Någon med s.k "känslig" häst i kallstall?

Sv: Någon med s.k "känslig" häst i kallstall?

tack för info.
Jag satsar gärna på dyra bra täcken. Problemet är ett hästen får skav av allt :crazy: . Så jag vågar inte längre köpa så dyra täcken eftersom det blev en sådan förlust varje gång jag får sälja det långt under nypris.
Hon fungerar OK av himalaya så jag kör på det och ser om det fungerar i vinter :)

Skav är inte kul. Har du ett tjock täcke som funkar så kör på det. Se istället då till att fordra rejält med hö.

Förra vintern så fick min pålla 10 kg hö på kvällen istället för 4-5 kg just när det var som allra kallast. Maten gör ju att de håller värmen.

/Lizzie

Jajamensan, fröken känslig får så mycket hö hon bara kan äta under natten. Helst hade jag velat kunna proppa i henne liite mer, men jag försöker få i henne så mycket lusern det går istället.
För sedan under dagtid går hon ihop med en lättfödd häst och då blir det mindre portioner av hö... tyvärr :crazy: .

Usch jag tycker det är svårt att hitta täcken åt henne. Lång kropp, smalt bogparti, lågt ansatt hals, men ändå rätt rejäl kropp. De täcken som täcker utmed magen blir för stora kring bogen = skav. Samma sak på längden, passar de längdmässigt blir de för stora kring bogen = skav. Bucas, som ändå ska vara ett täcke med relativt litet bogparti, där blir det skav..
Himalaya fungerar OK, visst blir det skav även där om jag använder det för mycket, men det är ändå det som ger minst skav. Tycker inte om att behöva välja det täcke som fungerar minst dåligt, skulle vilja välja det täcke som fungerar bäst!

Nej nu har jag fått gnälla av mig lite :D

Bara hästen är torr,har mycket mat,så klarar den sig utan problem.

Vi har även permanentbädd som isolerar och ger ifrån sig värme.

Bra att det fungerar för din häst!
Det blir permanentbädd för mina hästar också just för värmens skull :)
Just det där med att hästen är torr, är väldigt viktigt för min häst. Iofs verkar hon frysa även när det blir råkallt och hon står utan täcke, men oftast fryser hon inte om hon är torr :)

kl

Jag har mina araber på lösdrift och det fungerar kanon. Jag ger dom fri tillgång på grovfoder och ser till att ha torrt och väl halmat i ligghallarna. Inga täcken behövs om hästarna inte rids hårt.

Så bra att det fungerar för dina hästar att vara utan täcken, jag önskar att jag också kunde göra så med min häst men då blir det slakthuset nästa om jag inte vill plåga ihjäl stackarn.. :crazy:

Usch jag tycker det är svårt att hitta täcken åt henne. Lång kropp, smalt bogparti, lågt ansatt hals, men ändå rätt rejäl kropp. De täcken som täcker utmed magen blir för stora kring bogen = skav. Samma sak på längden, passar de längdmässigt blir de för stora kring bogen = skav.

Jag har haft detta problem till min förra häst. Gjorde som så att jag kortade in "halsringningen" helt enkelt. Kortade upp runt halsen och sydde ihop för hand så det blev som ett litet "bogvek" på var sin sida om halsen eller hur man ska uttrycka det. Funkade bra så det inte blev bogskav.

/Lizzie

Jag har haft detta problem till min förra häst. Gjorde som så att jag kortade in "halsringningen" helt enkelt. Kortade upp runt halsen och sydde ihop för hand så det blev som ett litet "bogvek" på var sin sida om halsen eller hur man ska uttrycka det. Funkade bra så det inte blev bogskav.

/Lizzie

Smart!
Har du månntro en bild på hur du sydde?

Smart!
Har du månntro en bild på hur du sydde?

Har tyvärr ingen bild. Men det är själva kanten på halsringningen du viker. Blir rätt tjockt att sy i så man får sy för hand, är ju 3 lager kant som man ska igenom.

Lägg på täcket på hästen och så du ser hur mycket förstor halsringningen är, vik kanten så du själva halsringningen blir lagomt stort.

/Lizzie

Rambos täcken med halshals/helhals brukar ju sitta som ett smäck på hästar med mindre bog, har du provat ett sådant?

Annars finns det ju olika täcken som man trär över halsen, som inte har ngt bogspänne. Brukar finnas i travbutiker.

Jag har själv en häst som är väldigt köldkänslig och har haft flera korsförlamningar (den senaste inträffade under sommarperioden). Jag är på väg att ev stalla upp henne i kallstall, men det blir i så fall med permanentbädd o tjocka täcken. Som sagt så är det ju drag och väta som är värst.

Rambos täcken med halshals/helhals brukar ju sitta som ett smäck på hästar med mindre bog, har du provat ett sådant?

.

Jag har inte provat något Rambo-täcke. Det hade ju kanske varit ett alternativ. Men jag har inte råd att köpa ännu fler dyra täcken bara för att inse efter någon vecka att även det ger skav. Eftersom jag då använt täcket kan jag inte skicka tillbaka och blir tvungen att sälja långt under inköpspriset, och förlorar ännu mer pengar...

Nej jag ska nu prova att sy in några av täckena i halsen och se om det blir bättre.
Annars så fick jag tag på ett Tyfon fleecefodrat regntäcke (börjes) som än så länge (peppar peppar) inte har skavt, det var faktiskt ganska litet kring halsen så ifall det inte gett skav om någon vecka kommer jag beställa hem övergångtäcket samt vintertäcket från tyfon. Vintertäcket hade även en halsreglering!

Köp ett begagnat o prova? Alt låna ett av någon o prova?

Har tyvärr ingen jag känner som har rätt täcke i rätt strl att prova av.

Nej som sagt ska jag fortsätta prova tyfon-täcket. Eller sy om de jag har hemma.

Provade ett nytt thermotäcke i natt som jag köpte förut.
All päls var borta och huden flagnade lite på bogen. Suck. Känslig häst.. ja något.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 796
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 157
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka