Någon mer som fick ändrat BF- datum vid UL?

ako

Trådstartare
Hej- hopp!

Vi väntar vårt första barn om två månader. Ska bli spännande! När vi var på UL i maj flyttades BF från 15 till 25 oktober. Jag blev lite förvånad, för jag tyckte jag hade ganska bra koll på dagarna, inte exakt kanske, en diff på sådär 5 dagar hade inte bekymrat mig alls, men tio känns ju mycket. Tänk om bebisen var "för liten" för datumet på något sätt (om jag själv hade rätt på datumet, med en diff på max en vecka). I övrigt verkade allt bra på UL, och jag har mått bra och följt "magkurvan" som jag ska (med det nya datumet som riktmärke). Jag har dock ej gjort NUPP- test eller liknande.

Alltså: Hur exakt kan man säga BF via UL, och visst måste det första uppskattade datumet kunna diffa en del beroende på ägglossning etc?

Och, som rubriken antyder, finns det någon mer här som blivit flyttad så pass mkt som tio dagar?

Tackar på förhand för svar.

Sv: Någon mer som fick ändrat BF- datum vid UL?

Den första tiden växer alla foster ungefär lika mycket, så alla foster i t.ex. grav. vecka 17 (eller när det nu är man gör UL) är i stort sett lika stora. Det man gör är att man mäter längden på lårbenet, och kan då räkna ut tiden för befruktning och därmed beräknat födelsedatum. Så fick jag det berättat för mig när jag väntade min dotter iaf.

Nu till verkligheten: Jag VISSTE när befruktningen ägt rum (eller rättare sagt: jag visste det så noga man KAN veta - spermier kan ju faktiskt leva i upp till 5 dagar i kvinnans kropp). Baserat på det beräknade jag att vår dotter skulle födas 21 oktober. Datumet jag fick vid UL var 29 oktober, och dottern är född 3 november. Det ÄR alltså inte särskilt exakt, och det anses ju faktiskt fullt normalt att föda både två veckor "för tidigt" och två veckor "för sent", just därför att längden på graviditeten faktiskt är lite individuell. Man skall nog se datumet som ett ungefärligt riktmärke, bara....

Jag fick samma datum på Rutin-UL i v.21 som jag själv hade räknat ut när jag fick veta att jag var gravid i v.6..

Många har blivit förvånade över det då alla jag pratat med säger att man alltid blir fram eller bakflyttad..

Inte 10 dagar, men 7... Första barnet var enl sista mens beräknat till 10/4, efter UL flyttad till 17/4, föddes 25/4

Andra barnet var enl sista mens beräknad till 20/4, efter UL flyttad till 21/4, föddes 3/5

Min kompis fick sitt BF flyttat 15 dagar efter UL, hon var INTE glad... ;)

När det gäller förlossning så anses ju allt inom spannet +/- 2 veckor som normalt, så någon exakt vetenskap är det inte

Jag vet exakt när ägget blev befruktat (gravid via IVF). Räknar jag enligt äggplockningsdatum blir BF 28/12, på rutin-UL i v 20 fick jag BF 31/12 - så även om man vet exakt så blir det flyttat, men det var ju inte så många dagar. Det har också betydelse när ägget fäster, även om det blir befruktat vid ÄL skall det ju vandra ner till livmodern och fästa - det kan ju ta lite olika många dagar.

Fick också ändrat datum. Första gången från den 1/8 till den 6/8 Hon kom den 7 men hade kommit den 6 om hon inte tagit sån vansinnig tid på sig;).

Denna gång ändrades det från den 5/1 till den 12/1 får se när han/hon behagar komma ut.

Tack för alla svar! Ännu fler erfarenheter mottages ju också förstås tacksamt :). Det verkar ju inte så ovanligt att datumet ändrar sig. Skönt. Själv är jag ju inte ens säker på exakt datum för sista mensen, så en liten diff hade jag räknat med ändå.

Min senaste mens var konstig, så bm trodde inte den var "på riktigt" och hon satte 22/9 på mig, gjorde UL och framflyttad till 22/10 (samma dag som om man räknar efter den konstiga mensen). Ytterligare ett ul och framflyttad till 28/10.

Rasmus kom 22/10, och jag var inte förberedd!

Jag tar BF datumet med en nypa salt. ;) Det är väl en fingervisning på ett ungefär när det är beräknat till, men exakt tror jag aldrig att man kan säga. Det är iaf min uppfattning. Men självklart måste dom ju sätta ett datum och det är ju även roligt för en själv att ha ett datum.

Min förra/första graviditet blev jag flyttad från 15 till 21 oktober vid UL. Men Emil kom redan 8 oktober. :D

Denna graviditet blev jag flyttad från 7 oktober till 3 oktober...ska bli spännande att se när denna lillkille kommer. :)

1:a gången: blev flyttad 9 dagar framåt
2:an: blev flyttad en dag bakåt (mycket roligare :D)

Alla mina fyra har stämt exakt på datumet.Men har gått över tiden 8-14 dagar med alla.

Jag hade egentligen ingen större koll på när jag blev gravid, jag slutade äta p-piller och när jag inte fått någon mens ett par månader senare gjorde jag ett gravtest som visade sig vara positivt.
Vid inskrivningen drog jag till med ett datum ett par veckor efter att jag slutat med pillren och vid rutin UL fick jag behålla samma BF, min dotter valde dock att komma ut 4 dagar tidigare än planerat...:laugh:

kl

Jag hade hyfsad koll på när jag blev gravid. Jag vet ungefär när jag hade ÄL och jag fick en hiskelig, ihållande mensvärk ca 1,5 vecka innan beräknad mens (som höll i sig i två veckor). Med BM:s dators hjälp räknade vi ut att BF skulle bli den 12 januari- 09 räknat från sista mensen. Men BM:s "snurra" säger den 14 januari - 09 (också räknat från sista mensen) och rutin UL säger den 19 januari- 09. Så just nu känner jag mig lite smått förvirrad eftersom jag knappt vet vilken vecka jag är i längre!

Vi får väl se när den lilla tösen behagar titta ut!

//Julia

Fick först reda på att jag skulle ha den 20/12, sedan blev det ändrat till den 29 efter ul
och stumpan dök upp den 27/12, helt oväntat, hade intalat mig att alla gick
över tiden med första barnet så jag var inställd på januari, men icke :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka