Sirpafinnen
Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att övergå från speciella fodertider till fri tillgång med shettlandsponny? Min lilla kuse är 14 år och jag köpte honom i början av juli i somras, han var då van att ridas ca 1h om dagen och hade "vanliga" fodertider. Då jag har nordisen på fri tillgång och lösdrift så vill jag ju försöka ha shettisen på samma sätt. Motioneringen har ännu så länge bestått av ca 1h cykling (som med hund alltså) var tredje dag ungefär, lite skogspromenader och några gånger som handhäst. Han har dock gått från lite smårund till "tunna-varning"! Om ett par veckor skall vi ha fått ihop en sele och rockard så då ska körningen äntligen komma igång. Cyklingen ger bättre och bättre kondition men magen består
Någon som kan dela med sig av liknande erfarenhet? "Hur gick det sedan" typ :smirk:
Nordisen lade också på sig lite men då jag både kan rida och köra honom så har det gått bra att stävja svullnaden Tilläggas bör kanske att shettisen ej får kraftfoder, endast morots- och äppelbitar för att inte känna sig alltför diskriminerad *ler*
Någon som kan dela med sig av liknande erfarenhet? "Hur gick det sedan" typ :smirk:
Nordisen lade också på sig lite men då jag både kan rida och köra honom så har det gått bra att stävja svullnaden Tilläggas bör kanske att shettisen ej får kraftfoder, endast morots- och äppelbitar för att inte känna sig alltför diskriminerad *ler*