Någon med s.k "känslig" häst i kallstall?

DarkInNight

Trådstartare
Finns det någon härinne som har en "känslig" häst installad i kallstall? Hur löser ni det, blir det täcken konstant eller bara när den är ute? Fungerar det bra?

I detta fallet menar jag en häst som inte tål väder och vind alltför bra, som behöver vara täckad vid regn, snö och när det är superkallt.
Samt ett riktigt kallstall, där det är så gott som samma temp ute som "inne".

Sv: Någon med s.k "känslig" häst i kallstall?

japp, har haft för många år sedan. Täcken, täcken och åter täcken säger jag bara.

Jag vill inte ha det så igen, men man är ju alla olika. Inte bara att hästarna var tvungna att ha täcken, utan svårjobbat. Nu hade vi ingen uppvärmd plats att vara på, allting frös, till och med gödseln.

Lycka till vad Du än väljer

devere

Står hästen inne och är torr, och det inte är dragigt, så klarar den kyla bättre än om den är ute, det blåser och det är vått.

Jag hade främst ökat på mängden grovfoder innan jag börjar täcka hästar. En häst som står och tuggar har lättare att hålla värmen.

Har haft fullblod på lösdrift i flera år. Inga som helst problem. Bara ge total fri tillgång på hö ( BRA hö) och är hästen i så pass träningsform att den inte sätter päls så får du täcka med täcke, annars så är det ätandet som skapar värme så bara låt hästen äta :-)

Självklart så får du ha koll om det inte skulle funka i detta fallet :-)

Tänk på att stall är något vi människor skapat för får egen bekvämlighets skull, hästarna behöver det inte :-)

På gården där jag har min ponny står 50 hästar i kallstall, i vinter blir det betydligt fler hästar dock,
allt ifrån fullblod till kallblodsliknande ponnyer. Hästarna är täckade efter behov.

Det är så skönt för hästarna att inte behöva bli utkastade i kylan på morgonen, att det är samma
temperatur ute som inne gör att våra hästar inte reagerar på kylan lika mycket. :bow:

Hej!

Min arabfjolla stog i utebox i förra stallet. Hon fryser när det är regn och blåst, så hon hade täcke på sej kalla dagar, samt i hagen så hon inte skulle bli blöt. Tror inte vi hade nånting tjockare på henne än fleecetäcke dock, men det var en ganska mild vinter när vi stog där.

Märkte aldrig att hon frös i boxen, täckad eller ej, men som sagt, ute i vind och regn frös hon ibland så hon skakade. Nu har hon dock blivit mer tålig och går ute utan täcke.

Jag täckar fortfarande bara vid nederbörd och kraftig vind och hon har faktiskt blivit mycket tåligare, även om hon är klart mer tjurig när hon blir blöt (det tycker man inte om!).

/Lavinia

Jag har normalt aldrig under nollan i stallet men i vintras när det var så kallt så gick det inte att hålla temperaturen uppe utan det var minusgrader i stallet.
Vi löste det så att hästarna hade antingen termotäcken inne eller om de var riktigt kallt så fick de ha utetäckena inne. Det fungerade bra, hästarna var nöjda och eftersom vi ändå bytte täckena så gick de ju inte med samma hela tiden.

Skulle kanske även skrivit att hästarna inte mådde dåligt på något sätt.

Sedan tror jag det är skillnad på kallstall och kallstall, vårt var 10 meter till nock, stort och få hästar, spjälvägg längst upp så snön yrde in, dock inte dragit längre ned i stallet.

Skulle nog föredra lösdrift framför kallstall så hästen själv kan välja hur den vill röra sig.

delvis kl

Tack för alla era erfarenheter och synvinklar.
Svarar alla direkt.

Hästen i fråga tål inte att bli nerkyld. Tyvärr. Jag är också av den åsikten att hästar är hästar och hästar ska tåla väder och vind. Men uppenbarligen fungerar det inte med min häst.
Blir hon nedkyld över ryggen = kall = spänner sig = får ont = blir ståendes några veckor :crazy: .
Ren KYLA är inga större problem, det är när det blåser, regnar eller snöar som jag får vara noga med täcken. Hon har stått på lösdrift, men det har inte varit optimalt eftersom tokstollan inte går in under tak när det är som värst väder, dessutom har jag märkt att hon gillar att ha sin box.
Kallstallet är dragfritt.

Innan den andra hästen fick fång hade jag fri tillgång, men nu kan jag tyvärr inte ha det längre. Därför är jag också inne på utebox, så att den väderkänsliga hästen får fri tillgång på foder nattetid iallafall.

Tack för era åsikter, jag känner mig mer säker på att det kommer fungera med kallstall nu. Det blir bara att täcka efter behov samt fri tillgång nattetid.

Jag har också haft ett oerhört känsligt sto i en stor fölnings-utebox. Hon hade svår kronisk bronkit och var dammkänslig, samtidigt som hon inte klarade blåst och regn. När det regnade och hon var ute i hagen brukade hon bli så sur att hon började backa runt, tills ngt stod i vägen typ ett träd, då sparkade hon på det tills hon blev trött:eek:

Men Så länge hon stod torrt var det aldrig några problem,hon älskade den boxen. Fick dock byta täcken på henne jämt, olika vid olika temperaturer osv. Väldigt mkt pysslande, men hennes luftrör klarade sig bättre. Och hon hade stor nytta av en egen thermobar i boxen, med ljummet vatten och den utsöndrar även lite värme. Katten brukade göra henne sällskap genom att ligga på kanten:D

Och mkt hö att knapra på.

hästen har MKT tunn hud, MKT tunn päls och lång sjukdomshistoria med korsförlamningar och ryggont, så det är egentligen inte så konstigt att hon inte klarar av nederbörd..

Jag har också haft ett oerhört känsligt sto i en stor fölnings-utebox. Hon hade svår kronisk bronkit och var dammkänslig, samtidigt som hon inte klarade blåst och regn. När det regnade och hon var ute i hagen brukade hon bli så sur att hon började backa runt, tills ngt stod i vägen typ ett träd, då sparkade hon på det tills hon blev trött:eek:

Men Så länge hon stod torrt var det aldrig några problem,hon älskade den boxen. Fick dock byta täcken på henne jämt, olika vid olika temperaturer osv. Väldigt mkt pysslande, men hennes luftrör klarade sig bättre. Och hon hade stor nytta av en egen thermobar i boxen, med ljummet vatten och den utsöndrar även lite värme. Katten brukade göra henne sällskap genom att ligga på kanten:D

Och mkt hö att knapra på.

Thermobar har jag också funderat på att installera i hennes box (ca 13 kvm). Så skönt att höra att det fungerade för er!

Har haft en sån klenis häst mer ryggproblem också, i kallstall (riktigt kallstall, med utomhustemp) i vintras i 30 minus, den hade ca 600 g täcken på (köpte fina lätta täcken med bra passform, så stackarn behövde inte ha 100 kg täcke på sig dygnet runt nej!).

O en massa bra mat (främst massor av hö), samt en bra bädd/tjockt med strö i boxen så klarar dom sej fint :) Varmvatten att dricka.

Det som värmer mest är faktiskt mat, kan vara bra att tänka på.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har ett utestall utöver ett "innestall!

i utestallet har vi tjocka permanentbäddar och så får hästarna rejält med grovfoder och täckas. det har funkar bra på olika typer av hästar.

i vintras när vattnet till vattenkopparna frös och det var -30 i flera veckor i sträck så fick alla hästa flytta in i innestallet.

jag hade inte velat ha bara ett utestall/box utan även ha en möjlighet att flytta in till ett varmstall.

Vi har kall stall och min häst e MKT frusen av sej. hon kan frysa av lätt sommar regn så på vintern har hon samma täcke/n på sej på natten som på dagen.. för i stallet e de ju kallt å dom ej kan röra sej så mkt å ute kan de blåsa mm.. När de e som kallast på vintern har hon ett termo täcke + ett 370g horseware täcke med hals.. då e hon precis lagom varm =) så där har ni en frusen häst.. Nu går hon offtast på lösdrift då hon trivs bäst med de.. Så länge hon har tjockt täcke på sej e de inte som hällst problem.. Hästen e 25 år gammal.
Kan tillägga att hon hel rakas pga att hon säter shettis päls å jag rider regelbundet å hästen blir pisse blöt å tar flera dar å torka därför måste jag raka hela henne.. men även om jag ej rakar henne fryser hon lika mkt =/

men hon verkar ej må dåligt av de.. så fort de svalnar i lufften eller liknande så brukar jag ålta henne gå utan täcke en stund på dagen så hon får lufta pälsen å så.. Samma när de e snö å fint väder brukar hon få gå utan nån timme å gotta sej i snön =)

Finns det någon härinne som har en "känslig" häst installad i kallstall? Hur löser ni det, blir det täcken konstant eller bara när den är ute? Fungerar det bra?

I detta fallet menar jag en häst som inte tål väder och vind alltför bra, som behöver vara täckad vid regn, snö och när det är superkallt.
Samt ett riktigt kallstall, där det är så gott som samma temp ute som "inne".

Jag har sådant kallstall - att det är samma temp ute som inne. Bra vintertäcke, så klarar man kylan.

Hellre ETT riktigt tjockt och bra täcke (svindyrt) så man slipper ha lager på lager - med ett bucas all in one kommer man långt.

http://www.bucas.se/smartex_turnout.php

Jag har också satt upp infravärmare på väggen vid uppställningsplatsen. Använder jag när det blir svinkallt (kallare än -20 grader).

Halvblodet har klarade kylan bra i vintras. Dock gick det åt 20 kg hö per dygn. Shettisen sätter ju björnpäls så hon klarade sig utan täcke så länge hon hade hö att käka.

/Lizzie

Har ett kallstall med 8m takhöjd så det är samma temp inne som ute. Jag säger som många andra - inga problem. Det är ju torrt och blåser inte, så hästarna klarar det galant. Bra täcke (gillar Amigo, Rhino o Rambo som är lätta och luftiga trots tjockt foder) så mår de kalasbra!

Jag har sådant kallstall - att det är samma temp ute som inne. Bra vintertäcke, så klarar man kylan.

Hellre ETT riktigt tjockt och bra täcke (svindyrt) så man slipper ha lager på lager - med ett bucas all in one kommer man långt.

http://www.bucas.se/smartex_turnout.php

Jag har också satt upp infravärmare på väggen vid uppställningsplatsen. Använder jag när det blir svinkallt (kallare än -20 grader).

Halvblodet har klarade kylan bra i vintras. Dock gick det åt 20 kg hö per dygn. Shettisen sätter ju björnpäls så hon klarade sig utan täcke så länge hon hade hö att käka.

/Lizzie

tack för info.
Jag satsar gärna på dyra bra täcken. Problemet är ett hästen får skav av allt :crazy: . Så jag vågar inte längre köpa så dyra täcken eftersom det blev en sådan förlust varje gång jag får sälja det långt under nypris.
Hon fungerar OK av himalaya så jag kör på det och ser om det fungerar i vinter :)

Jag hade mitt arabsto i utebox hela vintern,och kommer att göra det i år igen.Där var det absolut lika kallt inne som ute,det funkade bra,gällde att man täckade,och när det var riktigt kallt (-30) så fick hon stå inne med både tjockt inne och tjockt utetäcke på sig.
Hon var alltid varm och go under täckerna,började tappa vinterpälsen tidigt,så jag tycker då inte att hon kan ha behövt frysa särskillt mycket,var nog mest jag som led faktist.:p

Bara hästen är torr,har mycket mat,så klarar den sig utan problem.

Vi har även permanentbädd som isolerar och ger ifrån sig värme.

Senast ändrad:

kl

Jag har mina araber på lösdrift och det fungerar kanon. Jag ger dom fri tillgång på grovfoder och ser till att ha torrt och väl halmat i ligghallarna. Inga täcken behövs om hästarna inte rids hårt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 796
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 157
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka