någon med ett luxus cml föl här?

Buck

Trådstartare
då han typ är den enda hingst jag kan tänka mig ett föl efter i nuläget så är jag mycket intresserad av att höra hur avkommorna blivit i temperamentet. har läst att han förbättrat typen på de flesta men står inget om hans otroligt härliga lugn smittat av sig på avkommorna ^_^.

(vet att det varit en hel del prat om hans dräktighets% men kommer ta honom på färskt och blir det inget så blir det helt enkelt inget. ev så är aerline h intressant som reserv då i alla fall den avkomman jag mött är väldigt harmonisk och okomplicerad).

vet att det är någon på buke som använt luxus i alla fall :).
 
Jag har en ett åring efter honom, mamman är rent fullblod. Nu är ju Lemonaden bara ett år och har inte gjort så mycket än och jag har bara hennes ett år äldre syster och hennes en månad gamla lillasyster att jämföra med.

Lemonaden är den som varit absolut mest social och lätthanterlig som föl av alla tre avkommorna av mitt sto. Hon är orädd, social och cool, lätt att hålla på med helt enkelt! Det är inte den bästa exteriörmässigt men troligen den mest lätthanterade, jag tror att hon kommer bli en trevlig ridhäst!

Hoppas du fick lite svar!
 
Har träffat 2 avkommor E: Luxus, de är 4 och 5 år, eller var det 3 och 4? minns inte. Ursäkta uttrycket, men de är såna nervvrak. Väldigt känsliga, nerverna på utsidan och allmänt "övervakna". Vet dock inte vad som fanns på mördenet på dessa två (som mig veterligen bara är halvsyskon), förklaringen kan ju ligga där.
Så min erfarenhet är väl inte den bästa av just Luxus. Dessutom är ju dräktighetsprocenten ner i skosulorna dålig :( Men snygg är han ju!

Aerline H har jag dock bättre erfarenhet av. De 4 avkommorna jag träffat (varav 1 som jag känner till väldigt bra) har varit väldigt lugna och trevliga. Såna där man skulle kunna skicka ut sin 5 åriga dotter på skogstur själv på, utan att något skulle hända. Så vad det gäller temprament skulle jag definitivt lagt min röst på Aerline! :)
 
Har träffat 2 avkommor E: Luxus, de är 4 och 5 år, eller var det 3 och 4? minns inte. Ursäkta uttrycket, men de är såna nervvrak. Väldigt känsliga, nerverna på utsidan och allmänt "övervakna". Vet dock inte vad som fanns på mördenet på dessa två (som mig veterligen bara är halvsyskon), förklaringen kan ju ligga där.
Så min erfarenhet är väl inte den bästa av just Luxus. Dessutom är ju dräktighetsprocenten ner i skosulorna dålig :( Men snygg är han ju!

Aerline H har jag dock bättre erfarenhet av. De 4 avkommorna jag träffat (varav 1 som jag känner till väldigt bra) har varit väldigt lugna och trevliga. Såna där man skulle kunna skicka ut sin 5 åriga dotter på skogstur själv på, utan att något skulle hända. Så vad det gäller temprament skulle jag definitivt lagt min röst på Aerline! :)

Luxus äldsta avkommor är idag 4 år gamla och av de totalt sju avkommor som är födda 2012 har jag själv fött upp fem och känner mycket väl till de andra två. Det förvånar mig oerhört det Du skriver om temperamentet då jag inte känner igen det alls vare sig från våra egna nio (9) uppfödningar e. Luxus och jag har heller inte nåtts av informationen att andra upplevt sina uppfödningar som Du beskriver.

Jag är visserligen partisk men hos oss har han bidragit till en påtagligt bra ridbarhet och absolut förbättrat tillgängligheten och ridbarheten hos avkommor från ett av våra ston som ger minst sagt känsliga avkommor annars. Just det stoet har tre avkommor e. Luxus med ett helt fantastiskt temperament.
 
Luxus äldsta avkommor är idag 4 år gamla och av de totalt sju avkommor som är födda 2012 har jag själv fött upp fem och känner mycket väl till de andra två. Det förvånar mig oerhört det Du skriver om temperamentet då jag inte känner igen det alls vare sig från våra egna nio (9) uppfödningar e. Luxus och jag har heller inte nåtts av informationen att andra upplevt sina uppfödningar som Du beskriver.

Jag är visserligen partisk men hos oss har han bidragit till en påtagligt bra ridbarhet och absolut förbättrat tillgängligheten och ridbarheten hos avkommor från ett av våra ston som ger minst sagt känsliga avkommor annars. Just det stoet har tre avkommor e. Luxus med ett helt fantastiskt temperament.

Aha, inte så bra koll på exakt ålder!
Känner inte de så jättebra, men sett de vid några tillfällen. Men jag tyckte nog att det var rätt mycket nerv i de. Absolut inte totalgalna eller något sånt, absolut inte! Men väldigt tittiga, ganska på tårna osv. Men det kanske växer bort eller något, jag vet inte :) De var dock snygga i kroppen!
 
Jag är lite nyfiken hur benen har blivit på avkommorna? Har sett att nån fick en 5a på 3-års, men det kan ha berott på mödernet eller haft helt andra orsaker. Han har ju inte så många visade avkommor ännu.
Hade jag bara vetat att jag skulle få dräktigt och stått närmare hans station hade jag använt Luxus direkt, tycker att det är en så himla trevlig hingst och har haft nöjet att stöta på hans mamma, som var den som gjorde mig intresserad av hingsten till att börja med.
 
Jag är lite nyfiken hur benen har blivit på avkommorna? Har sett att nån fick en 5a på 3-års, men det kan ha berott på mödernet eller haft helt andra orsaker. Han har ju inte så många visade avkommor ännu.
Hade jag bara vetat att jag skulle få dräktigt och stått närmare hans station hade jag använt Luxus direkt, tycker att det är en så himla trevlig hingst och har haft nöjet att stöta på hans mamma, som var den som gjorde mig intresserad av hingsten till att börja med.
 
Den som fått 5:a på benen är min uppfödning och tyvärr blev det inte någon lyckad kombination vad gäller benställ. Däremot rör sig både den individen och hans helsyster riktigt riktigt bra. Den Du relaterar till fick 9 8,5 9 på sina gångarter och det var en av den bästa poängen som gavs 2015, men benstället är inte det bästa och kombinationen kommer inte att göras om.Vare sig Luxus eller modern har de veka kotor som avkomman har, men så blir det ibland i aveln.
 
Luxus äldsta avkommor är idag 4 år gamla och av de totalt sju avkommor som är födda 2012 har jag själv fött upp fem och känner mycket väl till de andra två. Det förvånar mig oerhört det Du skriver om temperamentet då jag inte känner igen det alls vare sig från våra egna nio (9) uppfödningar e. Luxus och jag har heller inte nåtts av informationen att andra upplevt sina uppfödningar som Du beskriver.

Jag är visserligen partisk men hos oss har han bidragit till en påtagligt bra ridbarhet och absolut förbättrat tillgängligheten och ridbarheten hos avkommor från ett av våra ston som ger minst sagt känsliga avkommor annars. Just det stoet har tre avkommor e. Luxus med ett helt fantastiskt temperament.
Har bara träffat luxus en gång men det är ju en otroligt cool häst :love:, stod och pratade mitt på en fälttävlan ett bra tag med ett flörtande sto bredvid :p. Luxus bara stod och åt gräs :rofl: sen knatade han runt terrängbanan utan ngt större bekymmer :p.
Men bara hans temperament hade jag varit glad över att få en tredjedel av hos en avkomma :).

Men hur har temperamentet på fölet visat sig mot stoets? Har du bara betäckt super snälla ston eller ngn med mycket humör med luxus?

Min har är ett klassiskt fuxsto med vita ben och virvlar överallt där de inte ska ha ;), dvs mycket bestämd dam som säger vad hon tycker, mycket humör och som man bör stryka medhårs för att inte bli av med handen ;). Jätte fin och helt underbar när man väl kommit på rätt sida med dock :).
Så det är luxus lugn jag vill åt :).
Sen vet jag ju hur min är och planerar att fostra från tidig ålder men det underlättar ju med i alla fall en lugn förälder ;).
 
Jag träffar inte min åring e. Luxus så ofta iom att hon bor i andra änden av landet - men stallägaren säger att det är en av de mest okomplicerade åringar hon träffat (likaså säger tydligen hovis och andra som haft med henne att göra). Även mamman har osedvanligt trevligt temperament så det kan nog komma från bägge föräldrarna
 
Jag är lite nyfiken hur benen har blivit på avkommorna? Har sett att nån fick en 5a på 3-års, men det kan ha berott på mödernet eller haft helt andra orsaker. Han har ju inte så många visade avkommor ännu.
Hade jag bara vetat att jag skulle få dräktigt och stått närmare hans station hade jag använt Luxus direkt, tycker att det är en så himla trevlig hingst och har haft nöjet att stöta på hans mamma, som var den som gjorde mig intresserad av hingsten till att börja med.

Min är bra i benen! Den nackdel jag kan se på min är att hon är lite "platt" i sin överlinje men dels är hon bara ett år och dels är mamman fullblod med lite galoppmodell.
Jag är i alla fall nöjd med min Luxusunge!
 
Den som fått 5:a på benen är min uppfödning och tyvärr blev det inte någon lyckad kombination vad gäller benställ. Däremot rör sig både den individen och hans helsyster riktigt riktigt bra. Den Du relaterar till fick 9 8,5 9 på sina gångarter och det var en av den bästa poängen som gavs 2015, men benstället är inte det bästa och kombinationen kommer inte att göras om.Vare sig Luxus eller modern har de veka kotor som avkomman har, men så blir det ibland i aveln.
Jag vet att den avkomman fick särdeles bra poäng för övrigt, det var därför jag hajade till på benen, men då vet jag. Tack för svar!
 

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 227
Senast: MaRomer
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 783
Senast: Rifer
·
W
Avel Någon avelskunnig som kan tipsa mig om bra hingstval till ett Quite Easy sto? Hopphingst....:) Hon hade 9:a på typ som föl (klass 1)...
2
Svar
22
· Visningar
4 289
Senast: Witzippa
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp