills i morgon med läkare bestämde jag mig för. En dag hit eller dit med diagnos spelar ingen roll. Men jag går inte till jobbet. Flera gravida... Dessutom kan jag inte släppa iväg ett barn fullt med prickar...

Ingen hör i familjen har fått röda kinder vid nässelutslag. Sonen får lätt nässelutslag när han har feber (och jag vid kraftiga temperaturväxlingar) och utslagen är alltid begränsade till bål och ben.

Oj!
Är han fortfarande dålig? Blir det bättre eller värre?

På engelska heter det "slapped cheek syndrome", så jag förstår att det inte är så mycket att välja på :-) Men det går jättebra och hon äter, sover och mår faktiskt allmänt bra!

Liknande trådar

D
Övr. Barn Jahaopp, nu har ALex varit riktigt sjuk för första gången. I lördags vid lunch hade han en liten röd fläck på rumpen, vilket vi...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: dorisdoris
·
Småbarn Min lille plutt (redan 23 mån) har blivit sjuk, igen. :( Insjuknade natten till i fredags och ligger runt 38,5-39 i feber konstant, är...
Svar
12
· Visningar
2 706
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Kloka Bukemammor och pappor, behöver nu er erfarenhet. Är hemma med dottern sen i onsdags ( är 2 år i jan). Hämtade henne på dagis i...
Svar
11
· Visningar
3 840
Senast: Melynda
·
Hästvård Hej Alla! Vi har börjat sträva efter alla halmstrån vi kan för att försöka få bukt med vad vi har för konstig sjukdom i stallet. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
14 952
Senast: mamsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA